Wirtualna rzeczywistość to także nowy sposób obcowania ze sztuką. Powstaje doświadczenie VR – Art Plunge – pozwalające wejść do wnętrza obrazów wielkich mistrzów malarstwa.

W ostatnim czasie widzieliśmy już kilka prób przeniesienia dzieł sztuki do wirtualnej rzeczywistości. Wystarczy wspomnieć choćby projekt De Profundis polskiego studia 11th Dimension, które przygotowało VR-ową wycieczkę wgłąb obrazów Zdzisława Beksińskiego oraz The Night Cafe, czyli doświadczenie pozwalające zobaczyć świat oczami Vincenta van Gogha. Osoby preferujące bardziej tradycyjny sposób przyswajania sztuki mogą od jakiegoś czasu korzystać z bezpłatnej aplikacji muzealnej Woofbert VR, w którą zainwestował aktor Kevin Spacey.

Jest także aplikacja Tilt Brush, dzięki której każdy z nas może zostać artystą, jak np. George Peaslee, który odtworzył w tym programie obraz Georges’a Seurat – „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte”.

Na horyzoncie pojawiła się właśnie kolejna interesująca propozycja. Szwedzkie studio Space Plunge pracuje nad projektem Art Plunge, który pozwoli wejść do wnętrza obrazów wielkich mistrzów malarstwa. Aplikacja zostanie wydana ze wsparciem dla gogli Oculus Rift, HTC Vive, Samsung Gear VR, Google Daydream oraz Cardboard. Już teraz przedsmak VR-owego doświadczenia możemy obejrzeć w formie ‚Preview’. Linki do wersji dla poszczególnych headsetów udostępniono na stronie, zakończonego niestety niepowodzeniem, projektu na Kickstarterze.

W tym momencie możemy przenieść się do wnętrza słynnej „Mona Lisy” Leonarda da Vinci, a także zobaczyć od środka obraz Jana Vermeera – „Dziewczyna czytająca list”. W planach jest już kolejne dzieło – fresk „Stworzenie Adama” autorstwa Michała Anioła. Jakie będą kolejne? Jeszcze nie wiadomo, bowiem autorzy Art Plunge zwrócili się z tym pytaniem do użytkowników Facebooka.

W sumie „zwiedzalnych” obrazów ma być jedynie od 4 do 6, ponieważ studio Space Plunge stawia jakość nad ilość, jednakże w związku z niepowodzeniem crowdfundingowej zbiórki nie wiadomo jak potoczą się dalsze losy projektu.

Poniżej możecie obejrzeć nagranie, na którym zaprezentowano proces powstawania VR-owych rekonstrukcji.