HTC Vive Pre (HTC Vive DK2)

Podczas zakończonych w ubiegłym tygodniu targów CES 2016 firma HTC zaprezentowała drugą deweloperską wersję swoich gogli wirtualnej rzeczywistości, które mają szansę zostać największym rywalem Oculusa. Urządzenie nazwane HTC Vive Pre poprzedzi zapowiadaną na kwiecień konsumencką wersję headsetu. Podsumujmy więc wszystko, co do tej pory wiadomo na temat nowych gogli.

Wymagania sprzętowe

W wywiadzie dla IGN przedstawiciel HTC zapewnił, że gogle nie będą potrzebować PC-ta z wysokiej półki tak jak sugeruje swoim klientom Oculus. Przyzwoitą jakość doświadczenia VR powinien zapewnić już sprzęt ze średniej, a jeśli nie, wystarczy dokupić lepszą kartę graficzną. Mimo wszystko firma dotychczas nie udostępniła rekomendowanej specyfikacji komputerów.

Gogle VR

HTC twierdzi, że choć rozdzielczość Vive Pre pozostaje taka sama jak w DK1 (2160×1200), to sam wyświetlacz otrzymał kilka udoskonaleń, dzięki którym uzyskamy bardziej ostry i płynny obraz. Urządzenie jest mniejsze i lżejsze od pierwowzoru, a także uzyskało nowy wygląd, bardziej zbliżony do produktu konsumenckiego. Ponadto usprawniono wnętrze gogli tak, by więcej osób mogło wygodnie zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości, a także przemodelowano system pasków podtrzymujący headset na głowie.

Nowa kamera

Gogle HTC Vive Pre wzbogacono o przednią kamerę, która pozwala zobaczyć świat zewnętrzny w momencie gdy mamy założone gogle. Przyda się to szczególnie w przypadku, gdy podczas chodzenia po pokoju w headsecie niebezpiecznie zbliżmy się do ściany. Wówczas zamiast wirtualnej rzeczywistości zobaczymy rzeczywisty widok miejsca, w którym się znajdujemy. Według twórców Vive Pre z kamerą będzie można zrobić dużo więcej, niż dotychczas zaprezentowano, a wszystko zależeć będzie tak na prawdę od pomysłowości programistów. Będą oni mogli wykorzystać ją np. do mapowania w 3D otoczenia wokół użytkownika gogli.

Prawdopodobnie to właśnie przednia kamera jest zapowiadanym w grudniu wielkim przełomem technologicznym, który spowodował przesunięcie premiery urządzenia o około 4 miesiące. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, użytkownicy HTC Vive otrzymają możliwość widoku rzeczywistego otoczenia bez zdejmowania gogli, co pozwoli m.in. podnieść kubek z kawą oraz sprawdzić czy przypadkiem nikt nie okrada mieszkania pod naszą „nieobecność”. Użytkownik będzie mógł wywołać widok z kamery w dowolnym momencie poprzez dwukrotne wciśnięcie jednego z przycisków umieszczonych na kontrolerze.

Kontroler

Zmianie uległ również dedykowany bezprzewodowy kontroler wirtualnej rzeczywistości, który stał się bardziej ergonomiczny i uzyskał technologię ‚haptic feedback’. Akumulatory są teraz wbudowane bezpośrednio w urządzenia i mogą być ładowane przez interfejs Micro USB, co powinno wystarczyć na około 4 godziny pracy.

kontroler HTC Vive

Z kolei należące do ekosystemu SteamVR Lighthouse stacje bazowe, wyglądem przypominające kostki, od teraz będą pracować ciszej i zapewnią lepsze śledzenie użytkownika niż poprzednik.

Gdzie kupić HTC Vive Pre?

