Choć może wydawać się to nieco dziwne, będąca właścicielem Oculus VR firma Facebook dopiero teraz wypuściła swoją pierwszą aplikację wirtualnej rzeczywistości. Własne VR-owe inicjatywy ogłosiły także: amerykańska telewizja informacyjna CNN oraz konkurencyjny względem YouTube serwis internetowy Vimeo.

Facebook 360°

Facebook 360 to pierwsza dedykowana goglom Virtual Reality aplikacja wypuszczona przez właścicieli największego na świecie portalu społecznościowego. Pozwoli ona użytkownikom gogli Samsung Gear VR oglądać wszelkiego rodzaju filmy i zdjęcia wykonane w technice 360-stopni, które zostały opublikowane na Facebooku.

Do dziś na popularnym portalu opublikowanych zostało ponad 25 milionów zdjęć oraz przeszło milion filmów w formacie 360º. Tego typu materiały można umieszczać w newsfeedzie FB od września 2015 roku. Możliwość udostępniania zdjęć pojawiła się w połowie roku ubiegłego.

Dotychczas wybrane sferyczne nagrania pochodzące z Facebooka można było oglądać wyłącznie w aplikacji Oculus Video dostępnej dla gogli Oculus Rift i Gear VR w oficjalnym sklepie z oprogramowaniem.

W dniu premiery aplikacja Facebook 360 umożliwia przeglądanie filmów i zdjęć 360 poprzez cztery kanały:

  • Explore – znajdziemy tu najciekawsze i najpopularniejsze sferyczne treści opublikowane przez firmy medialne, organizacje i użytkowników Facebooka;
  • Following – wszelkiego rodzaju materiały 360º opublikowane przez naszych znajomych i fanpage, które obserwujemy;
  • Saved – lista zapisanych wcześniej materiałów;
  • Timeline – filmy i zdjęcia 360 opublikowane przez nas na osi czasu.

Z czasem Facebook 360 ma zostać rozszerzony o kolejne opcje i funkcje społecznościowe.

CNNVR 360°

Amerykańska telewizja informacyjna Cable News Network (CNN) poinformowała o utworzeniu oddziału dedykowanego imersyjnemu dziennikarstwu oraz własnej platformy 360º. Inicjatywa o nazwie CNNVR obejmie produkcję sferycznych treści poświęconych najważniejszym wydarzeniom z całego świata, a także bezpośrednie transmisje na gogle wirtualnej rzeczywistości.

To druga po New York Times tak duża marka medialna, która zainwestowała w rozwój własnej redakcji skupiającej się wyłącznie na tworzeniu VR-owych materiałów 360º. W ciągu kilku ostatnich lat stacja CNN eksperymentowała z technologiami wirtualnej rzeczywistości, w efekcie czego powstało ponad 50 sferycznych nagrań. Zarejestrowano m.in. prezydencką debatę, a także wyprodukowano 360-stopniowe reportaże na terenie miejsc ogarniętych wojną.

Dostęp do treści CNN VR 360 będziemy mogli uzyskać poprzez mobilne aplikacje na Androida i iOS oraz przez stronę internetową cnn.com/VR. Osoby posiadające gogle Oculus Rift sferyczne materiały znajdą w aplikacji Oculus Video, natomiast dla gogli Daydream przygotowano aplikację CNN VR.

Vimeo 360°

Vimeo – jeden z popularniejszych serwisów internetowych umożliwiających oglądanie i udostępnianie plików filmowych, poszedł w ślady YouTube i wprowadził na swoją platformę filmy 360º. Platforma charakteryzująca się wysoką jakością materiałów stworzonych wyłącznie przez jej użytkowników wzbogaciła się o trzy nowe usługi: możliwość przesyłania własnych nagrań, a także 360 Video School, czyli poradnik dla twórców sferycznych filmów oraz sekcję 360 Cinema, w której znajdziemy pozycje wyselekcjonowane przez twórców serwisu.

Autorzy 360-treści mogą od teraz przesyłać swoje dzieła w jakości 8K, a także na nich zarabiać. Dostępna jest również opcja dodawania materiałów bezpośrednio z aplikacji Adobe Premiere Pro oraz Sony Vegas. Efekty można obserwować w goglach VR poprzez mobilne aplikacje Vimeo na Androida oraz iOS.