Kolejna edycja największych na świecie targów elektroniki użytkowej i nowych technologii Consumer Electronics Show już za nami. Jak można było się spodziewać, tegoroczna impreza pobiła kolejny rekord pod względem liczby wystawców prezentujących technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Zapraszamy na podsumowanie CES 2016 od strony branży Virtual Reality.

Oculus Rift

Oculus VR to bez wątpienia nieoficjalny zwycięzca tegorocznej edycji CES 2016. Firma uruchomiła 6 stycznia, czyli pierwszego dnia targów, możliwość składania zamówień przedpremierowych na wyczekiwaną od co najmniej 3 lat konsumencką wersję gogli Oculus Rift.

Przeczytaj cały artykuł: Ruszyły preordery Oculus Rift – wszystko co musisz wiedzieć zanim kupisz gogle VR

zestaw Oculus Rift

Nie obyło się bez kontrowersji. Ujawniona w momencie startu preorderów cena Oculus Rifa okazała się prawie dwukrotnie wyższa niż wcześniej zakładano. Zamawiając gogle do Polski zapłacimy łącznie ze wszystkimi opłatami 742 euro, co daje na dzień dzisiejszy kwotę ponad 3200 złotych.

Przeczytaj cały artykuł: Poznaliśmy cenę Oculus Rift

walizka Oculus Rift

Pomimo sporo wyższej niż przypuszczano ceny, gogle sprzedają się wyśmienicie. Pierwsza partia urządzeń została wykupiona w ciągu 14 minut od rozpoczęcia przyjmowania zamówień. Składając preorder w tym momencie możemy spodziewać się przesyłki dopiero w czerwcu. Palmer Luckey, szef Oculus VR, za pośrednictwem Twittera podkreślił, że celem jego firmy nie jest zarabianie na sprzęcie. Według niego wysokiej klasy gogle VR są drogie, ale Rift jest nieprzyzwoicie tani biorąc pod uwagę to co potrafi.

Przeczytaj cały artykuł: Palmer Luckey tłumaczy cenę Oculus Rift

HTC Vive

HTC Vive Pre (HTC Vive DK2)
HTC Vive Pre (HTC Vive DK2)

Największy rywal Oculusa zabrał do Las Vegas udoskonaloną deweloperską wersję gogli HTC Vive. Urządzenie zwane HTC Vive Pre zostało wzbogacone m.in. o przednią kamerę, która pozwala zobaczyć świat zewnętrzny w momencie gdy mamy założone gogle. HTC twierdzi, że choć rozdzielczość Vive Pre pozostaje taka sama jak w DK1 (2160×1200), to sam wyświetlacz otrzymał kilka udoskonaleń, dzięki którym uzyskamy bardziej ostry i płynny obraz. Urządzenie jest mniejsze i lżejsze od pierwowzoru, a także uzyskało nowy wygląd, bardziej zbliżony do produktu konsumenckiego. Dowiedzieliśmy się także, że zapisy przedpremierowe na wersje konsumencką ruszą 29 lutego.

Przeczytaj cały artykuł: HTC Vive Pre – co wiemy?

Odwiedzający imprezę mieli okazję przetestować gogle Vive Pre na stoisku HTC oraz stanowiskach parterów firmy. Z urządzenia skorzystali m.in. producenci bieżni do gier wirtualnej rzeczywistości Virtuix Omni, którzy zorganizowali pierwszy w historii e-sportowy turniej VR, a także twórcy stacjonarnego roweru treningowego VirZoom VR Bike oraz Intel, AMD, Audi, Nvidia, HP, MSI, Fox, Alienware, CyberPowerPC, Envelop VR, EVGA, HyperX, iBuyPowerPC, Nidec, Dassault Systemes i Zotac.

Samsung Gear VR

Tak jak zapowiadano, Samsung zabrał na targi nowy bezprzewodowy kontroler dedykowany mobilnym goglom wirtualnej rzeczywistości. Choć cały czas jest to projekt w fazie rozwojowej, już teraz wydaje się być ciekawą alternatywą dla pozostałych kontrolerów ruchu dłoni w VR, takich jak np. projektowany dla Rifta kontroler Oculus Touch.

Co ważne Rink nie ogranicza się tylko do współpracy z goglami Samsunga (Gear VR). Kontroler może być z powodzeniem używany z innymi headsetami zbudowanymi na bazie ekranu smartfona, takimi jak np. Google Cardboard i podobnymi. Jedyne co potrzebujemy to połączenie obu urządzeń poprzez bluetooth. Zasięg trackingu wynosi obecnie około 1 metra.

Przeczytaj cały artykuł: Samsung zaprezentował kontroler ruchu dłoni Rink

PlayStation VR

Playstation VR_3

Firma Sony przeprowadziła własną konferencję prasową, podczas której pokazała najnowsze technologiczne nowinki. Niestety poza materiałami promocyjnymi nie zaprezentowała nic nowego na temat zapowiadanych na drugi kwartał tego roku gogli PlayStation VR. Dowiedzieliśmy się za to, że produkcji jest już ponad 100 tytułów na PS VR. W międzyczasie kanadyjski oddział Amazonu przez pomyłkę opublikował cenę gogli PlayStation VR. Według sklepu internetowego za urządzenie przyszłoby nam zapłacić równowartość 800 dolarów. Sony nie potwierdziło rewelacji twierdząc, że było to wynikiem błędu i na razie firma nie jest jeszcze gotowa ogłosić ostatecznej ceny PS VR.

