Podczas konferencji Nvidii, w trakcie której zaprezentowano m.in. nową linię kart z serii Geforce, największy na świecie producent procesorów graficznych zapowiedział także dwie aplikacje, z których ucieszą się właściciele gogli wirtualnej rzeczywistości. Mowa o narzędziu Ansel, które usprawni proces przechwytywania screenshotów 360º VR z gier komputerowych oraz wirtualnym środowisku VR Funhouse, prezentującym nowe możliwości technologii symulującej fizykę w grach.

Nvidia Ansel

Pierwszą z nowości jest Nvidia Ansel – narzędzie przeznaczone do robienia tzw. screenshotów, czyli obrazków z gier. Nas wspomniane oprogramowanie interesuje z powodu możliwości jakie otrzymają użytkownicy gogli VR. Ansel potrafi przechwytywać 360-stopniowe panoramy z gier w technologii 3D, dzięki czemu z powodzeniem obejrzymy je w wirtualnej rzeczywistości. Narzędzie wykorzystamy również w tradycyjnych tytułach. Jak zapewniają jego twórcy świetnie się sprawdzi przy precyzyjnym kadrowaniu i zarejestruje obraz w rozdzielczości nawet do 8 gigapikseli.

Poniżej możecie obejrzeć oficjalną prezentacje nowego API zarejestrowaną podczas konferencji Nvidii.

Aby skorzystać z jego możliwości niestety prawdopodobnie będziemy musieli posiadać najszybszą pozycję z oferty firmy – zapowiedzianą tego samego wieczoru kartę Geforce GTX 1080. To jeszcze nie wszystko ponieważ API Nvidii będzie musiało zostać wcześniej zaimplementowane przez producentów danej gry. Swoje wsparcie zapowiedzieli jednak już twórcy kilku dużych tytułów, m.in. Wiedźmin 3: Dziki Gon, Tom Clancy’s The Division, Unreal Tournament czy No Man’s Sky.


Aktualizacja: Okazuje się, że posiadacze większej ilości modeli kart Geforce otrzymają dostęp do Ansela. Pełną listę wspieranych GPU znajdziecie w tym miejscu.


Zanim jednak to nastąpi przykładowe screenshoty 360º VR można obejrzeć już teraz przy użyciu gogli typu Cardboard (aplikacja NVIDIA VR Viewer w Google Play Store) oraz Oculus Rift i HTC Vive (płatna aplikacja Virtual Desktop – obrazy należy pobrać stąd).

VR Funhouse

W trakcie konferencji zaprezentowano także aplikację VR Funhouse. Jest to swego rodzaju doświadczenie VR demonstrujące możliwości silnika fizyki Nvidia PhysX wykorzystującego nową architekturę o nazwie Pascal. Na jej bazie produkowane będą dwie nowe karty graficzne Nvidii z serii GeForce – GTX 1070 oraz GeForce GTX 1080.

VR Funhouse jest w gruncie rzeczy sandboxem, wirtualną piaskownicą, w której postrzelamy z łuku lub pistoletu na farbę czy poprzecinamy mieczem balony, a także wykonamy kilka innych działań, które mają pokazać jak bardzo realistyczna może być interakcja z różnego rodzaju przedmiotami w wirtualnej rzeczywistości. Wszystko to wykonamy w środowisku przypominającym amerykańskie wesołe miasteczko, a każdy jego element będzie zachowywał się zgodnie z prawami fizyki.

Aplikacja jest dodatkiem do dużej aktualizacji oprogramowania NVIDIA VRWorks przeznaczonego dla twórców gier na gogle Virtual Reality. Deweloperzy otrzymają również wsparcie dla implementacji kontrolerów VR takich jak Oculus Touch czy SteamVR (HTC Vive), które będą mogły emulować proste efekty haptyczne przy użyciu wbudowanych w urządzenia silniczków wibracyjnych.

VR Funhouse zostanie wydany na Steamie na zasadach wolnej licencji.

  • itakumre

    „Aby skorzystać z jego możliwości niestety prawdopodobnie będziemy musieli posiadać najszybszą pozycję z oferty firmy – zapowiedzianą tego samego wieczoru kartę Geforce GTX 1080”
    Nieprawda. Lista kart obsługujących tą technologię nie jest taka mała :
    http://www.geforce.com/hardware/technology/ansel/supported-gpus

  • Danax

    Fajna ta funkcja screenshotów VR 360. Ciekawe czy będą ją obsługiwać gry, które dla zaoszczędzenia zasobów normalnie renderują tylko ten fragment obrazu, który wyświetlają.