O godzinie 16.00 polskiego czasu rozpoczęto zbieranie zamówień przedpremierowych na gogle wirtualnej rzeczywistości HTC Vive. Jeżeli zastanawiacie się nad zakupem największego konkurenta Oculusa, przygotowaliśmy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące platformy Steam VR.

Gdzie można kupić HTC Vive?

Preordery na zestaw SteamVR można składać na stronie HTC Polska. Nasz kraj znalazł się wśród 24 państw, na terytorium których realizowana będzie wysyłka gogli.

Cena HTC Vive

Składając zamówienie na polski adres zapłacimy równowartość 899 Euro. Niestety do tej ceny należy doliczyć koszty przesyłki i różnego rodzaju podatki i opłaty w kwocie 72,57 Euro, co łącznie daje kwotę 971,57 Euro. Przeliczając na złotówki ostatecznie zapłacimy około 4221 zł (kurs na dzień 29.02.16).

Termin dostawy

HTC zapewnia, że pierwsze egzemplarze Vive dotrą do klientów 5 kwietnia. Nie wiadomo czy zestawy VR w pierwszej kolejności otrzymają mieszkańcy USA czy wszyscy równocześnie, jednakże nie należy spodziewać się dużych różnic czasowych w dostawie na terenie Polski.

gogle HTC Vive

Płatność

Na stronie zamówienia możemy przeczytać, że HTC akceptuje zarówno karty kredytowe (rozliczenie płatności nastąpi po potwierdzeniu wysyłki Vive, autoryzacja na krótko przed) jak i płatności poprzez PayPal (środki zostaną pobrane po otrzymaniu powiadomienia o potwierdzeniu zamówienia).

Co znajdziemy w zestawie?

Osoby, które zdecydują się złożyć zamówienie oprócz gogli Virtual Reality otrzymają także dwa bezprzewodowe kontrolery SteamVR oraz dwie tzw. stacje bazowe „Lighthouse” odpowiedzialne za śledzenie pozycyjne gracza. Ponadto w zestawie znajdziemy słuchawki douszne, akcesoria Vive, instrukcję użytkownika i kartę gwarancyjną.

HTC Vive

Gry i aplikacje VR

Zamawiając przedpremierowo otrzymamy za darmo dwie gry VR – Job Simulator: The 2050 Archives oraz Fantastic Contraption, a także aplikację Tilt Brush umożliwiającą intuicyjne tworzenie obrazów w przestrzeni 3D za pomocą gogli i kontrolerów VR.

Już teraz na Steamie znajduje się już 46 tytułów ze wsparciem HTC Vive, a w dniu debiutu urządzenia (5 kwietnia) swoje premiery zapowiedziało wielu twórców gier i aplikacji na platformę SteamVR.

W styczniu firma Valve (współproducenci HTC Vive) zaprezentowała na specjalnym pokazie 12 tytułów VR, które w ciągu tego roku trafią na Steam VR. Więcej na ich temat przeczytacie tutaj.

Czym jest „SteamVR” Lighthouse?

Istota działania SteamVR Lighthouse opiera się na tzw. „stacjach bazowych”, wyglądem przypominającymi niewielkie głośniki. Umieszczone w rogach pokoju tworzą obszar o powierzchni do 4,5 x 4,5 metrów, w którym poruszać się może dowolna grupa osób. Gogle VR i bezprzewodowe kontrolery, które również należą do projektu, szukają długości fal światła, by określić gdzie się znajdują w trójwymiarowej przestrzeni oraz względem siebie. Zarówno gogle jak i kontrolery posiadają osadzone w obudowach czujniki wykrywające światło wychodzące z baz.

SteamVR Lighthouse

Więcej na temat Lighthouse przeczytacie w artykule: Czym jest „SteamVR” Lighthouse Tracking System?

Do czego służy kamera zamontowana na froncie gogli?

