Już jutro rozpocznie się GDC 2017, czyli kolejna edycja największej na świecie konferencji przeznaczonej dla twórców gier komputerowych. Podobnie jak przed rokiem możecie spodziewać się wielu nowych informacji na temat powstających gier VR. Zanim jednak to nastąpi zapraszamy do zapoznania się z subiektywną listą najciekawiej zapowiadających się VR-owych tytułów, których premiery możemy oczekiwać w tym roku.

Rok 2016 nie okazał się przełomem pod względem jakości gier wirtualnej rzeczywistości. Owszem, pojawiło się kilka wartościowych tytułów jak choćby polski SUPERHOT VR, uznany przez nas za najlepszą grę VR jaką wydano w ciągu 12 miesięcy, ale wiele osób poczuło się zawiedzionych, przede wszystkim długością dedykowanych goglom produkcji. W tym roku ma się to powoli zmieniać.

Pierwszych symptomów growej rewolucji doświadczyliśmy już w styczniu. Mowa oczywiście o Resident Evil 7, który okazał się sporym sukcesem komercyjnym PS4 także w wersji dla gogli PlayStation VR. Świadczy ogólna liczba graczy zbliżająca się w tym momencie do 150 tysięcy, co jak na VR-ową produkcję jest obecnie wynikiem więcej niż zadowalającym. Ale to nie wszystkie interesujące gry VR, które zostaną wydane w 2017 roku. Poniżej przedstawiamy listę tych według nas najlepiej rokujących.


Fallout 4 VR
HTC Vive

Jednym z największych o ile nie największym hitem może okazać się wydana pierwotnie na PC i konsole gra Fallout 4 VR. Aktualizacja wprowadzająca obsługę wirtualnej rzeczywistości według zapowiedzi powinna pojawić się do końca tego roku.

Czwarta odsłona popularnej serii gier osadzonych w post-apokaliptycznym, retrofuturystycznym świecie przenosi gracza na przedmieścia Bostonu, na krótko przed wybuchem wojny nuklearnej. W tej chwili pełnoprawny tryb wirtualnej rzeczywistości potwierdzono wyłącznie w wersji na gogle HTC Vive. Więcej na temat postępów w pracach nad trybem VR pisaliśmy w tym miejscu.


Paranormal Activity: The Lost Soul
PlayStation VR / Oculus Rift / HTC Vive

Paranormal Activity VR to gra opierająca się na serii filmowych horrorów o tym samym tytule. Ma być ich fabularną kontynuacją i kolejnym rozdziałem paranormalnej mitologii. Doświadczenie tworzone jest przez studio VRWERX we współpracy z posiadającą prawa do marki wytwórnią Paramount. Załoga pracowała wcześniej przy takich tytułach jak Call of Duty oraz Homefront.

Według zapowiedzi będzie to pełnoprawna gra AAA zawierająca trzygodzinną historię możliwą do rozszerzenia o kolejne trzy, o ile zdecydujemy się na eksplorację każdego aspektu stworzonego przez nich świata.


Ski Jump VR
Oculus Rift / HTC Vive / Cardboard

Niezależny polski deweloper Dariusz Pietrala, znany także jako Pixel Perfect Dude pracuje nad grą wirtualnej rzeczywistości poświęconą skokom narciarskim. Produkcja o nazwie Ski Jump VR dedykowana goglom Oculus Rift, HTC Vive oraz mobilnym Google Cardboard pozwoli nam wcielić się w rolę skoczka i przekonać się na własnej skórze jak trudna i wymagająca jest to dyscyplina sportu.

Pietrala nie jest postacią anonimową. Jego poprzednia gra Ski Jump przeznaczona na Androida i iOS rozeszła się w liczbie co najmniej 3 milionów egzemplarzy i w kategorii gier traktujących o skokach narciarskich jest zdecydowanym liderem. Mamy więc nadzieję, że doświadczone zebrane w przeszłości zaowocuje interesującą VR-ową produkcją.

