„The next interface for the virtual world” – takim hasłem japońska firma Exiii promuje projekt haptycznej rękawicy EXOS przeznaczonej do współpracy z goglami Virtual Reality.

Jednym z najczęstszych odruchów wśród większości osób, które po raz pierwszy doświadczają wirtualnej rzeczywistości jest chęć dotknięcia przedmiotów znajdujących się w cyfrowym świecie. W tym momencie najpopularniejszym rozwiązaniem są kontrolery ruchowe takie jak Oculus Touch, które w pewnym stopniu są w stanie przenieść ruchy naszych dłoni i palców do środowiska gry, ale nie pozwalają poczuć cyfrowych obiektów.

W związku z rosnącą popularnością VR-u coraz więcej firm technologicznych poszukuje nowych sposobów na wprowadzenie do wirtualnego świata dodatkowej imersji. Dotychczas działająca w branży protetyki ortopedycznej japońska firma Exiii pracuje nad interesującym projektem rękawicy VR mającej wprowadzić interakcję w Virtual Reality na kolejny poziom.

EXOS to rozwiązanie nieco zbliżone do rękawicy Dexmo, która tak naprawdę jest zewnętrznym egzoszkieletem wyposażonym w siłowniki stawiające palcom opór w chwili gdy trafiają na kolizję w wirtualnym świecie. Technologia Japończyków wydaje się uproszczona w stosunku do konkurenta, ale za to bardziej solidna i mniej skomplikowana, przez co łatwiejsza do wdrożenia. Podczas gdy Dexmo jest w stanie śledzić pozycję wszystkich pięciu palców, twórcy EXOS zdecydowali się jedynie na tracking kciuka oraz pozostałych czterech palców jako jednego wspólnego punktu odniesienia.

Firma nie udziela w tej chwili szczegółowych informacji na temat egzoszkieletu, jednak jak możemy dowiedzieć się z powyższego nagrania, EXOS wykorzystuje wewnętrzne silniczki symulujące siłę reakcji wywieraną przez wirtualne obiekty na nasze dłonie, dzięki czemu będziemy w stanie je fizycznie poczuć. Możemy zauważyć także, że urządzenie jest w tym momencie przewodowe.

Twórcy rękawicy niestety nie podają żadnych informacji na temat daty premiery EXOS. Wiadomo natomiast, że oprócz wirtualnej rzeczywistości Japończycy widzą zastosowanie egzoszkieletu w rehabilitacji fizycznej, robotyce oraz kontrolowaniu dronów.

  • Bahus

    Wszystko fajnie ale z tym psem to już przegięli ;D… Haptyczność tego urządzenia kończy się IMO na wrażeniu dotyku jakiejś formy geometrycznej i nie ma nic wspólnego ze zmienną strukturą dotykanego materiału jak np. włosy, sierść, guma czy plastik. Pewnie jedyne co będziemy odczuwać cały czas to dotyk gąbki jaką jest wyściełana ta konstrukcja.