Rok 2016 miał być rokiem wirtualnej rzeczywistości. Choć zdania na ten temat są podzielone wygląda na to, że prognozy okazały się zbyt wczesne. O tym dlaczego tak się stało mówi poniekąd najnowszy raport firmy badawczej SuperData Research, która sprawdziła wiedzę Amerykanów na temat technologii VR.

Jak się okazuje aż dla 45% amerykańskich konsumentów termin Virtual Reality mówi niewiele, ponieważ nigdy o nim nie słyszeli. To dosyć interesujący wynik, szczególnie z uwagi na to, że producenci gogli VR (głównie Sony i Samsung) na przestrzeni obecnego roku przeprowadzili chociażby telewizyjne kampanie reklamowe swoich urządzeń. Technologia przebiła się w pewnym stopniu także do programów rozrywkowych nadawanych w popularnych stacjach TV na terenie USA, nie mówiąc już o prasie i mediach internetowych. Tymczasem jedynie 55% osób posiada jakąkolwiek wiedzę o wirtualnej rzeczywistości, z czego 32% słyszało o niej okazjonalnie. 23% ankietowanych zadeklarowało częstą styczność z takimi informacjami.

Jeżeli chodzi o znajomość najpopularniejszych gogli VR jest jeszcze gorzej. Prawie połowa Amerykanów (49%) nie potrafiła wymienić ani jednej marki producenta headsetów. Najwięcej osób wykazało się znajomością gogli PlayStation VR (28%). Nieco mniejsza świadomość dotyczy tych, od których tak naprawdę wszystko ponownie się zaczęło, czyli gogli Oculus Rift, które uzyskały wynik 22%, natomiast jeden procent mniej (21%) wskazało mobilne gogle Samsung Gear VR współprodukowane przez Oculusa. Co ciekawe jedno z najlepszych dostępnych na rynku konsumenckim urządzeń – HTC Vive – kojarzy jedynie 5% ankietowanych.

SuperData Research zajmuje się także prognozami sprzedaży najpopularniejszych headsetów. Według ich ostatnich szacunków gogle PlayStation VR znajdą do końca tego roku 750 tysięcy nabywców. Wynik ten mógłby być znacznie wyższy gdyby nie to, że Japończycy wypuścili do sprzedaży tyle jednostek PSVR, aby jedynie częściowo nasycić rynek i udowodnić, że VR działa.

Według firmy badawczej gogle HTC Vive osiągną na koniec roku sprzedaż na poziomie 420 tysięcy, natomiast Oculus Rift uzyska wynik 355 tysięcy egzemplarzy. W takim przypadku niekwestionowanym liderem zostaje rozwiązanie mobilne – Samsung Gear VR (2,3 miliony).