„Ski Jump VR będzie zawierał min. 10 skoczni i 3 tryby rozgrywki. Do gry nie będą wymagane kontrolery, także będzie można grać na cardboardzie przy użyciu telefonu i oprogramowania takiego jak np. Riftcat” – czytamy w opisie gry w serwisie Steam. Ponadto w planach jest implementacja poziomów doświadczenia oraz sprzętu narciarskiego, od którego uzależniona zostanie odległość oddawanych skoków.


Gran Turismo Sport
PlayStation VR

Gran Turismo Sport projektowany jest głównie z myślą o tradycyjnej formie rozgrywki na telewizorze, niemniej jednak grę uruchomimy także na goglach PSVR. Tryb wirtualnej rzeczywistości nazywany „VR Tour” będzie czymś w rodzaju eksperymentu, w ramach którego studio Polyphony sprawdzi potencjalny kierunek rozwoju wyścigowej serii. Pozostałe tryby uruchomimy wyłącznie na płaskim ekranie.


Ark Park
PlayStation VR / Oculus Rift / HTC Vive

Ark Park zabierze nas na wirtualną wycieczkę po tematycznym parku rozrywki poświęconym dinozaurom. Dotychczas ujawniono niewiele szczegółów, wiadomo jednak, że autorzy doświadczenia skupią się na umożliwieniu użytkownikom gogli obserwacji dinozaurów w ich naturalnym środowisku, a co za tym idzie lepszego zrozumienia procesów życiowych tych prehistorycznych stworzeń. Oprócz walorów edukacyjnych produkcja posiadać będzie także elementy gry.

Zapowiedziano ponad 100 gatunków, które będzie można nie tylko obserwować, ale także wchodzić z nimi w pewnego rodzaju interakcje, m.in na nie polować. Wiadomo również, że jurajski park będzie można zwiedzać zarówno w dzień jak i w nocy, a także przemierzać za pomocą Jeepa.


Arktika.1
Oculus Rift

Znane z produkcji gier: Metro 2033, Metro: Last Light oraz Metro Redux ukraińskie studio 4A Games zapowiedziało swoją pierwszą grę wirtualnej rzeczywistości. Będzie nią futurystyczna post-apokaliptyczna strzelanka Arktika.1, która otrzyma wsparcie gogli Oculus Rift wraz z kontrolerami ruchowymi Oculus Touch.

Akcja gry rozgrywa się w przyszłości, około roku 2116. Bliżej nieokreślona katastrofa zniszczyła ówczesny świat i zdziesiątkowała ludzką populację, co sprawiło, że muszą oni walczyć wszelkiego rodzaju materiały pozyskiwane ze złomu. Arktika.1 pozwoli w perspektywie pierwszej osoby wcielić się rolę uzbrojonego po zęby najemnika wynajętego przez rosyjską kolonię. Naszym zadaniem jest ochrona i wsparcie niewielkiej grupy ocalałych mieszkańców tętniącego niegdyś życiem miasta przed bandytami i… innymi stworzeniami.


Lone Echo
Oculus Rift

Studio Ready at Dawn znane m.in. z gry The Order: 1886 w ubiegłym roku podczas Oculus Connect 3 zapowiedziało swoją pierwszą VR-ową produkcją pt. Lone Echo. Gra przeniesie nas do roku 2126 gdzie wcielimy się w „skórę” robota o imieniu Jack.

Lone Echo to rozwijana w wolnym tempie pierwszoosobowa, narracyjna sieciowa przygodówka z naciskiem na interakcje z postaciami sterowanymi przez sztuczną inteligencję. Tytuł powinien zainteresować fanów takich VR-owych gier jak ADR1FT czy polskiego Detached, bowiem akcja rozgrywać się będzie w stanie zerowej grawitacji.


Project CARS 2
Oculus Rift / HTC Vive / PlayStation VR (?)

