Podobno aż jedna trzecia tegorocznych wystawców na targach CES prezentowała produkty związane z technologiami wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości. Pomimo tego, iż tym razem po raz pierwszy zabrakło firmy Oculus VR, na ilość nowych rewolucyjnych projektów nie mogliśmy narzekać. Zapraszamy na podsumowanie CES 2017 w branży VR, w którym znajdziecie także kilka niepublikowanych jeszcze na naszym portalu ciekawostek. Nie zabrakło również polskiego akcentu.

Firma Oculus VR po raz pierwszy od czasu rozpoczęcia swojej działalności odpuściła udział w największych na świecie targach elektroniki użytkowej i nowych technologii Consumer Electronics Show. Mimo wszystko miłośnicy technologii VR i AR powinni być usatysfakcjonowani nowościami zaprezentowanymi w Las Vegas, wśród których prym wiedli najwięksi konkurenci Oculusa – twórcy gogli HTC Vive.

HTC

Vive Tacker

Tajwańczycy tak jak zapowiadali nie zabrali ze sobą nowej wersji gogli HTC Vive. Zamiast tego zaprezentowali Vive Tacker, czyli niewielki gadżet wprowadzający interakcję w wirtualnej rzeczywistości na kolejny poziom. Nowe urządzenie podobnie jak kontrolery ruchowe sprzedawane w zestawie z goglami HTC Vive działać będzie bezprzewodowo i zapewni systemowi śledzącemu ruchy gracza kolejny punkt odniesienia.

Tracker będzie tak naprawdę bazą dla różnego rodzaju kontrolerów firm trzecich oraz prawdziwych przedmiotów, które będziemy chcieli przenieść do wirtualnej rzeczywistości. Podczas targów zobaczyliśmy kilka przykładów zastosowania gadżetu w praktyce, m.in. z wykorzystaniem kija baseballowego, haptycznych rękawiczek, kontrolera w formie karabinu oraz… węża strażackiego, ale nic nie stanie na przeszkodzie aby podpiąć pod niego rakietę tenisową czy kij golfowy.

Vive Deluxe Audio Strap

Do ekosystemu SteamVR dołączy również Vive Deluxe Audio Strap. Jest to nowa wersja paska podtrzymującego gogle na głowie. Zamiennik oprócz tego, że pozwoli na bardziej zaawansowaną regulację, wyposażony zostanie w zintegrowany zestaw słuchawek umożliwiających odbiór dzięki przestrzennego (audio 3D).

Oba akcesoria powinny pojawić się na rynku konsumenckim w drugim kwartale tego roku.

Przeczytaj cały artykuł: Vive Tracker oraz Vive Deluxe Audio Strap dołączą do ekosystemu SteamVR

Miesięczna subskrypcja Viveport

HTC planuje na wiosnę uruchomienie usługi miesięcznej subskrypcji wybranej oferty sklepu Viveport. Według wstępnych założeń użytkownicy gogli HTC Vive będą mogli za niską, choć nieustaloną jeszcze opłatą, uzyskać dostęp do części aplikacji VR z oferty cyfrowego sklepu. Producent urządzenia chce w ten sposób zachęcić nowych użytkowników, którzy dopiero zapoznają się z dostępnymi w wirtualnej rzeczywistości możliwościami.

Przeczytaj cały artykuł: HTC wprowadzi usługę miesięcznej subskrypcji wybranych treści VR ze sklepu Viveport

Rękawica Hi5 VR

Jednym z przykładów zastosowania Vive Trackera jest rękawica wirtualnej rzeczywistości Hi5, którą zaprezentowała specjalizująca się w technologii motion-capture firma Noitom. Urządzenie przeniesie do cyfrowego świata nie tylko ruchy naszych dłoni, lecz także poszczególnych palców.

Vive Tracker zostanie podłączony do każdej z rękawic w okolicy nadgarstka pozwalając w ten sposób systemowi trackingu Lighthouse na zlokalizowanie ich oraz śledzenie położenia dłoni użytkownika w przestrzeni 3D.

Przeczytaj cały artykuł: Rękawica Hi5 VR wykorzysta Vive Tracker

TPCAST

Skoro już jesteśmy przy HTC Vive to na CES 2017 swój produkt zaprezentowała firma TPCAST, która przywiozła do Las Vegas przystawkę zamieniającą gogle SteamVR w urządzenie bezprzewodowe. Przy okazji dowiedzieliśmy się kiedy akcesorium trafi do sprzedaży na całym świecie.

