Apple tylko pozornie nie bierze udziału w wyścigu zbrojeń na polu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Co jakiś czas słyszymy o nowych patentach giganta z Cupertino, jednak oficjalnie nie zapowiedziano jeszcze żadnych gogli VR bądź okularów AR. Tymczasem firma opatentowała charakteryzujący się dużym polem widzenia wyświetlacz Augmented Reality.

Twórca gogli Oculus Rift i założyciel firmy Oculus VR – Palmer Luckey – zapytany na początku tego roku o to kiedy możemy spodziewać się wsparcia headsetu dla komputerów Apple powiedział, że stanie się to wtedy, gdy Apple wypuści w końcu dobry komputer. To kiepska wiadomość dla miłośników sprzętu z jabłkiem w logo, jednak firma Apple zdaje się pracować nad alternatywą dla Rifta już od jakiegoś czasu.

Już w ubiegłym roku pisaliśmy o patentach Apple Inc., które wydają się być mobilnymi goglami VR dla smartfonów iPhone, działającymi na podobnej zasadzie co Samsung Gear VR. Co chwilę jednak docierają do nas kolejne informacje świadczące o pracach nad goglami „Apple VR”.

Tym razem pojawiły się informacje sugerujące, że Apple może pójść o krok dalej. Najnowszy patent dotyczy wyświetlacza rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality), który jak sugeruje dołączona do wniosku grafika, charakteryzuje się dużym zasięgiem pola widzenia. Co ciekawe wniosek został złożony w czerwcu 2012 roku, na miesiąc przez słynną Kickstarterową zbiórką na pierwszą deweloperską wersję gogli Oculus Rift (DK1).

Firma posiada już oddział dedykowany pracom nad technologiami wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. W styczniu Apple zatrudniło Douga Bowmana, znanego naukowca Virginia Tech zajmującego się badaniem interakcji pomiędzy człowiekiem a komputerem za pomocą interfejsów 3D. Szeregi oddziału zasilił także Nick Thompson, który do niedawna pracował w Microsofcie przy projekcie holograficznych okularów HoloLens.

Amerykański gigant w ciągu ostatnich lat dokonał przejęcia co najmniej pięciu firm związanych z technologiami VR/AR. Mowa m.in. o niemieckiej firmie Metaio skoncentrowanej na tworzeniu aplikacji umożliwiających cyfrowe meblowanie mieszkań, a także FaceShift – specjalistach od przekształcania twarzy w cyfrowe, kreskówkowe modele 3D w czasie rzeczywistym.

Podobny los spotkał FlyBy Media oraz PrimeSense – firmy zajmujące się rozpoznawaniem obrazów. Pierwsza z nich współpracowała dotychczas z Google w ramach prac nad technologią Project Tango umożliwiającą skanowanie otoczenia i tworzenie jego cyfrowego odpowiednika. Z kolei w 2013 roku Apple przejęło za 360 milionów dolarów izraelską firmę PrimeSense – lidera technologii do skanowania przestrzennego – która w przeszłości pracowała nad kamerą dla Kinecta (czujnik ruchu konsoli Xbox 360).

Niezmienne pozostaje pytanie kiedy Apple zdecyduje się ujawnić swoje plany dla wirtualnej rzeczywistości.

  • Danax

    Apple robi mądrzej niż inne firmy, które w pośpiechu wypuszczają swoje urządzenia bazując na gotowym oprogramowaniu.

    Apple projektuje od razu całe ekosystemy z idealnym połączeniem software i hardware. Wg. moich przypuszczeń nie wejdą w typowo VR (no chyba, że jako adapter do iPhonów) ale raczej wydadzą swoje okulary AR. Rzeczywistość rozszerzona ma znacznie większy potencjał zarobkowy niż VR. Zresztą nic nie stoi na przeszkodzie by zestaw AR służył do VR. Nie da się tego jednak zrobić dobrze odwrotnie – zestaw VR nie będzie dobrym zestawen AR z uwagi na konieczność wykorzystania kamery zamiast wzroku do obserwacji otoczenia.

    • Zdzislaw Goik

      ehm, vive ehm

      • Danax

        What?