Dominacja gogli Samsung Gear VR na rynku „mobile VR” może niedługo się skończyć. Firma Google jest obecnie w przededniu premiery platformy Daydream VR, będącej następcą budżetowego projektu kartonowych gogli Cardboard. Według wiceprezesa amerykańskiej firmy analityczno-doradczej to właśnie Daydream w dłużej perspektywie czasu stanie się ekosystemem VR nr 1.

Mobilny headset wirtualnej rzeczywistości Samsung Gear VR w opinii wielu jest najlepszym dostępnym w tej chwili na rynku konsumenckim tego typu urządzeniem. Chociażby dlatego, iż z produktu koreańskiej firmy korzysta co miesiąc już ponad już ponad milion osób. Co prawda platforma Google Cardboard może pochwalić się większą rzeszą użytkowników, jednak to produkt Samsunga dzierży obecnie palmę pierwszeństwa w rankingach mobilnej imersji i jakości aplikacji VR współpracujących z platformą. Już niedługo może się to zmienić.

Brian Blau, wiceprezes analityczno-doradczej firmy Gartner specjalizującej się w strategicznym wykorzystaniu oraz zarządzaniu technologiami, nie ma wątpliwości co do tego która platforma zdominuje rynek wirtualnej rzeczywistości w najbliższych latach. Według niego przyszłość należy do rozwiązania proponowanego przez Google, ponieważ liczyć się będzie „ekosystem”.

Blau przewiduje, że w 2020 roku będzie około pięć firm posiadających własny ekosystem napędzający sprzedaż headsetów. Raczej na pewno nie będzie to Sony. Uważa on, że w dłuższej perspektywie platforma Daydream, która zadebiutuje prawdopodobnie jeszcze tegoroczną jesienią, będzie miała większy wpływ na rynek wirtualnej rzeczywistości, niż zaplanowana na 13 października premiera PlayStation VR. Pomimo tego, że Sony prawdopodobnie zdominuje najbliższe lata pod względem sprzedaży headsetów, zasięg PSVR będzie ograniczony do graczy.

Tymczasem Daydream działać będzie w oparciu o telefony z systemem Android, które według najnowszych badań stanowią 87,6% smartfonowego rynku i korzysta z nich 300 milionów użytkowników. Jest to liczba kilkukrotnie większa, niż ilość sprzedanych konsol PlayStation 4. Co prawda na początku z gogli skorzystają nieliczni, jednak z czasem smartfony „Daydream-ready” stanieją i staną się dostępne dla wszystkich. Wiceprezes Gartner uważa, że za 5-6 lat większość smartfonów na rynku będzie odpowiednio przystosowania do korzystania z wirtualnej rzeczywistości.

Platforma Google Daydream

4 października Google zaplanowało konferencję prasową, na której prawdopodobnie poznamy pierwsze telefony współpracujące z goglami Daydream. Wiele wskazuje na to, że jednym z nich będzie nowy smartfon Google Pixel, którego premiera zaplanowana została właśnie na ten dzień.

Według ostatnich przecieków urządzenie wyposażone zostanie w 5-calowy wyświetlacz 1080p AMOLED, procesor quad-core 2.0GHz 64-bit, 4GB RAM, 32GB wbudowanej pamięci baterię o pojemności 2770 mAh. Bardziej zaawansowana wersja (Pixel XL) posiadać będzie 5,5-calowy ekran QHD (2560×1440).

Platforma Daydream VR, jako pełny ekosystem zadebiutuje jesienią. Kiedy konkretnie się to stanie dowiemy się być może właśnie podczas przyszłotygodniowej konferencji firmy z Mountain View.

  • Danax

    Dobrze prawi. Też tak to przewiduję.

    Włąsne ekosystemy VR/AR zaprezentują:

    – Google
    – Oculus/Facebook
    – Microsoft
    – Apple
    – Sony

    a możliwe, że też Valve, które połączy się z jednym z innych systemów.

    • Respawn

      Mnie się wydaje, że będzie jeszcze jeden ekosystem, zupełnie niezależny – ekosystem XXX #pdk 😉
      Ale dobrze to podsumowałeś. Kto wie czy jeszcze Amazon i Alibaba czegoś swojego nie wymyślą. Chiny będą mocnym graczem w perspektywie czasu jak tylko nasycą VRem swój rynek.

      • Danax

        No przecież. Baidu VR musi postać.