Apple tylko pozornie nie bierze udziału w wyścigu zbrojeń na polu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Co jakiś czas słyszymy o nowych patentach giganta z Cupertino, jednak oficjalnie nie zapowiedziano jeszcze żadnych gogli VR bądź okularów AR. Tymczasem firma opatentowała charakteryzujący się dużym polem widzenia wyświetlacz Augmented Reality.

Twórca gogli Oculus Rift i założyciel firmy Oculus VR – Palmer Luckey – zapytany na początku tego roku o to kiedy możemy spodziewać się wsparcia headsetu dla komputerów Apple powiedział, że stanie się to wtedy, gdy Apple wypuści w końcu dobry komputer. To kiepska wiadomość dla miłośników sprzętu z jabłkiem w logo, jednak firma Apple zdaje się pracować nad alternatywą dla Rifta już od jakiegoś czasu.

Już w ubiegłym roku pisaliśmy o patentach Apple Inc., które wydają się być mobilnymi goglami VR dla smartfonów iPhone, działającymi na podobnej zasadzie co Samsung Gear VR. Co chwilę jednak docierają do nas kolejne informacje świadczące o pracach nad goglami „Apple VR”.

Tym razem pojawiły się informacje sugerujące, że Apple może pójść o krok dalej. Najnowszy patent dotyczy wyświetlacza rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality), który jak sugeruje dołączona do wniosku grafika, charakteryzuje się dużym zasięgiem pola widzenia. Co ciekawe wniosek został złożony w czerwcu 2012 roku, na miesiąc przez słynną Kickstarterową zbiórką na pierwszą deweloperską wersję gogli Oculus Rift (DK1).

Firma posiada już oddział dedykowany pracom nad technologiami wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. W styczniu Apple zatrudniło Douga Bowmana, znanego naukowca Virginia Tech zajmującego się badaniem interakcji pomiędzy człowiekiem a komputerem za pomocą interfejsów 3D. Szeregi oddziału zasilił także Nick Thompson, który do niedawna pracował w Microsofcie przy projekcie holograficznych okularów HoloLens.

Amerykański gigant w ciągu ostatnich lat dokonał przejęcia co najmniej pięciu firm związanych z technologiami VR/AR. Mowa m.in. o niemieckiej firmie Metaio skoncentrowanej na tworzeniu aplikacji umożliwiających cyfrowe meblowanie mieszkań, a także FaceShift – specjalistach od przekształcania twarzy w cyfrowe, kreskówkowe modele 3D w czasie rzeczywistym.

Podobny los spotkał FlyBy Media oraz PrimeSense – firmy zajmujące się rozpoznawaniem obrazów. Pierwsza z nich współpracowała dotychczas z Google w ramach prac nad technologią Project Tango umożliwiającą skanowanie otoczenia i tworzenie jego cyfrowego odpowiednika. Z kolei w 2013 roku Apple przejęło za 360 milionów dolarów izraelską firmę PrimeSense – lidera technologii do skanowania przestrzennego – która w przeszłości pracowała nad kamerą dla Kinecta (czujnik ruchu konsoli Xbox 360).

Niezmienne pozostaje pytanie kiedy Apple zdecyduje się ujawnić swoje plany dla wirtualnej rzeczywistości.