Facebook zamyka Oculus Story Studio odpowiedzialne za produkcje eksperymentalnych animacji przeznaczonych na gogle VR. Zamiast tego firma planuje wesprzeć finansowo początkujących filmowców.

Po ponad dwóch latach swoją działalność zakończyło Oculus Story Studio – wewnętrzne studio należące do Facebooka/Oculus VR, które zajmowało się tworzeniem animowanych filmów VR. Pomysł powstania zespołu odpowiedzialnego za tworzenie immersyjnych doświadczeń filmowych pojawił się podczas prezentacji gogli Oculus Rift członkom hollywoodzkiej społeczności filmowej. Firma szybko zdała sobie sprawę, że bez własnych produkcji nie jest w stanie pokazać potencjału jaki niosą ze sobą technologie VR. W związku z tym powołała do życia zespół, którego celem było przecieranie szlaków i standaryzacja rozwiązań wykorzystywanych przy tworzeniu tego typu produkcji.

„Stworzyliśmy ‚Story Studio’ ponieważ większość przemysłu Virtual Reality skupiona była na robieniu gier komputerowych, a my wiedzieliśmy, że jest jeszcze wiele innych rzeczy do zrobienia poza grami.” – tłumaczył wówczas założyciel Oculus VR – Palmer Luckey. „Oculus Story Studio pracuje nad filmami nie tylko po to aby stworzyć ciekawe doświadczenia, ale głównie dlatego, żeby pokazać innym jak tworzyć treści wirtualnej rzeczywistości.”

Misja Oculus najwidoczniej dobiegła już końca, na szczęście tylko w przypadku projektów wewnętrznych. Firma planuje skupić się teraz na finansowym wsparciu dla twórców tego typu produkcji, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z wirtualną rzeczywistością. Z określonego na 250 milionów dolarów budżetu przeznaczonego na stworzenie różnego rodzaju VR-owych aplikacji, 50 milionów zostanie zainwestowane w „nie-growe, empiryczne treści VR”.

W ramach działalności Oculus Story Studio powstały trzy wysokiej jakości animowane „filmy VR” – Lost, Dear Angelica oraz Henry. Ten ostatni został nawet uhonorowany pierwszą w historii branży VR prestiżową nagrodą Emmy.

Nie jest to typowy film i nie chodzi tylko o sam sposób jego wyświetlania. Henry jest czymś pomiędzy filmem a grą, gdyż z jednej strony opowiada własną historię, z drugiej zaś generowany jest w czasie rzeczywistym i dzięki temu pozwala widzowi na różne interakcje.

Na wewnętrzne potrzeby Oculus Story Studio powstało narzędzie Quill, które z czasem zostało udostępnione za darmo wszystkim użytkownikom kontrolerów ruchowych Oculus Touch. Aplikacja umożliwia ilustrowanie w środowisku wirtualnej rzeczywistości 360-stopniowych scen.

Quill została wykorzystane przy jednej z produkcji Story Studio – „Dear Angelica”.

Wszystkie dotychczasowe produkcje Oculus Story Studio dostępne są do pobrania za darmo w Oculus Store.