„Works with Google Cardboard” – tak nazywa się nowa inicjatywa Google, mająca na celu ujednolicenie standardów dla kartonowych okularów wirtualnej rzeczywistości opartych na idei Cardboard. Firma z Mountain View chce, aby wszystkie gry i aplikacje tworzone dla niskobudżetowych mobilnych gogli, działały prawidłowo na dowolnej wersji urządzenia. W rzeczywistości, koncepcja odnosi się nie tylko do oprogramowania, ale również do twórców sprzętu jak i samych użytkowników.

Dla twórców kartonowych gogli VR

Obecnie na rynku istnieje wiele odpowiedników Google Cardboard. Większość z nich zbudowana jest z kartonu, jednak możemy znaleźć również i takie. których obudowa stworzona została z plastiku, drewna, metalu, a nawet z pudełka po pizzy. Choć swoją funkcję spełniają w tym samym stopniu, to mogą się jednak nieznacznie różnić wymiarami i rodzajem zastosowanej optyki. W związku z tym niektóre aplikacje mogą wyglądać trochę inaczej w zależności modelu headsetu, dlatego Google wypuszcza nowe narzędzie, które automatycznie skonfiguruje każde urządzenie dostosowując je do „Cardboardowych” aplikacji. Zadanie producentów sprzętu polegać będzie na określeniu podstawowych parametrów gogli takich jak ogniskowa czy odległość między soczewkami, dzięki czemu otrzymają oni kod QR, który należy umieścić na urządzeniu. Gdy użytkownik zeskanuje kod korzystając z odpowiedniej aplikacji, wszystkie doświadczenia VR dla Google Cardboard zostaną automatycznie zoptymalizowane. Producenci urządzeń mogą także ubiegać się o wspomniany wcześniej certyfikat „Works with Google Cardboard”, który będzie oznaczał, iż headset spełnia kluczowe założenia stawiane przez firmę Google.

Dla twórców oprogramowania

Osoby tworzące aplikacje otrzymały zaktualizowany zestaw narzędzi deweloperskich Cardboard SDK dla Androida oraz Unity. Poprawki usprawniają m.in. funkcje trackingu i eliminują zgłaszane wcześniej niedogodności. SDK również współpracuje z programem „Works with Google Cardboard”, tak więc stworzone dzięki niemu aplikacje będą stabilnie pracować na wszystkich certyfikowanych goglach. Ponadto firma opublikowała nowe wytyczne dla twórców oprogramowania, które koncentrują się na ogólnej użyteczności i pomagają uniknąć typowych pułapek i problemów z jakimi spotykają się projektanci aplikacji VR.

Dla użytkowników

W związku z ciągle rosnącą liczbą aplikacji dla Cardboard w sklepie Google Play, wprowadzono nowe kategorie: Gry, Doświadczenia VR oraz Filmy i muzyka.

Tilt Brush i Thrive Audio dołączają do „Google family”

Przy okazji firma poinformowała o dołączeniu do ekipy pracującej nad wirtualną rzeczywistością zespołu Thrive Audio ze School of Engineering w Dublinie, specjalizującego się w technologi dźwięku przestrzennego. Również studio Skillman & Hackett, twórcy narzędzia Tilt Brush pozwalającego na rysowanie w VR za pomocą trzech wymiarów, zasilili szeregi Google.

Kartonowe gogle Cardboard okazały się dla firmy dużym sukcesem. Idea gogli Cardboard powstała jako tzw. “20% time project”, czyli w trakcie programu dla pracowników firmy Google, który pozwala 20% czasu pracy przeznaczyć na rozwój własnego hobby. Jej twórcy – David Coz i Damien Henry z Google Cultural Institute w Paryżu – nie spodziewali się zapewne, że ich pomysł stanie się wkrótce projektem strategicznym firmy. Urządzenie można zbudować własnoręcznie, dzięki udostępnionym przez firmę schematom. Można je również zakupić poprzez jednego z producentów polecanych przez Google lub w serwisach aukcyjnych gdzie można znaleźć m.in polskie kartonowe gogle SmartBox 3D.