W ostatnich dniach powstały aż dwie inicjatywy, których celem jest propagowanie i rozwój technologii Virtual Reality. W ich skład wchodzą najwięksi producenci VR-owych headsetów, m.in. Google, Oculus, Valve, HTC, Sony oraz Samsung.

Technologie wirtualnej rzeczywistości od kilku lat rozwijają się powoli, ale stabilnie. Na wejście do „mainstreamu” jest jeszcze za wcześnie. Wysokiej jakości VR-owe gogle nadal są przede wszystkim zbyt drogie i nie do końca dopracowane. Twórcy gier i aplikacji, co prawda ciężko pracują nad opracowaniem nowych sposobów rozgrywki dostosowanych do nowych możliwości, jednak „hardkorowi” gracze ciągle czekają na pełnoprawne tytuły AAA i tzw. „killer app”. Do tego dochodzi duża fragmentaryzacja rynku urządzeń i oprogramowania niesprzyjająca powstaniu czegoś wielkiego.

VR Standards Initiative

Najwięksi gracze VR-owej branży chcieliby jednak ten stan zmienić i wspólnymi siłami spróbują przyśpieszyć popularyzację wirtualnej rzeczywistości. Jedną z takich koalicji jest inicjatywa założona przez Khronos Group – organizację, w skład której wchodzą największe korporacje branży multimedialnej m.in. Intel, Nvidia, Google czy ATI. W ramach współpracy powstanie otwarty standard VR obejmujący swoim zakresem zarówno sprzęt jak i oprogramowanie. Ma on na celu uproszczenie procesu tworzenia aplikacji na różne platformy, a co za tym idzie obniżenie kosztów produkcji.

„VR Standards Initiative” ma zaowocować otwartym API współpracującym ze wszystkimi najważniejszymi headsetami VR. W grupie znajdziemy zarówno twórców gogli (Oculus, Valve, Google, OSVR), jak i producentów procesorów (AMD, NVIDIA, Intel, ARM) czy oprogramowania (Epic Games), a także m.in. firmy takie jak Tobii (technologia eye tracking), Razer, Sensics i VeriSilicon. Proces standaryzacji powinien potrwać około 18 miesięcy, aczkolwiek zależeć to będzie w największym stopniu od zaangażowania partnerów w proces usuwania barier dla innowacji. Więcej na temat inicjatywy przeczytacie w tym miejscu.

Global Virtual Reality Association

To jednak nie wszystko. Inna organizacja o nazwie GVRA (Global Virtual Reality Association) powstała z inicjatywy producentów headsetów: Google (Daydream, Cardboard), Samsunga (Gear VR), HTC (Vive), Oculusa (Rift), Sony (PlayStation VR) oraz firmy Acer (StarVR). Jej głównym zadanie będzie popularyzacja wirtualnej rzeczywistości oraz przeprowadzanie różnego rodzaju badań pomagających technologii VR w rozwoju.

Według założycieli inicjatywy wirtualna rzeczywistość ma potencjał, by stać się kolejną wielką platformą obliczeniową, która może znacząco przyczynić się do rozwoju globalnej gospodarki oraz pozytywnie wpływać na inne branże takie jak edukacja czy zdrowie. Poprzez swoje działania międzynarodowa organizacja chce odblokować i zmaksymalizować potencjał Virtual Reality. Więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie stowarzyszenia GVRA.