Jeżeli z jakichś powodów przegapiliście ubiegłotygodniową konferencję Oculus Connect 3 zorganizowaną przez producentów gogli Oculus Rift, przygotowaliśmy dla Was obszerne podsumowanie wszystkich najważniejszych wydarzeń i zapowiedzi ogłoszonych w San Jose. W artykule znajdziecie także kilka ciekawostek niepublikowanych dotąd na łamach naszego portalu.

Facebook VR wg. Marka Zuckerberga

Keynote otwierający Oculus Connect 3 wygłosił szef Facebooka – Mark Zuckerberg – prezentując postępy w pracach nad aplikacją social VR dla gogli Oculus Rift. Uczestnicy konferencji byli świadkami niezwykłego pokazu, podczas którego Zuckerberg zainicjował wirtualną rozmowę z dwoma innymi osobami, używającymi gogli Oculus Rift i kontrolerów ruchowych Oculus Touch.

Uczestnicy rozmowy przenieśli się z sali konferencyjnej OC3 pod wodę, na Marsa, a następnie do biura Marka Zuckerberga, gdzie zagrali w karty oraz szachy, obejrzeli film na wielkim ekranie, a także stoczyli pojedynek na miecze. Jeden z nich powstał w trakcie prezentacji, w momencie gdy rozmówca po prostu go sobie narysował.

Na zakończenie prezentacji szef Facebooka przeniósł się do swojego domu i połączył się z żoną, której obraz rejestrowany był za pomocą smartfonowej kamerki i przesyłany z aplikacji Messenger. W ten sposób powstało niezwykłe zdjęcie, które chwilę później trafiło na Facebookową ścianę Zuckerberga.

Przeczytaj cały artykuł: Zuckerberg zaprezentował postępy w pracach nad aplikacją społecznościową VR dla Oculusa


Oculus Touch – cena, data premiery, preordery

Tak jak przypuszczaliśmy podczas OC3 w końcu ujawniono najbardziej wyczekiwane informacje na temat kontrolerów ruchowych Oculus Touch. Urządzenia wycenione zostały na 199 dolarów, natomiast data premiery Touch’y przewidziana została na 6 grudnia. Kilka dni po zakończeniu konferencji ruszyły preordery Oculus Touch.

Kupując Oculus Touch wraz z dwoma kontrolerami otrzymamy także dodatkowy czujnik systemu śledzenia pozycyjnego, co w sumie z tym dołączonym do gogli daje nam dwa. Dokupując trzecie w cenie 79 dolarów i rozstawiając je w różnych częściach pomieszczenia otrzymamy doświadczenie porównywalne z tym co możemy obecnie uzyskać korzystając z zestawu HTC Vive (SteamVR).

Przeczytaj cały artykuł: Oculus Touch z oficjalną ceną i datą premiery. Kontroler ruchowy wprowadzi system „Room-scale”


Bezprzewodowy Oculus Rift

Firma Oculus VR nie zwalnia tempa i już pracuje nad kolejnym headsetem wirtualnej rzeczywistości. W trakcie konferencji zaprezentowano bezprzewodowy prototyp Santa Cruz, charakteryzujący się nie tylko jakością obrazu zbliżoną do gogli Oculus Rift, lecz także całkowitą swobodą poruszania się.

Oculus Santa Cruz

Ujawniony w trakcie OC3 prototyp Santa Cruz połączy najlepsze cechy stacjonarnych gogli Oculus Rift i mobilnych Samsung Gear VR, w rezultacie czego w ciągu najbliższych lat powinniśmy doczekać się tzw. samodzielnych gogli VR.

Santa Cruz jest zmodyfikowaną wersją Rifta, która została wyposażona we wszelkie podzespoły umożliwiające uruchomienie wirtualnej rzeczywistości bez podłączenia gogli do komputera.

Przeczytaj cały artykuł: Następny Oculus będzie bezprzewodowy? Zaprezentowano prototyp gogli VR bez kabli


Nowa minimalna specyfikacja PC dla gogli Oculus Rift

Oculus VR obniżył wymagania sprzętowe dla konsumenckiej wersji gogli wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift. Komputer posiadający takie parametry będzie można kupić już za niecałe 500 dolarów, czyli poniżej 2000 złotych.