Przeczytaj cały artykuł: HTC Vive bez kabli już w Q2 2017

Lenovo

Lenovo okazało się pierwszą firmą, która ujawniła gogle wirtualnej rzeczywistości dedykowane platformie Windows Holographic. Pod względem parametrów prezentują się bardzo obiecująco. Niestety tylko na papierze, ponieważ urządzenia nie dało się podczas CES przetestować.

Poznaliśmy za to niektóre parametry. Gogle Lenovo VR wyposażone zostaną w dwa wyświetlacze o OLED o rozdzielczości 1440×1440 (dla porównania rozdzielczość Oculus Rift i HTC Vive to 2x 1080×1200), oraz dwie kamerki odpowiedzialne za śledzenie pozycyjne. Będą one w stanie wychwycić głębię otoczenia, dzięki czemu nie potrzebować będziemy systemów trackingu takich jak stacje bazowe SteamVR Lighthouse czy sensory Oculusa.

Cena gogli Lenovo nie została jeszcze ustalona, ale nie powinna przekroczyć 400 dolarów.

Przeczytaj cały artykuł: Poznaliśmy szczegóły na temat ‚Microsoftowych’ gogli VR od Lenovo

Intel

Firma Intel przeprowadziła podczas CES 2017 kolejną prezentację gogli VR/AR – Project Alloy – podczas której ujawniono, iż urządzenie pojawi się w sprzedaży w czwartym kwartale tego roku na licencji różnych dużych producentów sprzętu.

Tym razem zademonstrowano przykład gry wieloosobowej wykorzystującej zeskanowany model rzeczywistego otoczenia jako środowisko wirtualne.

Przeczytaj cały artykuł: Premiera bezprzewodowych gogli VR/AR ‚Intel Project Alloy’ w czwartym kwartale 2017

Samsung

W przemówieniu otwierającym targi CES 2017 szef Samsung Electronics America – Tim Baxter – ujawnił, iż ponad 5 milionów wyprodukowanych przez jego firmę mobilnych gogli Gear VR jest aktualnie w użyciu. To wyniki ponad dwa razy wyższy niż szacunki firmy badawczej SuperData Research, o których pisaliśmy jakiś czas temu tutaj.

Przemówienie Baxtera jedynie w niewielkim stopniu dotyczyło wirtualnej rzeczywistości. Większość jego wystąpienia poświęcone zostało takim zagadnieniom jak Internet rzeczy (IoT), sztucznej inteligencji oraz innym produktom Samsunga. Za to w ciekawy sposób prezentowane były gogle Gear VR na stoisku Samsunga w hali targowej.

Przeczytaj cały artykuł: Mobilne gogle Samsung Gear VR posiadają ponad 5 milionów aktywnych użytkowników

Pimax

Chińska firma Pimax przymierza się do wydania udoskonalonej wersji własnych gogli wirtualnej rzeczywistości – Pimax 8K. Headset co prawda nie jest w stanie wyświetlić obrazu w deklarowanej w nazwie rozdzielczości, ale mimo wszystko warto śledzić rozwój tego projektu.

Pimax 8K

Pimax 8K może pochwalić się podwójnym ekranem LCD o rozdzielczości 3840×2160. Dla porównania, poprzedni model – Pimax 4K – posiada 2x 1920×2160, natomiast Oculus Rift i HTC Vive jedynie 2x 1080×1200. Znacznej poprawie uległo także pole widzenia, które powiększono ze 110 do imponujących 200 stopni oraz częstotliwość odświeżania (z 60 do 120Hz).

Przeczytaj cały artykuł: Pimax 8K, czyli gogle VR z ekranem o rozdzielczości 4K

Dlodlo

Na targach pojawili się także producenci okularów Dlodlo Glass V1, które oprócz tego, że są najmniejszymi, najcieńszymi i najlżejszymi ujawnionymi dotychczas goglami VR, charakteryzują się parametrami zbliżonymi do najpopularniejszych PC-towych headsetów takich jak Oculus Rift czy HTC Vive.

Okulary Dlodlo ważą jedynie 88 gram (dla porównania: Oculus Rift – 470g, natomiast HTC Vive – 550g) oraz posiadają obudowę z włókna węglowego o grubości 16 mm.