Twórcy drugiej części Project CARS zapowiadają ponad 170 licencjonowanych samochodów popularnych marek, ponad 60 urozmaiconych tras obejmujących również nowe serie Rallycross i IndyCar, a także m.in. dynamiczne warunki atmosferyczne, pory roku oraz pełny cykl dobowy. Ponadto zapowiedziano system LiveTrack 3.0, który w trakcie wyścigu płynnie zmodyfikuje powierzchnię zależnie od wydarzeń na torze i warunków pogodowych.

Gra podobnie jak pierwsza część otrzyma wsparcie dla gogli wirtualnej rzeczywistości. W tym momencie potwierdzono współpracę z Oculus Riftem i HTC Vive. Niestety w przypadku gogli PlayStation VR sytuacja jest obecnie niejasna.


Star Trek: Bridge Crew
PlayStation VR / Oculus Rift / HTC Vive

Od początku projektowana wyłącznie z myślą o technologii Virtual Reality gra Star Trek: Bridge Crew będzie pierwszoosobowym, wieloosobowym symulatorem statku kosmicznego, w którym wcielimy się w rolę jednego z czterech członków załogi. Do wyboru otrzymamy szanse pokierowania kapitanem, oficerem taktycznym, inżynierem bądź sternikiem. Podstawowym zadaniem wspomnianej czwórki będzie wspólna kooperacja i eksploracja galaktyki The Trench, celem znalezienia nowego dachu nad głową dla mieszkańców planety Wolkan.

Autorzy gry zapowiadają sterowanie z wykorzystaniem kokpitu oraz przedmiotów znajdujących się wokół gracza, a także skomplikowane decyzje moralne wynikające z tego, że nie zawsze możliwe jest zrealizowanie wszystkich założonych wcześniej celów. To od nas zależy czy będziemy działać niczym kapitan Kirk, czy skupimy się na konsekwentnym wykonywaniu planu.


Ace Combat 7
PlayStation VR

Ace Combat 7 podobnie jak poprzednie części pozwoli nam zasiąść za sterami odrzutowych myśliwców. Fabuła gry osadzona została w alternatywnej rzeczywistości, która objawia się nie tylko odmiennym stanem sytuacji geopolitycznej, lecz także rozwojem technologii, który doprowadził do powstania unikalnych odrzutowców. Twórcy Ace Combat 7 oprócz kampanii fabularnej zapowiadają także tryb multiplayer, w którym zmierzymy się z innymi wirtualnymi pilotami.


Robo Recall
Oculus Rift

Twórcy silnika Unreal Engine 4 zapowiedzieli darmową strzelankę Robo Recall przeznaczoną na gogle Oculus Rift. Gra została zlecona przez należący do Facebooka Oculus VR i ma być kolejnym świetnym przykładem demonstrującym możliwości kontrolerów ruchowych Oculus Touch.

Nowy tytuł jest niejako kontynuacją tego co możemy zobaczyć w demie technologicznym Bullet Train wyprodukowanym w ubiegłym roku przez Epic Games. Według wcześniejszych informacji tytuł posiadać ma jedynie trzy misje/środowiska, w których toczyć się będzie rozgrywka. Ta nastawiona będzie raczej na szlifowanie wyników i odpieranie fali nacierających na nas robotów, niż kampanię fabularną. Autorzy celują w zapewnienie graczom od dwóch do czterech godzin rozrywki.


The Wizards
Oculus Rift / HTC Vive

Na 2017 rok polskie Carbon Studio zapowiedziało swoją drugą po Alice VR grę wirtualnej rzeczywistości – The Wizards. Jej bohaterem zostanie młody czarodziej, który cofnie się w czasie, by uchronić Królestwo Ludzi przed niszczycielskimi atakami wrogich najeźdźców. Rzucanie czarów w grze opierać się będzie na intuicyjnych gestach śledzonych przez kontrolery ruchowe VR.