Nowa minimalna specyfikacja to zasługa nowej technologii zapowiedzianej w trakcie konferencji przez Oculusa. Brendan Iribe (Oculus VR CEO) wyjaśnił, że jest to spowodowane wdrożeniem kilku technik predykcyjnych, które pomogą obniżyć zapotrzebowanie na moc operacyjną sprzętu przy jednoczesnym zachowaniu tej samej ilości wyświetlanych klatek na sekundę.

Przeczytaj cały artykuł: Komputery ‚VR-Ready’ będą połowę tańsze. Nowa minimalna specyfikacja PC dla gogli Oculus Rift CV1


Oculus Avatars

Oculus Avatars to nowa funkcja VR-owej platformy, która pozwoli nam zaprojektować swoją wirtualną tożsamość, tak abyśmy mogli być rozpoznawalni w cyfrowych światach. Dotychczas w różnego rodzaju grach i doświadczeniach VR wygląd naszej postaci zależał od inwencji twórczej producentów oprogramowania. Teraz ma się to zmienić, bowiem własne awatary skonfigurujemy już na poziomie Oculus Home i będziemy mogli posługiwać się nimi wszędzie, o ile oczywiście zostaną zaimplementowane przez deweloperów danej aplikacji.

Oculus Avatars

Wyboru cech naszego awatara będziemy dokonywać w specjalnym edytorze. Zmienimy w nim wygląd włosów, kształt twarzy, teksturę skóry, ubrania oraz założymy akcesoria takie jak np. okulary przeciwsłoneczne. Twórcy systemu Oculus Avatars zapowiadają, że przy pomocy edytora będziemy w stanie zaprojektować ponad miliard unikalnych postaci. Dlatego też bez problemu stworzymy swój własny styl, dzięki któremu nasi przyjaciele będą w stanie nas rozpoznać.

Podczas konferencji OC3 poznaliśmy także inne nowe funkcje społecznościowe dla platformy Oculusa m.in. wirtualne pokoje spotkań.

Przeczytaj cały artykuł: Oculus zapowiada awatary i nowe funkcje społecznościowe


Carmel – internetowa przeglądarka VR

Oculus rozwija swoją własną przeglądarkę internetową. Podczas konferencji OC3 firma ujawniła prace nad oprogramowaniem o kryptonimie ‚Carmel’ wspierającym standard WebVR. Według przedstawiciela firmy w przyszłości w VR-owym internecie będzie chciał być obecny każdy, kto dziś posiada własną stronę www.

Nie będą to strony internetowe, które znamy dziś i tak do końca nie wiadomo jeszcze jak będą one wyglądały, ale przedstawiciel Oculusa wspomniał o prostych przypadkach takich jak sferyczne zdjęcia 360º czy model 3D nowego samochodu. Wykonanie takiej strony VR nie powinno zająć zbyt wiele czasu. Aby pomóc w jej stworzeniu Oculus wypuści React VR – open source’ową, Javascriptową bibliotekę Facebooka służącą do tworzenia interfejsów użytkownika.

Przeczytaj cały artykuł: Oculus pracuje nad VR-ową przeglądarką internetową ‚Carmel’


Słuchawki dokanałowe dla gogli Oculus Rift

Oculus VR zapowiedział także nowe słuchawki dokanałowe dla osób, które nie są do końca zadowolone z jakości dźwięku w goglach Oculus Rift. Akcesorium wycenione na 49 dolarów pozwoli na jeszcze większe odcięcie się od świata rzeczywistego, co bezpośrednio przełoży się na poziom imersji odczuwanej w aplikacjach Virtual Reality.

Oculus Earphones

Przedstawiciele Oculusa twierdzą, że ich nowe rozwiązanie audio będzie porównywalne pod względem jakości dźwięku z dostępnymi na rynku słuchawkami wycenianymi na 900 dolarów.

Przeczytaj cały artykuł: Zapowiedziano słuchawki dokanałowe dla gogli Oculus Rift


2 x 250 milionów $ od Facebooka na treści VR

250 milionów dolarów zainwestował dotychczas Facebook w gry, doświadczenia i aplikacje wirtualnej rzeczywistości na VR-ową platformę Oculusa. To jednak dopiero początek, ponieważ firma planuje wydać jeszcze co najmniej drugie tyle.