Przeczytaj cały artykuł: Chińskie gogle Dlodlo wyglądające jak okulary przeciwsłoneczne już działają

ODG

Ciekawie rzeczy działy się także w temacie rzeczywistości rozszerzonej (Augmented Reality). Firma ODG (Osterhout Design Group) zaprezentowała dwa nowe modele okularów – R-8 oraz R-9, zbliżone parametrami do holograficznych okularów Microsoft Hololens.

W przeciwieństwie do Hololensów urządzenia firmy ODG w wersji standardowej nie będą posiadać tak zaawansowanego systemu śledzenia pozycyjnego. Niemniej jednak producent planuje wypuścić opcjonalną przystawkę, która rozwiąże ten problem, z tym że zapewne obije się to na smukłej sylwetce wyróżniającej się na tle dosyć masywnie wyglądających okularów Microsoftu.

Przeczytaj cały artykuł: Okulary AR firmy ODG powalczą z Microsoft Hololens

Asus, Huawei, ZTE

Firma Asus ujawniła model smartfona współpracującego z goglami Daydream VR. Będzie to nowy telefon – ZenFone AR. Skrót „AR” znajdujący się w nazwie tego modelu to nie przypadek. Telefon wyposażony zostanie także w specjalne sensory wzbogacające jego możliwości o nowatorską technologię rozszerzonej rzeczywistości Google Tango. Będzie to dopiero drugie po Lenovo Phab 2 Pro tego typu urządzenie.

Smartfony „Daydream-Ready” przywiozły na CES także firmy Huawei i ZTE.

Przeczytaj cały artykuł: Asus ‚Zenfone AR’ pierwszym smartfonem ze wsparciem gogli Daydream VR i technologii Tango

Scalable Graphics

Firma Scalable Graphics zaprezentowała przystawkę KwikVR przeznaczoną dla Oculus Rifta i HTC Vive, dzięki której gogle zmienią się w urządzenia bezprzewodowe. Rozwiązanie opiera się na systemie kompresji obrazu oraz montowanym na pasie urządzeniu wyposażonym w wejścia HDMI oraz USB, które odbiera w sposób bezprzewodowy dane z PC i przekazuje je do gogli VR.

Twórcy KwikVR obiecują opóźnienia nie większe niż 12ms zarówno dla Rifta jak i Vive, które są w stanie uzyskać na standardzie WiFi 5 GHz pełną rozdzielczość 2160 x 1200 z odświeżaniem 90Hz.

Przeczytaj cały artykuł: KwikVR

LYRobotix

Podczas targów zaprezentowane zostało także urządzenie o nazwie NOLO VR, dzięki któremu mobilne gogle VR uzyskają możliwość śledzenia pozycyjnego. Jego twórcy obiecują również kompatybilność z grami VR dostępnymi na Steamie.

Pomysł opiera się na na podobnej technologii do tej, z której na co dzień korzystają użytkownicy gogli HTC Vive i Oculus Rift. W skład zestawu NOLO VR wchodzi stacja bazowa oraz marker zakładany na headset. Całości dopełniają bezprzewodowe kontrolery wyposażone w przyciski, triggery oraz trackpady, z wyglądu przypominające hybrydę kontrolerów SteamVR oraz PlayStation Move.

Przeczytaj cały artykuł: NOLO VR zaoferuje niedrogi system śledzenia pozycyjnego dla mobilnych gogli

Immersion

Warszawska firma Immersion zabrała do Las Vegas aplikację TrueScale. Umożliwia ona błyskawiczne zaprojektowanie przestrzeni mieszkania lub biura i przeniesienie się do środka, aby zobaczyć je w realistycznej skali w VR.

Aplikacja prezentowana była przez HTC Vive jako jedna z najważniejszych aplikacji VR dla biznesu.


3DRudder

Firma 3DRudder zaprezentowała nową wersję kontrolera VR umożliwiającego sterowanie w wirtualnej rzeczywistości stopami. 3DRudder Wireless jak sama nazwa wskazuje jest bezprzewodowy i działa zarówno z goglami przewodowymi jak i modelami wykorzystującymi smartfony.


Cerevo

Na targach zobaczyliśmy także specjalne buty Taclim VR japońskiej firmy Cerevo, których zadaniem jest śledzenie ruchu naszych stóp.


