Apple dokonało zakupu kolejnej firmy związanej z technologią VR/AR. Tym razem ich własnością stali się pionierzy eye-trackingu – SensoMotoric Instruments.

Jak donosi serwis MacRumors Apple zakupiło specjalizującą się w technologii śledzenia wzroku niemiecką firmę SensoMotoric Instruments. Nie wiadomo ile producent iPhone’a zapłacił za przeprowadzenie transakcji, jednakże nie dokonał tego bezpośrednio, a poprzez fasadową firmę Vineyard Capital.

SMI to jedna z najstarszych firm działających w branży związanej ze śledzeniem ruchu gałek ocznych. Prace nad tą technologią prowadzone są już od ponad 20 lat, jednak dopiero teraz ma szansę na stałe zagościć w naszych domach, bowiem implementacja rozwiązań umożliwiających śledzenie wzroku użytkownika gogli VR prawdopodobnie będzie kolejnym kluczowym krokiem w rozwoju wirtualnej rzeczywistości. Rozwój tej dziedziny nie tylko wprowadzi interakcję z cyfrowymi obiektami oraz awatarami na zupełnie nowy poziom, lecz także pomoże obniżyć zapotrzebowanie na moc obliczeniową komputera.

Świetnym przykładem jest technika zwana „foveated rendering”. Jej zalety dostrzegą przede wszystkim osoby ze słabszym sprzętem komputerowym. Stanie się tak dlatego, ponieważ podczas wirtualnej rozgrywki renderowany w 100-procentach będzie tylko ten obszar, na który w danej chwili spogląda użytkownik gogli. Pozwoli to zwolnić zasoby niezbędne do wygenerowania znacznej części obrazu niepotrzebnie obciążającego PC-ta, a jednocześnie nie wpłynie negatywnie na odbiór doświadczenia. Rozwiązanie w praktyce prezentuje poniższe nagranie.

Niemieccy specjaliści już jakiś czas temu połączyli autorski system eye-trackingu z popularnymi goglami VR m.in. Oculus Rift, HTC Vive i Gear VR. Niemniej ich rozwiązanie nie trafiło jeszcze do żadnej konsumenckiej wersji headsetu Virtual Reality.

Wkrótce może się to jednak zmienić. Choć Apple nie ogłosiło jeszcze oficjalnie żadnego urządzenia do wirtualnej bądź rozszerzonej rzeczywistości to spekulacje na ten temat prowadzone są nie od dziś. Amerykański gigant w ciągu ostatnich lat dokonał przejęcia co najmniej pięciu firm związanych z technologiami VR/AR. Mowa m.in. o innej niemieckiej firmie Metaio skoncentrowanej na tworzeniu aplikacji umożliwiających wirtualne meblowanie mieszkań, a także FaceShift – specjalistach od przekształcania twarzy w cyfrowe, kreskówkowe modele 3D w czasie rzeczywistym.

Podobny los spotkał FlyBy Media oraz PrimeSense – firmy zajmujące się rozpoznawaniem obrazów. Pierwsza z nich współpracowała wcześniej z Google w ramach prac nad technologią Project Tango umożliwiającą skanowanie otoczenia i tworzenie jego cyfrowego odpowiednika. Z kolei w 2013 roku Apple przejęło za 360 milionów dolarów izraelską firmę PrimeSense – lidera technologii do skanowania przestrzennego – która w przeszłości pracowała nad kamerą dla Kinecta (czujnik ruchu konsoli Xbox 360).

Ponadto w lipcu zeszłego roku Apple opatentowało wyświetlacz rozszerzonej rzeczywistości. Więcej na ten temat pisaliśmy w tym miejscu.