Ponadto Nate Mitchell (VP Product @ Oculus VR) poinformował, że firma pokryje deweloperom koszty licencyjne silnika Unreal Engine do czasu, aż studio osiągnie 5 milionów dolarów przychodu ze sprzedaży danej aplikacji VR.

Przeczytaj cały artykuł: Facebook zainwestował 250 mln dol. w treści VR na Oculusa. W planach drugie tyle


Współpraca na linii: Oculus VR – Walt Disney Studios

Oculus VR ogłosił również rozpoczęcie współpracy z Walt Disney Studios, w ramach której powstanie seria doświadczeń VR nawiązujących do produkcji słynnej amerykańskiej wytwórni filmów animowanych.

Walt Disney Studios

Według Yeleny Rachitsky (Creative Producer @ Oculus VR) technologia Oculusa idealnie wpasuje się w magię i kreatywność Walt Disney Studios, dzięki czemu możemy liczyć na kolejne podniesienie poprzeczki dla doświadczeń VR. Efekty współpracy ujrzą światło dzienne jeszcze w tym roku. W pierwszej kolejności możemy spodziewać się przeniesienia do wirtualnej rzeczywistości najbardziej popularnych bohaterów Disney’a.

Przeczytaj cały artykuł: Oculus VR ogłosił współpracę z Walt Disney Studios


Oculus Rift 2021

Jak będą wyglądać gogle wirtualnej rzeczywistości za pięć lat? Jakich technologii możemy spodziewać się w kolejnych generacjach Oculus Rift? Temat ten podjął podczas OC3 szef naukowców firmy Oculus VR – Michael Abrash.

Abrash ujawnił własne przewidywania na temat tego jak VR będzie wyglądał za 5 lat. Swoje przemyślenia podzielił na kilka działów obejmujących m.in.: zmiany dotyczące sposobu wyświetlania obrazu, zmian w grafice komputerowej, jakości dźwięku, śledzenie oczu, interakcji z wirtualną rzeczywistością oraz zmian w budowie gogli wirtualnej rzeczywistości.

Przeczytaj cały artykuł: Wirtualna rzeczywistość za 5 lat według szefa naukowców Oculusa


Oculus Connect 3 – ciekawostki

Palmer Luckey wielkim nieobecnym konferencji OC3

Podczas konferencji zabrakło osoby, która zapoczątkowała ponowny rozkwit technologii Virtual Reality. Założyciel firmy Oculus VR – Palmer Luckey – pod koniec ubiegłego miesiąca został zamieszany w aferę polityczną związaną z wyborami prezydenckimi w USA (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). W konsekwencji Palmer zrezygnował z uczestnictwa w konferencji, aby nie odciągać uwagi od głównych wydarzeń Oculus Connect 3.

Tworca Oculus Rift - Palmer Luckey
Palmer Luckey

Przedstawiciele Oculus VR zapewniają, iż Luckey pomimo tego, że już od ponad 2 lat nie jest właścicielem Oculusa, nadal jest pracownikiem firmy.

Miliony osób w posiadaniu gogli Samsung Gear VR

W maju firma Oculus VR, która jest współproducentem gogli Samsung Gear VR, poinformowała, iż w ciągu poprzedniego miesiąca z urządzenia korzystało ponad milion osób. Nie podano wówczas ilości sprzedanych headsetów, a jak wiadomo z jednego egzemplarza korzysta najczęściej więcej, niż jedna osoba. Max Cohen (Head of Mobile @ Oculus VR) ujawnił podczas OC3, że w posiadaniu mobilnych headsetów są już „miliony” osób. Warto jednak zaznaczyć, że część osób otrzymała gogle w prezencie przy zakupie smartfona.

500 aplikacji VR na gogle Gear VR

Obecnie liczna różnego rodzaju gier, doświadczeń i aplikacji VR dostępnych w cyfrowym sklepie osiągnęła już liczbę 400. Do końca roku możemy oczekiwać dobicia do pół tysiąca. Aplikacje dostępne w Oculus Home dla Gear VR zostały stworzone przez studia deweloperskie z 55 różnych krajów.

