Mniej więcej 1/3 całkowitej ceny konsumenckiej wersji gogli Oculus Rift stanowią komponenty, z których zbudowano urządzenie.

Według szczegółowej analizy opublikowanej przez firmę IHS Markit całkowity koszt wszystkich komponentów wchodzących w skład zestawu gogli wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift CV1 wynosi 206 dolarów. Jest to kwota, która stanowi około 35% ceny sklepowej konsumenckiego Oculusa.

Jak wynika z raportu najdroższą częścią zestawu, w skład którego wchodzi także czujnik ruchu oraz bezprzewodowy pilot i kontroler od Xbox One, jest podwójny wyświetlacz AMOLED (2 x 1200×1080) wyceniony na 69$. Jeżeli chodzi o sam headset kolejne pozycje zajmują plastikowe i metalowe elementy mechaniczne (24$) oraz elem. elektromechaniczne (22,50$) takie jak obwody drukowane czy zintegrowane słuchawki. Wbudowane w gogle sensory (emiter podczerwieni, akcelerometr/żyroskop, mikrofon oraz czujnik zbliżeniowy) to koszt rzędu niecałych 5 dolarów.

zestaw Oculus Rift

Z kolei podsumowując cenę wszystkich komponentów, z których zbudowano stawiany w okolicy gogli czujnik ruchu, koszt jego produkcji nie powinien wynieść więcej niż 23$. W przypadku sensora, największym elementem wpływającym na jego cenę jest moduł kamery IR (11$).

Raport uwzględnia także bezprzewodowy pilot (nieco ponad 5$), bezprzewodowy gamepad Xbox One (18$ + 6,25$ za adapter), a nawet wszelkiego rodzaju elementy drukowane takie jak instrukcje i opakowanie (8,36$). Jedynym komponentem nieuwzględnionym w analizie są soczewki Fresnela.

Oculus Rift CV1 box

Biorąc pod uwagę, iż analiza obejmuje jedynie koszty komponentów dla niewielkich zamówień, niektórzy z Was zapewne zapytają skąd wzięła się ostateczna cena Oculusa wynosząca 599$. Tego nie wiemy, ale do 206$ należy oczywiście doliczyć pozostałe koszty wyprodukowania i wdrożenia gogli na rynek konsumencki.

Należy pamiętać, iż jest to nowa technologia opracowywana w zasadzie od podstaw, więc dużą część muszą stanowić wydatki na badania i rozwój. Nie zapominajmy także o kosztach produkcji (także oprogramowania), dystrybucji, promocji, marży pośredników i ostatecznie o zysku firmy Oculus VR, która przecież nie robi tego wszystkiego charytatywnie.

Pełny raport wraz z wyszczególnieniem poszczególnych komponentów znajdziecie na blogu firmy IHS Markit.

  • LOBO

    No i co z tego? Z wszystkimi gadżetami premium tak jest… a koszt wyprodukowania iPhone’a ile wynosi? Przecież nie 600 dolarów tylko około 200 właśnie. Liczy się know-how i odpowiednie patenty, części to rzecz drugorzędna.

  • itakumre

    Bez kosztów soczewek to rozliczenie jest mało precyzyjne. Już wcześniej sugerowano, że ich koszt może wynosić nawet 1/3 wartości całego zestawu.

  • Tadeusz Kowalski

    Bardzo dobra informacja,zapewne gdy pojawi się większa ilość modeli VR ceny mocno spadną.

  • Kamil

    Palmer powiedział w jednym z wywiadów, że najdroższe komponenty to Amoledy i soczewki. soczewki nie są uwzględnione w tej analizie.