Autorzy obiecują kampanię fabularną opierającą się na podróżach w czasie i ratowaniu krain, bogaty świat fantasy stworzony na silniku Unreal Engine 4, naukę rzucania czarów należących do czterech żywiołów, a także dużą regrywalność produkcji uzyskaną dzięki modyfikującym rozgrywkę Kartom Losu.


Rock Band VR
Oculus Rift

Rock Band VR to wspólne dzieło Oculus Studios (dział Oculus VR oddelegowany do produkcji gier na Rifta) i studia Harmonix znanego wcześniej również z innych muzycznych serii takich jak Guitar Hero czy Dance Central. Tytuł powstaje od początku z myślą o wirtualnej rzeczywistości i goglach Oculus Rift.

Gra wykorzysta kontrolery ruchowe dla Rifta, a w zasadzie tylko jeden z nich. Dzięki specjalnej przystawce dołączanej do każdego zestawu Oculus Touch, będziemy mogli założyć go na plastikowy kontroler/gitarę (Fender Stratocaster). Uzyskamy w ten sposób pełne śledzenie gadżetu i ujrzymy go w wirtualnej rzeczywistości we właściwym miejscu jako instrument muzyczny.


Farpoint
PlayStation VR

Strzelanka sci-fi studia Impulse Gear, która oprócz tego, że powstaje od podstaw z myślą o goglach PlayStation VR, wykorzystywać będzie także zapowiedziany podczas targów E3 2016 karabin VR, a w zasadzie kontroler imitujący prawdziwą broń – PSVR Aim Controller. Jak zapewniają jego twórcy urządzenie pomoże wierniej odwzorować ruchy gracza i umożliwi precyzyjne celowanie do wirtualnych wrogów.

Historia przedstawiona w grze opowie o losach podróżującego przez inne wymiary naukowca badającego anomalie Jowisza, którego celem jest powrót do własnej rzeczywistości. W drodze do domu będzie musiał przemierzyć różne krainy i stawić opór zamieszkującym je niegościnnym tubylcom.


Tekken 7
PlayStation VR

Nadchodząca kolejna część popularnych bijatyk z serii Tekken otrzyma wsparcie dla wirtualnej rzeczywistości, ale tylko na goglach PlayStation VR. Niestety w tej chwili nie wiadomo nic na temat sposobu rozgrywki, ani tego jak duża część „siódemki” będzie grywalna w trybie VR.


The Works of Mercy
?

Polskie studio Pentacle zapowiada w tym roku premierę ambitnego thrillera psychologicznego zainspirowanego klasyką gatunku: „Wstrętem” i „Lokatorem” Romana Polańskiego oraz „Lśnieniem” Stanleya Kubricka. Fabuła charakteryzującego się fotorealistyczną oprawą graficzną The Works of Mercy koncentruje się wokół serii tajemniczych morderstw dokonywanych na przypadkowych ofiarach przez… gracza. Wcielimy się bowiem w skórę bohatera, który zmuszony jest do mordowania. W przeciwnym wypadku jego rodzina może znaleźć się w niebezpieczeństwie.

„Kiedy tajemniczy oprawca każe bohaterowi mordować dla ratowania rodziny, bohater (a wraz z nim gracz) staje przed serią dramatycznych pytań. Kim jest oprawca? Dlaczego mści się na rodzinie bohatera? Jak daleko trzeba będzie zajść, by go zadowolić? Jak usprawiedliwić zabijanie w imię ratowania życia? I jak poradzić sobie z poczuciem winy? (…) ‚The Works of Mercy’ zostawi w graczach niezatarte wrażenie i pozwoli im odpowiedzieć na pytanie: ile poświęciłbym dla rodziny? Zabierze graczy w mroczny świat, który stopniowo rozpada się w coraz bardziej surrealistyczną wizję umysłu bohatera, schwytanego w śmiertelną pułapkę” – czytamy w opisie gry na Steamie.


Inner Chains
?

