Oculus VR nie będzie już blokował uruchamiania gier ze swojego cyfrowego sklepu posiadaczom gogli HTC Vive. Firma zrezygnowała z kontrowersyjnego zabezpieczenia DRM.

W kwietniu informowaliśmy o powstaniu oprogramowania o nazwie „Revive” umożliwiającego uruchamianie gier dostępnych na wyłączność w Oculus Store na goglach wirtualnej rzeczywistości HTC Vive. Późniejsza aktualizacja aplikacji sklepowej Oculus Home sprawiła, że opcja ta przestała być dostępna. Twórcy headsetu postanowili przy pomocy systemu DRM sprawdzać czy Oculus Rift jest podłączony w momencie uruchamiania gry. W przeciwnym wypadku software blokował ten proces. Według Oculusa zabezpieczenie nie zostało wprowadzone w związku z powstaniem Revive, lecz jego celem miałaby być walka z piractwem.

Sytuacja była o tyle kontrowersyjna, że jeszcze kilka miesięcy temu Palmer Luckey powiedział, że jeśli klient kupi grę w sklepie Oculusa to nie obchodzi go czy później ją zmoduje tak by działała na innym headsecie. Twórca Oculusa zapewniał wówczas, że tworzone przez Oculus Studios oprogramowanie jest ekskluzywne jedynie dla platformy Oculusa (chodzi o oficjalny sklep Oculusa), a nie dla Rifta. Oznacza to, że exclusivy Oculusa będą mogły być uruchomione na innych goglach VR, ale tylko i wyłączenie poprzez Oculus Store.

Oculus Rift Store

Po fali krytyki jaka wylała się na Oculus VR, firma najwyraźniej postanowiła iść na rękę miłośnikom wirtualnej rzeczywistości. Aktualizacja oprogramowania gogli Oculusa o numerze 1.5.0 odblokowuje wcześniejsze możliwości programu Revive, dzięki czemu posiadacze headsetu HTC Vive znowu mogą grać w ‚exclusivy’ Rifta.

W oświadczeniu przesłanym do mediów firma Oculus VR zobowiązała się nie korzystać w przyszłości już więcej z tego typu zabezpieczeń. Ponadto podkreślono, iż ochrona praw autorskich twórców gier VR nadal pozostaje jednym z priorytetów.

Z takiego obrotu sprawy zadowolony jest niejaki LibreVR, twórca Revive. W związku z odrzuceniem DRM, będzie mógł skupić się na dodaniu wsparcia HTC Vive dla większej ilości gier z Oculus Store.

Revive może pracować z wieloma znajdującymi się w sklepie grami, ale jeszcze nie wszystkie zostały przetestowane. Jego działanie opiera się na zapewnieniu kompatybilności pomiędzy Oculus SDK (zestaw narzędzi dla deweloperów tworzących aplikacje na Rifta) a OpenVR (interfejs programistyczny firmy Valve udostępniany na zasadach wolnej licencji, który umożliwia deweloperom dostęp do HTC Vive i innych gogli VR). W skrócie – Revive tłumaczy Oculus Runtime na język OpenVR, dzięki czemu Oculusowe gry można uruchomić na Vive i w teorii także na innych headsetach współpracujących z otwartym API firmy Valve.

Mimo wszystko Oculus nie obiecuje, że tego typu aplikacje będą działać w nieskończoność. „To jest hack i nie możemy tego popierać. Użytkownicy powinni spodziewać się, że zhackowane gry nie będą działać wiecznie, regularne aktualizacje gier, aplikacji i naszej platformy prawdopodobnie popsują zhakowany software” – oznajmił w kwietniu przedstawiciel firmy.

  • q23main

    Dobra wiadomość!

  • ralf

    Chwilo trwaj wiecznie!!!!