Według nieoficjalnych szacunków w 2016 roku czołowi producenci gogli wirtualnej rzeczywistości sprzedali 6,3 milionów headsetów. Niemal 3/4 z nich to mobilne gogle Samsung Gear VR.

Firma analityczna Super Data opublikowała nowy raport dotyczący sprzedaży headsetów Virtual Reality. Wynika z niego, że w ciągu całego poprzedniego roku sprzedało się 6,3 milionów gogli VR, z czego zdecydowanie największy kawałek tortu przypadł mobilnym goglom Samsung Gear VR.

Urządzenie będące owocem współpracy Samsunga i firmy Oculus VR rozeszło się w liczbie 4,51 mln egzemplarzy. Są to liczby nieoficjalne uzyskane przez Super Data na podstawie danych od dystrybutorów sprzętu, wywiadów z przedstawicielami producentów, różnego rodzaju ankietach przeprowadzanych wśród konsumentów oraz źródeł własnych. Co ciekawe na początku stycznia sam Samusung, jako jedyny producent gogli VR ujawnił, że w użyciu jest już obecnie ponad 5 milionów urządzeń z logo Gear VR. Nie wiadomo jednak jaką część stanowiły headsety dołączane za darmo do zestawu ze smartfonem.

Kolejne miejsce w rankingu przypadło PlayStation VR z wynikiem 0,75 mln. Należy jednak pamiętać, że popyt w tym przypadku przewyższył podaż, bowiem wcześniejsze szacunki analityków mówiły o sprzedaży na poziomie 2,6 milionów egzemplarzy.

Konsolowe gogle okazały się sporym sukcesem, do tego stopnia, że niemal cztery miesiące po premierze wciąż występują problemy z zakupem headsetu Sony. Przykładowo w Japonii, czyli kraju z którego wywodzi się producent PSVR, zainteresowani nabyciem konsolowych gogli wciąż muszą wystać swoje w długich kolejkach. Podobno popyt na headset jest tak wielki, że osoby które możecie zobaczyć na poniższych zdjęciach nie mają nawet żadnej pewności dokonania zakupu.

Kolejne miejsce z wynikiem 0,42 mln uzyskały PC-towe gogle HTC Vive, które sprzedały się prawie dwukrotnie lepiej niż Oculus Rift (0,24 mln). W rankingu uwzględniono także nową mobilną platformę Google Daydream VR (0,26 mln)

Super Data prognozuje także przychody całej branży Virtual Reality. I tak w 2016 roku producenci oprogramowania, sprzętu i urządzeń peryferyjnych wygenerowali 2,9 miliardów dolarów przychodu. Szacunki na 2017 rok mówią już o 5,7 miliardach i kwota ta ma się co roku mniej więcej podwajać. Przynajmniej do roku 2020, kiedy to przychody branży VR wyniosą 40,3 miliardów dolarów.

Z innych ciekawostek publikowanych przez Super Data możemy dowiedzieć się że:

  • aż 45% Amerykanów nigdy nie słyszało o Virtual Reality (szerzej na ten temat pisaliśmy tutaj);
  • 28% Amerykanów słyszało o PlayStation VR (22% – Oculus Rift; 21% – Samsung Gear VR oraz 5% – HTC Vive);
  • 6 milionów Amerykanów zamierza nabyć PlayStation VR w roku 2017 (5 mln – Oculus Rift oraz 2 mln HTC Vive);
  • 16% Amerykanów jest przekonanych o tym, że w pewnym momencie zakupi gogle VR.