Zastanawialiście się kiedyś dlaczego pomimo niemal równoczesnej premiery gogli HTC Vive i Oculus Rift ten drugi headset został wypuszczony do sprzedaży bez kontrolerów ruchowych? Okazuje się, że Oculus mógł to zrobić, lecz nie chciał i ma ku temu swoje powody.

Jason Rubin – projektant gier, a zarazem Head of Content w Oculus VR – ujawnił w rozmowie z Road to VR, iż jego firma posiadała możliwość wypuszczenia kontrolera ruchowego Oculus Tocuh wraz z premierą Oculus Rift. Co jednak sprawiło, że Oculus VR tego nie uczynił?

Głównym powodem wymienionym przez Jasona jest brak dostępnej bazy gier i aplikacji współpracujących z kontrolerami. Jeżeli Touch byłby sprzedawany od początku razem z goglami, istniałyby jedynie treści będące raczej wersjami demonstracyjnymi, niż pełnoprawnymi tytułami pozwalającymi na dłuższy czas rozgrywki. Zamiarem firmy jest danie czasu deweloperom, którzy będą mogli stworzyć odpowiednie aplikacje, uzasadniające zakup Oculus Touch.

Oculus Touch Oculus Rift

Rubin przyznał, że sprzęt jest już od jakiegoś czasu praktycznie gotowy, więc to nie o usprawnienie działania kontrolerów tu chodzi, lecz o czas dla twórców treści. Niemniej jednak firma sama także nie zamierza marnować czasu. Cały czas nanoszone są niewielkie ulepszenia, głównie skupiające się na ergonomii i wydajności, np. ostatnio poprawiona została wydajność systemu trackingu oraz jego zasięg. W międzyczasie powstają gry, które sprawią, że szybko nie opuścimy wirtualnych światów.

W lipcu Oculus VR rozpoczął wysyłkę deweloperskich kontrolerów studiom, które przygotowują „VR-content”. Do czasu premiery zapowiedzianej na koniec roku wersji konsumenckiej zostanie wysłanych ponad pięć tysięcy „dev-kitów” Oculus Touch. Firma zdecydowała się przyjąć inny model rozwoju urządzenia, niż w przypadku gogli. Oculus Rift zanim w kwietniu oficjalnie zadebiutował na rynku konsumenckim dwukrotnie wydany został odpłatnie w formie deweloperskiej dla wszystkich zainteresowanych.

W przypadku Oculus Touch „dev-kity” są darmowe, ale ich dystrybucja jest skrupulatnie selekcjonowana. Sposób ten jest krytykowany przez niezależnych deweloperów, którzy nie mają szansy na dostęp do kontrolerów z uwagi na niewielki rozmiar realizowanego projektu, co jednocześnie faworyzuje większe studia.

Niestety nadal nie znamy dokładnej daty premiery Oculus Touch. Prawdopodobnie na więcej szczegółów będziemy musieli poczekać do październikowej konferencji Oculus Connect 3.

Zobacz także: Aplikacja rzeźbiarska Oculus Medium za darmo z każdym zestawem Oculus Touch