W tym roku być może ukaże się także inna polska produkcja – Inner Chains. Utrzymana w klimacie horroru gra autorstwa studia Telepaths Tree będzie pierwszoosobową strzelanką osadzoną w surrealistycznym, mrocznym biomechanicznym świecie, w którym człowiek stał się zagrożonym gatunkiem.

Inspiracją dla klimatycznych lokacji przemierzanych gracza są prace artysty/grafika 3D – Tomasza Strzałkowskiego – będącego jednocześnie założycielem warszawskiego studia.


Giant Cop
Oculus Rift / HTC Vive

W grze wcielimy się rolę gigantycznego, 60-metrowego policjanta patrolującego ulice fikcyjnego miasta Micro City. Zadaniem tytułowego bohatera jest podążanie za poleceniami swojego przełożonego oraz głosem ludu i dosłowne wyłapywanie nieposłusznych obywateli. Dosłowne, ponieważ dokonywać tego będziemy przy pomocy własnych dłoni, a następnie „przerzucali” złoczyńców na miejscowy komisariat Policji lub zwyczajnie „wyrzucali” z miasta.


Rick and Morty Simulator: Virtual Rick-ality
HTC Vive

Studio Owlchemy Labs, które możecie kojarzyć z dobrze przyjętej gry wirtualnej rzeczywistości Job Simulator wyprodukuje kolejny tytuł na gogle VR, tym razem oparty na przygodach uzależnionego od alkoholu, ekscentrycznego naukowca Ricka Sancheza.

Rick oraz jego wnuk Morty są głównymi bohaterami popularnego szczególnie w Stanach Zjednoczonych serialu animowanego dla dorosłych „Rick and Morty”. Charakteryzująca się czarnym humorem produkcja opowiadająca historie podróży po odległych galaktykach i alternatywnych rzeczywistościach tworzona jest przez Justina Roilanda oraz Dana Harmona.


Golem
PlayStation VR

Fabuła gry koncentruje się wokół niepełnosprawnej dziewczynki, która dzięki posiadanym zdolnościom potrafi przejmować kontrolę nad golemami. Te z kolei różnią się rozmiarem, kształtem oraz umiejętnościami.

Podczas rozgrywki wcielimy się nie tylko w gigantyczne 6-metrowe golemy, lecz także zmniejszymy się do rozmiarów 15-centymetrowej lalki.


Wilson’s Heart
Oculus Rift

Zapowiadany jako jedyny w swoim rodzaju psychologiczny thriller autorstwa Oculus Studios oraz Twisted Pixel. Wcielimy się w postać Roberta Wilsona, pacjenta, który budząc się odkrywa, że jego serce zostało zastąpione przez tajemnicze urządzenie.


Bebylon Battle Royale
Oculus Rift / HTC Vive

Studio Kite & Lightning, które możecie kojarzyć z mini-opery Senza Peso wydanej w 2014 roku na obie deweloperskie wersje gogli Oculus Rift, zapowiada kolejną niekonwencjonalną produkcję. Będzie nią gra z gatunku ‚Party Brawler’ pt. Bebylon Battle Royale: A Gentlemen’s Game.

Bohaterami gry będą niemowlaki. W świecie, w którym żyją odkryto lekarstwo na śmiertelność, jednak jego efektem ubocznym jest brak dorastania. Autorzy Bebylon określają swoją produkcję jako mini Sword Art Online o charakterze komediowym, wypełniony narcystycznymi niemowlakami, które uwielbiają się nawzajem trollować. Brzmi wystarczająco dziwnie?

Głównym elementem rozgrywki będą odbywające się na specjalnej arenie pojedynki małoletnich gladiatorów. Zgromadzona publiczność będzie mogła częściowo wpływać na wyniki rywalizacji poprzez rzucanie na pole walki różnego rodzaju przedmiotów. Możliwe ma być także obstawianie wyników.