Omawiana wersja HTC Vive Pre (DK2) nie pojawi się w sprzedaży. Producenci przygotowali 7 tysięcy egzemplarzy, które wysyłają za darmo deweloperom tworzącym oprogramowanie na Vive. Studia, które przejdą selekcję dostaną gogle Vive Pre bezpłatnie, podobnie jak w przypadku wersji HTC Vive DK1, wydanej przez HTC w czerwcu ubiegłego roku. Zainteresowanych odsyłamy na stronę dla deweloperów.

Co dalej?

Firma HTC znana jest głównie z produkcji smartfonów, jednak ich popularność w ostatnim czasie osłabła na tyle, że tajwański producent popadł w niemałe kłopoty finansowe. Ostatnie doniesienia na temat dalszych planów firmy sugerują, że być może już niedługo gogle VR staną się ich sztandarowym produktem, mimo iż to właśnie HTC było jednym z pionierów inteligentnych telefonów komórkowych. Według Cher Wang, szefowej HTC, wirtualna rzeczywistość jest ważniejsza niż smartfony, aczkolwiek firma nie zamierza całkowicie z nich rezygnować.

W rozmowie z The Telegraph Wang ujawniła, że preordery na konsumencką wersję HTC Vive ruszą 29 lutego, wtedy też prawdopodobnie poznamy cenę gogli. Premiera HTC Vive zaplanowana została na kwiecień.

Początkowo gogle miały trafić do sprzedaży na przełomie 2015/2016 roku. Zamiast tego wyprodukowano drugą wersję przeznaczoną tylko dla twórców oprogramowania. Jak twierdzi szefowa HTC, przesunięcie premiery związane jest z chęcią dalszego rozwoju technologicznego ekosystemu SteamVR. Rozumie ona powszechne rozczarowanie opóźnieniem, jednak podjęto taką decyzję wspólnie z Valve, aby zaoferować klientom lepsze doświadczenie końcowe.

„To była trudna do podjęcia decyzja, gdyż mogliśmy rozpocząć wysyłkę Vive jeszcze w tym miesiącu, jednak po rozmowach z naszym strategicznym partnerem Valve postanowiliśmy, że zaoferujemy bardziej zaawansowany technologicznie produkt, przekładając jego premierę na kolejny kwartał” – mówiła w grudniu Cher Wang (HTC CEO).

HTC Vive na CES 2016

Odwiedzający imprezę mieli okazję przetestować gogle Vive na stoisku HTC oraz stanowiskach parterów firmy. Urządzenie wykorzystali producenci bieżni do gier wirtualnej rzeczywistości Virtuix Omni, którzy zorganizowali pierwszy w historii e-sportowy turniej VR, a także twórcy stacjonarnego roweru treningowego VirZoom VR Bike oraz Intel, AMD, Audi, Nvidia, HP, MSI, Fox, Alienware, CyberPowerPC, Envelop VR, EVGA, HyperX, iBuyPowerPC, Nidec, Dassault Systemes i Zotac.

HTC udostępniło na swoim kanale YouTube podsumowanie każdego z czterech dni targów Consumer Electronics Show.

  • renoma

    Niech tylko nie walną niespodzianki z ceną, jako że oculus droższy od założeń to żeby i oni nie zaszaleli .Ceny za urządzenia htc są już same z siebie wysokie :).
    A co do sprzętu pc bądźmy rozsądni skupmy się jaką rozdzielczość komputer ma pociągnąć oraz czy w grach czy w filmach, niech to będzie kryterium wydajności bo jeśli komuś np: Wiedzmin 3 w 2500×1900 rozdzielczości nie pójdzie to nie pójdzie i nic nie pomoże. Posiadacze słabszych pc będą grali w słabsze tytuły wyłączając wiele opcji nadających realizmu.

  • roseł

    Strzelam na cenę równą Oculusowi.

  • Skoczek

    A ja obstawiam 899$

  • Simplex

    „Z kolei należące do ekosystemu SteamVR Lighthouse stacje bazowe, wyglądem przypominające kostki, od teraz będą pracować ciszej i zapewnią lepsze śledzenie użytkownika niż poprzednik.”

    I będą bezprzewodowe.