Firma AMD w ramach inicjatywy GPUOpen udostępniła technologię dźwięku przestrzennego TrueAudio Next.

Każdy kto miał okazję trochę dłużej przebywać w wirtualnej rzeczywistości zapewne zgodzi się tezą, że jakość dźwięku ma niebagatelne znaczenie jeżeli chodzi o uzyskanie efektu imersji, czyli zanurzenia w cyfrowym świecie. Firma AMD – jeden z największych na świecie producentów układów scalonych – od jakiegoś czasu rozwija własny VR Software Development Kit „Liquid VR”, którego celem jest rozwój Virtual Reality i wyeliminowanie wszelkich dolegliwości takich jak np. choroba lokomocyjna.

Kolejnym krokiem w kierunku ujarzmienia tej jeszcze bardzo niedojrzałej technologii jest zapewnienie realistycznych efektów dźwiękowych, pozwalających użytkownikowi gogli VR na oszukanie zmysłu słuchu. Należący do inicjatywy GPUOpen TrueAudio Next jest opartym na fizyce silnikiem służącym do renderowania w czasie rzeczywistym dźwięku przestrzennego na podstawie odbić i załamań fal akustycznych.

W połączeniu z pakietem bibliotek Radeon Rays możliwe stanie się modelowanie wirtualnego środowiska z użyciem nawet 32 stereofonicznych źródeł zniekształconego dźwięku. Co ciekawe i niezwykle ważne, wszystkie obliczenia przeprowadzane będą przez układ graficzny, co pozwoli na odciążenie procesora.

„Jesteśmy podekscytowani potencjałem TrueAudio Next. Umożliwi on programistom integrację realistycznego dźwięku z treściami VR w celu osiągnięcia artystycznej wizji, bez żadnych kompromisów.” – powiedział Sasa Marinkovic reprezentujący firmę AMD.

Zarówno rozwiązania należące do GPUOpen jak i LiquidVR oferowane są programistom bezpłatnie na zasadach otwartego oprogramowania. Osoby zainteresowane pobraniem bibliotek TrueAudio Next odsyłamy na stronę projektu GPUOpen.