Livestreaming z Gear VR na Facebooka

Użytkownicy gogli Gear VR już wkrótce będą mogli transmitować przebieg swojej rozgrywki na Facebooku i innych platformach. Nie wiadomo jeszcze jak to dokładnie będzie wyglądać oraz czy przekaz na żywo będzie obejmował w całości 360-stopniowy obraz czy tylko fragment gry/aplikacji widziany przez użytkownika. Wiadomo natomiast, że funkcja nie będzie na razie dostępna dla gogli Oculus Rift.

Twórcy gry Left 4 Dead pracują nad doświadczeniami VR

Turtle Rock Studios znane z produkcji gry Left 4 Dead jeszcze w tym roku wypuści dwa niewielkie doświadczenia wirtualnej rzeczywistości na mobilne gogle Gear VR. Pierwsza z nich – Face Your Fears – będzie horrorem, a jej premiery możemy oczekiwać podczas tegorocznego Halloween. Druga to doświadczenie medytacyjne Other Worlds.


Nowe gry VR

Podczas konferencji po raz pierwszy usłyszeliśmy o kilku nowych grach, które powstają z myślą o goglach Oculus Rift i kontrolerach ruchowych Oculus Touch.

Arktika.1 (4A Games)

Twórcy tytułów takich jak Metro 2033, Metro: Last Light oraz Metro Redux zapowiedzieli swoją pierwszą grę wirtualnej rzeczywistości. Będzie nią futurystyczna post-apokaliptyczna strzelanka Arktika.1.

Arktika.1 pozwoli w perspektywie pierwszej osoby wcielić się rolę uzbrojonego po zęby najemnika wynajętego przez rosyjską kolonię. Naszym zadaniem jest ochrona i wsparcie niewielkiej grupy ocalałych mieszkańców tętniącego niegdyś życiem miasta przed bandytami i… innymi stworzeniami.

Przeczytaj cały artykuł: Twórcy gry Metro 2033 ujawnili post-apokaliptyczną strzelankę Arktika.1

Robo Recall (Epic Games)

To z kolei produkcja twórców silnika Unreal Engine 4. W tym roku Epic Games zabrał na konferencję grę będącą „duchowym następcą” Bullet Train, który jest czymś w rodzaju dema technologicznego demonstrującego możliwości „VR-owych gamepadów” przenoszących nasze dłonie do wirtualnej rzeczywistości.

Robo Recall to kolejny shooter z widokiem z perspektywy pierwszej osoby. Pomimo, iż będzie to produkcja większa od wyższej wspomnianej, nie powinniśmy oczekiwać pełnoprawnej gry AAA. Autorzy zapowiadają jedynie trzy misje/środowiska, w których toczyć się będzie rozgrywka. Ta nastawiona będzie raczej na szlifowanie wyników i odpieranie fali nacierających na nas robotów, niż kampanię fabularną. Jednakże w planach jest zapewnienie graczom od dwóch do czterech godzin rozrywki.

Przeczytaj cały artykuł: Epic Games zapowiedział Robo Recall – kolejną grę demonstrującą potencjał Oculus Touch

SingSpace (Harmonix)

Studio Harmonix znane z serii muzycznych gier takich jak Guitar Hero, Rock Band czy Dance Central kontynuuje swoją ekspansję w wirtualnej rzeczywistości. Podczas konferencji OC3 zapowiedziana została ich nowa muzyczna produkcja, która tym razem trafi na mobilne gogle Samsung Gear VR.

SingSpace będzie grą społecznościową, dzięki której wraz z przyjaciółmi zorganizujemy imprezę karaoke. Piosenki będziemy mogli śpiewać zarówno samemu jak i w grupie liczącej maksymalnie cztery osoby.

Przeczytaj cały artykuł: Twórcy Guitar Hero zapowiadają SingSpace – karaoke VR dla gogli Gear VR

Swoją grę zapowiedziało także studio Ready at Dawn znane m.in. z gry The Order: 1886. Tytuł przeniesie nas do roku 2126 gdzie wcielimy się w „skórę” robota o imieniu Jack.

Ponadto ujawniono Landfall – grę VR z gatunku RTS, a także wypuszczono kilka nowych zwiastunów tytułów zapowiedzianych już jakiś czas temu.

Przeczytaj cały artykuł: Wszystkie gry VR zapowiedziane podczas Oculus Connect 3