Podczas poprzedzającej targi E3 2016 konferencji Microsoftu oficjalnie potwierdzono dwa nowe modele konsoli Xbox. Jedna z nich, ta mocniejsza, która w sprzedaży pojawi się pod koniec 2017 roku, będzie kompatybilna z wirtualną rzeczywistością.

Microsoft poinformował, że już w sierpniu do sklepów trafi Xbox One S – odchudzona wersja konsoli Xbox One, którą wyceniono na 299 dolarów (349 dolarów z dyskiem 1TB). To co nas najbardziej interesuje to wersja przyszłoroczna, przedstawiana jako Project Scorpio. Urządzenie ma być w stanie wyświetlić obraz w rozdzielczości 4K, co już samo w sobie predysponuje nową konsolę do pracy z wirtualną rzeczywistością.

Phil Spencer ujawnił tą funkcjonalność, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że urządzenie będzie w stanie obsłużyć wysokiej jakości technologię wirtualnej rzeczywistości. Potwierdziły się zatem (przynajmniej częściowo) plotki, o których informowaliśmy w ubiegłym miesiącu. Niewiadomą niestety wciąż pozostaje kwestia gogli VR, które podłączymy do Scorpio.

Według wcześniejszych doniesień konsola o nazwie kodowej Scorpio miałaby pracować z PC-owymi goglami Oculus Rift – tymi samymi, które oficjalnie zadebiutowały na przełomie marca i kwietnia tego roku.

Na mocy dotychczasowego porozumienia pomiędzy Microsoftem a Oculus VR zestawy konsumenckiej wersji gogli Oculus Rift wyposażone zostały w bezprzewodowy kontroler Xbox One. W oficjalnych planach współpracy ogłoszonych w zeszłym roku widnieje także możliwość stremowania i grania w gry z Xbox One na Oculusie. Funkcja ta ma działać na zasadzie wirtualnego kina, w którym uruchomimy wszystkie dostępne w bibliotece konsoli gry.

Microsoft współpracuje także z twórcami gogli HTC Vive i to właśnie na tej platformie (Steam VR) ma zostać wydana VR-owa wersja ubiegłorocznego hitu Fallout 4. W trakcie konferencji Microsoftu na scenę wyszedł Todd Howard z Bethesda i ogłosił Fallout 4 VR na… Xbox ‚Project Scorpio’. Niemniej jednak w żaden sposób nie wspomniano o tym na jakich goglach zwiedzimy post-apokaliptyczny świat.

Obie zapowiedziane dziś konsole oraz obecny model Xbox One będą ze sobą kompatybilne. Oznacza to, że każdą grę uruchomimy na każdym z urządzeń (z wyłączeniem gier VR, które prawdopodobnie uruchomimy tylko na Scorpio).

Oculus sensor xbox

Pogłoski na temat gogli VR dla Xboxa słyszeliśmy już od dłuższego czasu. W marcu tego roku szef Xboxa – Phil Spencer – częściowo potwierdził je w wywiadzie dla BBC, w którym powiedział, że powstanie gogli wirtualnej rzeczywistości Microsoftu jest absolutnie możliwe, jednak potrzeba czasu, aby technologia VR się przyjęła. Wszystko wskazuje na to, że ten czas właśnie nadchodzi.