Według nieoficjalnych szacunków w 2016 roku czołowi producenci gogli wirtualnej rzeczywistości sprzedali 6,3 milionów headsetów. Niemal 3/4 z nich to mobilne gogle Samsung Gear VR.

Firma analityczna Super Data opublikowała nowy raport dotyczący sprzedaży headsetów Virtual Reality. Wynika z niego, że w ciągu całego poprzedniego roku sprzedało się 6,3 milionów gogli VR, z czego zdecydowanie największy kawałek tortu przypadł mobilnym goglom Samsung Gear VR.

Urządzenie będące owocem współpracy Samsunga i firmy Oculus VR rozeszło się w liczbie 4,51 mln egzemplarzy. Są to liczby nieoficjalne uzyskane przez Super Data na podstawie danych od dystrybutorów sprzętu, wywiadów z przedstawicielami producentów, różnego rodzaju ankietach przeprowadzanych wśród konsumentów oraz źródeł własnych. Co ciekawe na początku stycznia sam Samusung, jako jedyny producent gogli VR ujawnił, że w użyciu jest już obecnie ponad 5 milionów urządzeń z logo Gear VR. Nie wiadomo jednak jaką część stanowiły headsety dołączane za darmo do zestawu ze smartfonem.

Kolejne miejsce w rankingu przypadło PlayStation VR z wynikiem 0,75 mln. Należy jednak pamiętać, że popyt w tym przypadku przewyższył podaż, bowiem wcześniejsze szacunki analityków mówiły o sprzedaży na poziomie 2,6 milionów egzemplarzy.

Konsolowe gogle okazały się sporym sukcesem, do tego stopnia, że niemal cztery miesiące po premierze wciąż występują problemy z zakupem headsetu Sony. Przykładowo w Japonii, czyli kraju z którego wywodzi się producent PSVR, zainteresowani nabyciem konsolowych gogli wciąż muszą wystać swoje w długich kolejkach. Podobno popyt na headset jest tak wielki, że osoby które możecie zobaczyć na poniższych zdjęciach nie mają nawet żadnej pewności dokonania zakupu.

Kolejne miejsce z wynikiem 0,42 mln uzyskały PC-towe gogle HTC Vive, które sprzedały się prawie dwukrotnie lepiej niż Oculus Rift (0,24 mln). W rankingu uwzględniono także nową mobilną platformę Google Daydream VR (0,26 mln)

Super Data prognozuje także przychody całej branży Virtual Reality. I tak w 2016 roku producenci oprogramowania, sprzętu i urządzeń peryferyjnych wygenerowali 2,9 miliardów dolarów przychodu. Szacunki na 2017 rok mówią już o 5,7 miliardach i kwota ta ma się co roku mniej więcej podwajać. Przynajmniej do roku 2020, kiedy to przychody branży VR wyniosą 40,3 miliardów dolarów.

Z innych ciekawostek publikowanych przez Super Data możemy dowiedzieć się że:

  • aż 45% Amerykanów nigdy nie słyszało o Virtual Reality (szerzej na ten temat pisaliśmy tutaj);
  • 28% Amerykanów słyszało o PlayStation VR (22% – Oculus Rift; 21% – Samsung Gear VR oraz 5% – HTC Vive);
  • 6 milionów Amerykanów zamierza nabyć PlayStation VR w roku 2017 (5 mln – Oculus Rift oraz 2 mln HTC Vive);
  • 16% Amerykanów jest przekonanych o tym, że w pewnym momencie zakupi gogle VR.
  • Respawn

    Sorry za off-top. Kiedy opublikujecie listę najlepszych filmów 360 w styczniu?

    A wracając do tematu wydaje mi się podejrzane, że Vive sprzedało się 2x lepiej od Rifta. Jeżeli biorą pod uwagę ankiete Steam, to nie zdają sobie sprawy chyba ile osób gra tylko w gry z Oculus Home. No chyba, że ludzie faktycznie tak się napalili na roomscale, że się rzucili na HTC. Jak dla mnie dużo więcej ciekawszych gier jest dla Oculusa, a nawet jak coś wyjdzie na HTC to i tak da się odpalić na Oculusie. Podejrzana sprawa bo ogólnie widać, ze sprzedaż gogli zależy od ceny, a HTC jest droższe od Oculusa, niedużo ale jest. Oprócz tego wymaga już teraz droższego PC.