HTC Vive wzbogacono o przednią kamerę, która pozwala zobaczyć świat zewnętrzny w momencie gdy mamy założone gogle. Przyda się to szczególnie w przypadku, gdy podczas chodzenia po pokoju w headsecie niebezpiecznie zbliżmy się do ściany. Wówczas zamiast wirtualnej rzeczywistości zobaczymy rzeczywisty widok miejsca, w którym się znajdujemy. Prawdziwe możliwości kamery pokażą zapewne dopiero deweloperzy implementując ją do swojego oprogramowania.

HTC Vive DK2 headset

Co kupić? HTC Vive czy Oculus Rift?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Oba headsety według wielu opinii oferują zbliżoną jakość doświadczenia, jednak różnią się ceną i wyposażeniem zestawów. Oculus Rift sprzedawany jest o 200 Euro taniej, jednak należy mieć na uwadze, że w zestawie SteamVR znajdziemy kontrolery i system trackingu typu „room-scale” – Lighthouse. Oculus VR zamierza sprzedawać podobne rozwiązanie – Oculus Touch – dopiero w drugiej połowie tego roku, a jego cena jest w tej chwili nieznana.

Już wkrótce zarówno Oculus jak i Vive pojawią w większych ilościach w Polsce, więc nadarzy się szereg okazji do przetestowania i porównania obu rozwiązań. Gdy zestawy VR trafią do większych sklepów (nie wiadomo jeszcze kiedy), te zapewne zaoferują stanowiska umożliwiające przetestowanie ich przed zakupem.

Rekomendowana specyfikacja PC dla HTC Vive

Firma HTC (podobnie jak Oculus VR) zaleca posiadanie komputera o odpowiednich parametrach, tak aby można było uzyskać optymalną jakość doświadczenia VR. Poniższe parametry nie są wymagane do uruchomienia aplikacji, jednakże są konieczne jeżeli chcemy, aby każda aplikacja VR działała poprawnie.

Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 970 / AMD Radeon R9 290 lub wyższa
Procesor: Intel i5-4590 / AMD FX 8350 lub wyższy
Pamieć RAM: 4GB+
System operacyjny: Windows 7 SP1 lub nowszy
Złącza: HDMI 1.4 lub DisplayPort 1.2
Port USB: 1x USB 2.0 lub nowszy

W ubiegłym roku podczas targów Poznań Game Arena 2015 mieliśmy okazje przetestować pierwszą deweloperską wersję urządzenia. Zainteresowanych naszymi wrażeniami odsyłamy do artykułu: Testowaliśmy gogle HTC Vive – PGA 2015

test HTC Vive

  • Grim

    Można wiedzieć skąd informacja „Już wkrótce zarówno Oculus jak i Vive pojawią w większych ilościach w Polsce” ??? Z tego co wiem (a śledzę temat na bierząco) to Oculus poinformował na tą chwilę jedynie o umowie na OGRANICZONĄ sprzedaż detaliczną przez amerykańską sieć BestBuy zestawów komputerowych z goglami OR od drugiej połowy kwietnia (tylko USA). Znając ugruntowaną pozycję detaliczną HTC w Polsce nie wątpie że Vive będzie dostępny również u nas ale jak na razie też nie słyszałem o żadnych terminach dostępnośći w dystrybucji detalicznej HTC. Tak więc pytam jeszcze raz; skąd wiadomo że „już wkrótce” (tajne źródło w OR i HTC?) Bo jeśli nie wiadomo to proszę nie szerzyć fałszywych informacji.

    • Nasze „tajne źródło” w HTC i Oculusie powiedziało nam, że ruszyły preordery i można je zamawiać z dostawą na terytorium Polski. Biorąc pod uwagę jaką popularnością cieszyły się dev-kity Rifta można śmiało zakładać, że już wkrótce konsumenckie gogle w większych ilościach trafią do Polski, przez co będzie można je przetestować podczas różnego rodzaju pokazów czy prezentacji. Jeżeli chodzi o sklepy to faktycznie nic do tej pory na ten temat nie wiadomo.