XING: The Land Beyond
PlayStation VR / Oculus Rift / HTC Vive

XING: The Land Beyond to charakteryzująca się wysokiej jakości oprawą graficzną pierwszoosobowa mistyczna gra przygodowa, która powstaje w niezależnym studiu White Lotus Interactive. Podczas rozgrywki przeniesiemy się w zaświaty gdzie poznamy historię niecodziennej wyprawy przez tajemniczą, tytułową krainę XING. W trakcie podróży czeka na nas wiele zagadek logicznych polegających na interakcji z otoczeniem. Autorzy swoją inspirację czerpią m.in. z takich produkcji jak Myst, Portal oraz The Legend of Zelda.


Statik
PlayStation VR

Produkcja przeznaczona dla fanów łamigłówek. Niewiele o niej wiadomo poza tym, że będzie traktować o technologii oraz sekretach ludzkiego umysłu. Jak zapowiadają twórcy Statik, gra ma być czymś więcej, niż tylko zwykłą nowinką. Na razie pozostaje nam zadowolić się poniższym zwiastunem.

Ciąg dalszy na stronie 2

  • Bloody Mary

    A ja cały czas liczę, że Fallout VR wyjdzie też na Oculus Rift.
    To, że na E3 2016 zapowiedzieli go jedynie na HTC Vive, może być po prostu spowodowane tym, że nie było wówczas jeszcze Oculus Touch.
    Od tamtej pory nie było chyba przecież żadnego dementi w tej sprawie…

    • vvew

      Może być problem z uwagi na to, że Bethesda to spółka ZeniMax, a ZeniMax ostatnio nie za bardzo się lubi z Oculusem.

      Ale nawet gdyby zablokowali dostęp dla graczy z Oculusem tak jak to zrobili z Google Earth to pewnie pojawi się jakieś obejście. Jedynym problemem może być mapowanie kontrolerów.

      • Bloody Mary

        No właśnie, te wszytskie obejścia itd…
        Wiadomo, że wszystko się da obejść i Bethesda też to musi wiedzieć, tak jak wiedzieli, że np. Denuvo w DOOM’ie w końcu zostanie scrackowane.
        Pewnie wiedzą też, że jest ileś osób posiadających Oculus Rift a nie HTC Vive, które są fanami serii Fallout (już nie mówię o Elder Scrolls w VR, bo zaraz zejdę hehe) zagrałoby w wersję VR, nawet za dodatkową opłatą.
        A osoby te wcale nie chcą grać przez jakiś dodatkowy soft, na przykład przemapowywujący przyciski kontrolera. Ja osobiście nawet nie mam wcale ochoty instalować Steam VR (co pewnie byłoby konieczne) – wbrew temu, że gry wolę mieć właśnie na Steamie a nie na Oculus Home.
        Mam nadzieję, że myśl o fanach (którzy przecież nie są Palmerem czy Carmackiem) oraz o dodatkowej kapuście, zmotywuje ich do wypuszczenia gry na obie platformy, z może nawet na te niszowe wynalazki.

  • Bloody Mary

    A przy okazji, do poprawki:
    a) Essence nawet na Steam ma wypisane wsparcie dla Oculus Rift
    store.steampowered.com/app/482440
    b) W tym roku najpewniej ukażą się jeszcze dwie inne (prócz Wizards) polskie gry VR:
    – The Works of Mercy store.steampowered.com/app/523640
    – Inner Chains store.steampowered.com/app/537430
    Obie produkcje udało mi się wesprzeć swego czasu na KS i nie jest to jakaś bieda, jak pokazywany u Was ostatnio Seabed Prelude.

    • Dzięki za info. Wsparcie dla OR dodane do „Essence”. Info o trybie VR dla „The Works of Mercy” faktycznie jakoś nam umknęło.”Inner Chains” nie ma jeszcze ustalonej daty premiery, ale gra jest na zaawansowanym etapie, więc dołączyliśmy do zestawienia.

  • volt7

    1 – Fallout VR
    2 – Arktika.1
    3 – Robo Recall
    4 – Ace Combat 7

    5 – Star Trek: Bridge Crew

    IMHO już dla tych gier warto kupić gogle.