Vuze, Hubblo, Ricoh, Insta360

Podobnie jak w ubiegłym roku firma Vuze zabrała ze sobą kamerę 360º VR, która potrafi rejestrować obraz w standardzie 3D. Urządzenie pojawi się w sprzedaży w marcu w cenie 800 dolarów.

Na targach zobaczyliśmy także niewielką kamerę 360 4K – Hubblo VR. Podobne urządzenie umożliwiające rejestrację oraz streaming sferycznego obrazu zaprezentowała firma Ricoh (Ricoh R). Tymczasem chiński Insta360 zapowiedział profesjonalną kamerę Insta360 Pro o rozdzielczości 8K.


Sennheiser, JBL, Audeze

Na koniec nowości z kategorii Audio VR. Słynna niemiecka Sennheiser zaprezentowała wyceniany na 1700 dolarów mikrofon AMBEO VR przeznaczony do nagrywania dźwięku 3D na użytek wirtualnej rzeczywistości. Z kolei firmy JBL oraz Audeze pokazały słuchawki dedykowane najpopularniejszym headsetom VR.

  • Bahus

    Brak najważniejszego. Zmiana rozdzielczości do 4K. Jedyna nadzieja że lenovo wystruga coś dość dobrego i będzie to na moim celowniku w tym roku. Osobiście planuję zaopatrzyć się w Pimax’y 4K z przystawką nolo vr. Niby rozdzielczość w pimaxach jest upscalowana ale z testów jakie robią ich właściciele, posiadacze vive czy oculusa zbierają całkiem dobre recenzje. Jako gogle mobilne (zabierane z sobą na wyjazd) mogą całkiem nieźle się sprawdzić.
    Dziwi mnie w tym wszystkim tylko fakt że rodzime firmy nie zabierają się do stworzenia własnych gogli (z elektroniką a nie bazujących na smartfonach). Jest jeszcze tak duża nisza w tym temacie że można się spokojnie wbić w rynek.

    • Pawel

      4k do filmow, faktycznie by sie przydalo ale do gier, to przegiecie na dzien dzisiejszy. Strasznego potwora by trzeba zlozyc, zeby pociagnal dobra gre VR w 4k i przynajmniej 60 fps. No ale faktycznie, nie wiem, dlaczego nie wstawia ekranow 4k, jakich pelno juz w telefonach. Przeciez gra nie koniecznie musi byc renderowana w 4k.

      • Bahus

        Nie takiego strasznego. Wszystko zależy jak wymagający będzie tytuł. U mnie wszystkie latają na supersampling x2 Czyli i tak renderuje 4K tylko fizycznie ekrany robią mi downscaling. 6700K + GTX 1080 w zupełności daje radę.

        • Pawel

          Wyciagasz 60 fps na VR ? Jesli ktos nie ma takiego kompa, to jednak cena moze robic spora roznice. Sam GTX kosztuje prawie tyle co PS4 pro + PS VR. Z drugiej strony, jak juz masz takiego kompa, to faktycznie, zabijasz jego potencjal, okularami dostepnymi na rynku i przydalyby sie jakies z porzadnymi wywietlaczami. Dlatego, jak napisalem, czekam na Microsoft. Licze, ze ich okulary, beda wspolpracowac z PC i nowym Xbox, a jesli nie, to kupie PS VR bo do weekendowego grania styka.

          • Bahus

            Jasne że tak. Optymalne granie to 90fps na oculusie cv1 i zawsze ustawiam supersampling na x2 później balansuję resztą ustawień tak aby nie zarżnąć wydajności, supersampling i tak robi swoją robotę. Mojego pieszczocha składałem w tym roku i osobiście nie brakuje mi w nim niczego. Cena owszem była dość wysoka ale metodą odkładania gotówki i poświęcenia się temu (poza wakacjami) udało mi się złożyć całkiem fajny sprzęt. Jeśli masz ochotę to zapraszam zerknąć na projekt:
            http://ybk-players.pdg.pl/viewtopic.php?p=6074#6074
            Często tam zaglądam żeby porównać ceny i powiem szczerze od maja to nieźle ich z cenami pogrzało. Szczególnie pamięci.Na uzupełnienie załapałem się w ostatniej chwili.

            W microsoft nie pokładałbym zbyt wielkich nadziei, inna półka cenowa i nie ma bata żeby przebili technologicznie to co jest obecnie w niższej cenie. Prędzej gracze z drugiej ligi jak lenovo.