Oculus rozwija swoją własną przeglądarkę internetową. Podczas konferencji OC3 firma ujawniła prace nad oprogramowaniem o kryptonimie ‚Carmel’ wspierającym standard WebVR. Według przedstawiciela firmy w przyszłości w VR-owym internecie będzie chciał być obecny każdy, kto dziś posiada własną stronę www.

Nate Mitchell, współzałożyciel firmy Oculus VR, podczas konferencji Oculus Connect 3 zapowiedział przeglądarkę internetową dla gogli Oculus Rift. Oprogramowanie o roboczej nazwie ‚Carmel’ opierać się będzie na standardzie WebVR i umożliwi szybki dostęp do różnego rodzaju aplikacji i doświadczeń VR, które zostaną załadowane bezpośrednio z sieci i wyświetlone na goglach VR w czasie zbliżonym do pobrania strony www przez tradycyjną przeglądarkę. Ma to się odbywać za jednym kliknięciem adresu URL.

Według Mitchella inicjatywa WebVR ostatecznie doprowadzi do gwałtownego wzrostu treści VR. Podobnie jak ma to teraz miejsce w przypadku stron www, w przyszłości każdy będzie chciał posiadać tego typu miejsce, które będzie można przeglądać z poziomu gogli VR. Nie będą to strony internetowe, które znamy dziś i tak do końca nie wiadomo jeszcze jak będą one wyglądały, ale współzałożyciel Oculusa wspomniał o prostych przypadkach takich jak sferyczne zdjęcia 360º czy model 3D nowego samochodu.

Wykonanie takiej strony VR nie powinno zająć zbyt wiele czasu. Aby pomóc w jej stworzeniu Oculus wypuści React VR – open source’ową, Javascriptową bibliotekę Facebooka służącą do tworzenia interfejsów użytkownika.

WebVR jest eksperymentalnym API opartym na JavaScript, który umożliwia dostęp do VR-owych treści wprost z poziomu przeglądarki internetowej. Obecne z tego standardu korzysta już aplikacja Samsung Internet Browser for Gear VR przeznaczona dla mobilnych gogli Gear VR współprodukowanych przez Oculusa.

MozVR

W przypadku PC-towych headsetów obsługę WebVR umożliwia eksperymentalna wersja Chrome o nazwie Chromium. Wkrótce usługa powinna trafić do podstawowej wersji przeglądarki. Wirtualną rzeczywistość z poziomu internetu uruchomimy także dzięki projektowi MozVR.com i Mozilli w wersji Firefox Nightly. W przyszłości różnego rodzaju aplikacje wirtualnej rzeczywistości dostępne będą bezpośrednio z Microsoft Edge, domyślnej przeglądarki systemu Windows 10.

Carmel jest optymalizowany pod kątem wydajności i w dniu premiery, która powinna mieć miejsce jeszcze w tym roku, zostanie zintegrowany z Oculus Home – cyfrowym sklepem dostępnym we wszystkich headsetach produkowanych przez Oculus VR (obecnie Oculus Rift i Gear VR).