Twórca gogli Oculus Rift i założyciel firmy Oculus VR – Palmer Luckey – zapytany podczas niedawnej konferencji prasowej Xbox-a o to kiedy możemy spodziewać się wsparcia headsetu dla komputerów Apple powiedział, że stanie się to wtedy, gdy Apple wypuści w końcu dobry komputer. To kiepska wiadomość dla miłośników sprzętu z jabłkiem w logo, lecz firma Apple zdaje się pracować nad alternatywą dla Rifta – własnymi goglami wirtualnej rzeczywistości.

Słowa Palmera mają duży związek z wymaganiami gogli Oculus Rift. Jeżeli chcemy w pełni cieszyć się możliwościami Oculusa, twórcy headsetu rekomendują komputery wyposażone m.in. w kartę graficzną NVIDIA GTX 970 lub AMD 290, procesor Intel i5-4590, co najmniej 8GB pamięci RAM. Według Luckey’a Mac-owe odpowiedniki są zbyt słabe, aby udźwignąć te wymagania. Zapytany o to przez dziennikarza odpowiedział: „To zależy od Apple. Jeśli kiedykolwiek wydadzą dobry komputer, zrobimy to.”

„To po prostu sprowadza się do faktu, że Apple nie priorytetyzuje wysokiej klasy procesorów graficznych. Można kupić warty 6000 dolarów Mac Pro z topowej linii AMD FirePro D700 i nadal nie spełniać naszych rekomendowanych wymagań” – powiedział Luckey dodając, że jeśli firma zmieni swoje podejście nic nie stanie na przeszkodzie, aby takie wsparcie ze strony Oculusa się w przyszłości pojawiło. W tej chwili żaden z Mac-ów nie spełnia wymagań Rifta.

Osobiście szef Oculusa nie ma nic do Apple. Sam posiada laptopa tej firmy i nie może się doczekać, aż kupi model z kartą graficzną będącą w stanie sprostać wymaganiom wirtualnej rzeczywistości.

Apple VR

Tymczasem Apple może wybrać inną drogę… własny headset VR. Rosnąca liczba dowodów wskazuje, że firma pracuje nad czymś z związanym z technologią Virtual Reality.

apple vr patent

Już w ubiegłym roku pisaliśmy o patentach Apple Inc., które wydają się być mobilnymi goglami VR dla smartfonów iPhone, działającymi na podobnej zasadzie jak Samsung Gear VR. Co chwilę jednak docierają do nas kolejne informacje świadczące o pracach nad goglami „Apple VR”.

Apple kompletuje oddział VR

Firma posiada już oddział dedykowany pracom nad technologiami wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. W styczniu Apple zatrudniło Douga Bowmana, znanego naukowca Virginia Tech zajmującego się badaniem interakcji pomiędzy człowiekiem a komputerem za pomocą interfejsów 3D. Szeregi oddziału zasilił niedawno także Nick Thompson, który do niedawna pracował w Microsofcie przy projekcie holograficznych okularów HoloLens.

Apple przejmuje firmy VR

Amerykański gigant w ciągu ostatnich lat dokonał przejęcia co najmniej pięciu firm związanych z technologiami VR/AR. Mowa m.in. o niemieckiej firmie Metaio skoncentrowanej na tworzeniu aplikacji umożliwiających cyfrowe meblowanie mieszkań, a także FaceShift – specjalistach od przekształcania twarzy w cyfrowe, kreskówkowe modele 3D w czasie rzeczywistym.

Podobny los spotkał FlyBy Media oraz PrimeSense – firmy zajmujące się rozpoznawaniem obrazów. Pierwsza z nich współpracowała dotychczas z Google w ramach prac nad technologią Project Tango umożliwiającą skanowanie otoczenia i tworzenie jego cyfrowego odpowiednika. Z kolei w 2013 roku Apple przejęło za 360 milionów dolarów izraelską firmę PrimeSense – lidera technologii do skanowania przestrzennego – która w przeszłości pracowała nad kamerą dla Kinecta (czujnik ruchu konsoli Xbox 360).

Warto także wspomnieć o firmie Emotient, której oprogramowanie pozwala odczytywać emocje na ludzkich twarzach.

Apple wykazuje duże zainteresowanie technologią VR

Działające od roku 2003 roku na Uniwersytecie Stanforda w Dolinie Krzemowej laboratorium badające wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość jest jedną z najbardziej utytułowanych instytucji tego typu. Jeremy Bailenson, który jest założycielem ośrodka podzielił się niedawno anegdotą dotyczącą Apple. Według Jeremy’ego pracownicy firmy Apple nie odwiedzali go od 13 lat. Tymczasem niedawno w ciągu jednego miesiąca złożyli wizytę trzykrotnie.

Oficjalny sklep Apple sprzedaje gogle VR

Jakby tego było mało niedawno oficjalny sklep Apple rozpoczął sprzedaż gogli wirtualnej rzeczywistości. Co prawda chodzi o produkt innego producenta – Mattel View-Master – ale sam fakt pojawienia się headsetu VR w ofercie amerykańskiego gigant wskazuje, ze firma nie zamierza rezygnować ze swojego kawałka tortu.

Mattel View-Master VR
Mattel View-Master VR
Plotki – iPhone 7 z kamerą AR

To jeszcze nic pewnego, ale według chińskich producentów komponentów dla iPhone 7 firma Apple złożyła duże zamówienia na podwójne soczewki aparatu, które mogą stać się przydatne w technologii rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality). Chodzi przede wszystkim o szacowanie odległości pomiędzy ścianami i różnego rodzaju obiektami znajdującymi się w pomieszczeniu, w którym przebywamy, co otwiera nowe możliwości dla aplikacji rozpoznających i przetwarzających rzeczywiste obiekty w cyfrowe obrazy.

Co dalej?

To oczywiście jedynie zlepek różnego rodzaju informacji świadczących, że coś może być na rzeczy. Rosnący z dnia na dzień rynek technologii wirtualnej rzeczywistości wymusza na firmie z Cupertino bliższe zainteresowanie się tym tematem, tym bardziej, że już niedługo posiadanie w ofercie własnego rozwiązania wirtualnej rzeczywistości może być kluczowym czynnikiem pozwalającym przetrwać na szybko ewoluującym rynku nowoczesnych technologii. Jedno jest pewne, Apple nie będzie chciało pozostać w tyle.

  • Liquid Metal

    Moim zdaniem pójdą nie tyle w VR co AR-VR, które jest bardziej perspektywiczne i praktyczne nie tylko w rozrywce ale i w pracy i codziennym życiu. Przykłady:

    – nawigacja wyświetlająca wskazówki na drodze
    – animowane reklamy wyświetlane na prawdziwych bilbordach kiedy spojrzymy na nie przez okulary AR
    – gry sportowe wyświetlające punkty do zdobycia poprzez zbiegnięcie na nie na trasie którą biegniemy
    – projektowanie 3D w 3D (Autocad pracuje nad tym z Microsoftem)
    – kupowanie mebli i obrazów do mieszkania poprzez wyświetlanie ich „hologramów” w prawdziwych proporcjach w mieszkaniu (to będzie największa rewolucja zakupowa wszechczasów)