Przeczytaj cały artykuł: Amazon przypadkowo publikuje cenę PlayStation VR

Virtuix Omni

Podczas CES 2016 miało miejsce wydarzenie, które zapisze się w historii Virtual Reality. Twórcy wielokierunkowej bieżni Virtuix Omni zorganizowali pierwszy e-sportowy turniej rozegrany w wirtualnej rzeczywistości. Firma przywiozła do Las Vegas cztery bieżnie VR oraz nową grę pisaną z myślą o Omni – wieloosobowy shooter Omni Arena. Gracze rywalizowali w wirtualnej rzeczywistości strzelając do siebie replikami broni, będącymi jednocześnie kontrolerami. Rozgrywka odbywała się przy użyciu gogli HTC Vive.

Przeczytaj cały artykuł: Twórcy bieżni Virtuix Omni zorganizowali pierwszy turniej e-sportowy VR

Infinadeck

Na targach pojawili się również twórcy bieżni Infinadeck, którzy pokazali jej najnowszą, udoskonaloną odsłonę. Urządzenie projektowane jest z zupełnie inną filozofią niż Omni i raczej nie nadaje się w obecnej formie do zastosowań domowych. Firma celuje głównie w przemysł i militaria. Mimo wszystko nowa wersja (InfinaDeck Mark II) jest o połowę mniejsza i dwukrotnie cichsza niż konstrukcja zaprezentowana w 2014 roku podczas SVVR Expo.

Jednym z testerów InfinaDeck Mark II podczas CES 2016 był sam szef Oculusa – Palmer Luckey.

SMI (technologia Eye-tracking)

Niemiecka firma SensoMotoric Instruments zademonstrowała własną platformę eye-tracking umożliwiającą śledzenie wzroku użytkownika gogli VR z częstotliwością 250 Hz. Rozwiązanie zostało wzbogacone o nową funkcję zwaną ‚foveated rendering’. Metoda ta pomoże przede wszystkim osobom ze słabszym sprzętem komputerowym. Stanie się tak dlatego, że podczas gry lub doświadczenia VR, renderowany w 100-procentach będzie tylko ten obszar, na który w danej chwili spogląda użytkownik gogli. Pozwoli to zwolnić zasoby niezbędne do wygenerowania znacznej części obrazu niepotrzebnie obciążającego PC-ta, a jednocześnie nie wpłynie negatywnie na odbiór doświadczenia.

Przeczytaj cały artykuł: SMI pokazało jak śledzenie wzroku wpłynie na wydajność renderowania grafiki

Audi

Audi prawdopodobnie zostanie pierwszym producentem samochodów, który wdroży technologię Virtual Reality w swoich salonach sprzedaży. Firma zaprezentowała na CES 2016 doświadczenie VR będące wirtualnym salonem samochodowym. Salon VR zaprojektowany został w celu ułatwienia potencjalnym klientom wyboru modelu samochodu i ewentualnego dostosowania go do swoich potrzeb. Efektownie prezentująca się aplikacja pozwala m.in. na wybranie koloru lakieru i elementów wnętrza oraz konfigurację wyposażenia auta.

Przeczytaj cały artykuł: Audi pokazało wirtualny salon sprzedaży

Kamery 360º

Nikon KeyMission 360

Nikon, znany japoński producent sprzętu fotograficznego i optycznego oficjalnie wkroczył na rynek kamer 360º. Firma zaprezentowała na targach sportową kamerę KeyMission 360 zdolną do rejestracji wideo w standardzie 4K UHD. Urządzenie wyposażone zostało w dwa obiektywy rejestrujące obraz w pełnych 360-stopniach, zarówno w pionie jak i w poziomie. Kamera posiada moduły Wi-Fi, Bluetooth oraz NFC. Urządzenie jest wodoszczelne do głębokości 30 metrów oraz odporne na pył, wstrząsy, niskie temperatury i upadki z wysokości dwóch metrów, a także na drgania, którym zapobiega system redukcji drgań – Vibration Reduction. Oprócz filmów kamerą można wykonywać również zdjęcia.

Przeczytaj cały artykuł: KeyMission 360 – Nikon wkracza na rynek kamer 360º

ALLie VR

Na targach pokazano jeszcze jedno ciekawe rozwiązanie, którego nie widzieliśmy wcześniej. Mowa o kamerze 360º ALLie Go, która zamocowana została do hełmu pozwalając na nagrywanie sferycznych filmów z perspektywy pierwszej osoby. Urządzenie potrafi połączyć się poprzez Wi-Fi i streamować 360-stopniowy obraz na inne urządzenia. Firma zaprezentowała również własny headset ALLie VR.

Vuze

Zaprezentowano także kamerę Vuze, która potrafi rejestrować video w standardach 4K 3D 360° VR. Twórcy urządzenia określają je jako kompaktowe, lekkie i proste w obsłudze dla każdego.

  • roseł

    Za 5 lat powstanie takie CES tylko że dla VR i będzie podobnie popularne.