Amerykańska firma analityczna IDC opublikowała raport, według którego jeszcze w tym roku swoich właścicieli znajdzie prawie 10 milionów sztuk gogli wirtualnej rzeczywistości. Jeżeli ich przewidywania się sprawdzą będzie to gigantyczny postęp w porównaniu do roku ubiegłego, kiedy to łącznie sprzedano „zaledwie” 350 tysięcy sztuk headsetów VR. Co ciekawe raport nie obejmuje mobilnych rozwiązań typu Cardboard.

2016 to rok wielkich debiutów w branży Virtual Reality. Na rynku konsumenckim swoją premierę miały już pierwsze wersje gogli Oculus Rift oraz HTC Vive, a w październiku powinny pojawić się gogle PlayStation VR. Wydaje się, że zarówno Oculus VR jak i HTC/Valve lekko niedoszacowali zapotrzebowanie wśród swoich potencjalnych klientów. Twórcy Rifta obecnie borykają się z opóźnieniami w realizacji zamówień przedpremierowych. Trochę lepiej sytuacja wygląda z Vive, aczkolwiek prawdziwym testem będzie prawdopodobnie dopiero premiera pierwszych konsolowych gogli (PSVR), które swoją drogą także nie narzekają na brak zainteresowania.

PlayStation VR

Analitycy szacują, że do końca tego roku sprzedaż headsetów VR osiągnie 9,6 mln sztuk. Co więcej, trend ten utrzyma się na podobnym poziomie do 2020 roku, kiedy to na rynku powinno znajdować się wówczas już 64,8 mln gogli wirtualnej rzeczywistości, przy czym średni roczny wzrost powinien kształtować się na poziomie 183,8%. Warto zaznaczyć, że w/w urządzenia stanowić będą jedynie około 20% całkowitej sprzedaży. Większą część rynku zagarną tanie, mobilne rozwiązania opierające swoje działanie na wykorzystaniu ekranu smartfona, takie jak np. Samsung Gear VR.

Raport nie uwzględnia promowanych przez firmę Google prostych konstrukcji typu Cardboard. Kartonowe zestawy będą dla większości osób nieobeznanych z technologią prawdopodobnie pierwszym headsetem, który wypróbują. Jak wiele osób jest obecnie w posiadaniu Cardboardów?

W grudniu 2014 roku Google poinformowało, że wówczas już ponad 500 tysięcy sztuk kartonowych gogli znalazło swoich właścicieli. Prawie rok później – w październiku 2015 – firma ujawniła, że oficjalna aplikacja dla Cardboard została zainstalowana już ponad 15 milionów razy. Tym razem nie podano dokładniejszych danych na temat sprzedaży gogli, aczkolwiek biorąc pod uwagę liczbę różnych kartonowych modeli dostępnych obecnie na rynku, policzenie ich w tym momencie jest już praktycznie niemożliwe. Tym bardziej, że Google udostępnia schematy pozwalające zbudować urządzenie samodzielnie w domu, nawet przy użyciu kartonu po pizzy.

okulary AR

IDC wzięło na tapetę także technologie rozszerzonej rzeczywistości, która jest obecnie w zupełnie innej fazie rozwoju, niż rzeczywistości wirtualna. Na ten rok przewidziano sprzedaż 400 tysięcy tego typu urządzeń, natomiast do 2020 roku przewaga VR się zmniejszy i na rynku znajdować się będzie już ponad 45 milionów egzemplarzy okularów AR.