Okulary wirtualnej rzeczywistości od Google

Gdy w czerwcu 2014 roku firma Google zaprezentowała projekt gogli wirtualnej rzeczywistości wykonanych z kartonu, wielu uznało to za żart. Półtora roku później budżetowe konstrukcje są już najpopularniejszym rozwiązaniem na rynku headsetów VR i nie zanosi się na jakieś zmiany w najbliższym czasie. Gigant z Mountain View doskonale zdaje sobie sprawę z tego faktu, bo właśnie uruchomił wewnętrzny oddział poświęcony wyłącznie technologiom Virtual Reality.

Szefem działu Virtual Reality mianowany został Clay Bavor, były w wiceprezes zarządzania produktem w Google, który w przeszłości zajmował się usługami takimi jak Gmail, Dysk Google, Dokumenty Google, a także projektem Cardboard. Nie jest do końca jasne czym zajmować się będzie nowo powołany zespół, jednak o jakiegoś czasu firma prowadzi równolegle z kartonowymi goglami, kilka innych projektów wirtualnej rzeczywistości.

Jednym z nich jest Google Jump, inicjatywa mającą na celu uproszczenie nagrywania i udostępniania wideo 360º/3D/VR. Google udostępnia projekt przenośnego szkieletu łączącego w jedną całość 16 kamer GoPro, który może być bezpłatnie wykorzystany przez niezależne firmy, tak samo jak w przypadku gogli Cardboard. Warto wspomnieć również o program „Expeditions”, dzięki któremu uczniowie na całym świecie otrzymują możliwość wirtualnego podróżowania po wielu najważniejszych i najciekawszych miejscach naszego globu. Więcej na temat tych projektów przeczytacie w tym miejscu.

Jakiś czas temu Google udostępniło również mobilną aplikację Aparat Cardboard umożliwiającą robienie zdjęć VR. Już wkrótce możliwości Cardboardów zwiększą się o możliwość odgrywania dźwięku przestrzennego. Firma zaktualizowała ostatnio swój zestaw narzędzi dla deweloperów Cardboard SDK wprowadzając wsparcie dla binauralnego dźwięku 3D.

Pojawiają się głosy, że jednym z zadań nowego oddziału Google może być praca nad opracowaniem standardów dla smartfonów, według których producenci sprzętu będą mogli przygotować telefony spełniające minimalne wymagania dla mobilnej wirtualnej rzeczywistości.