Opublikowano wyniki czerwcowej ankiety Valve. Według najnowszych danych już 0,15% użytkowników platformy Steam korzysta z gogli HTC Vive. Konsumencka wersja gogli Oculus Rift (CV1) może się poszczycić wynikiem 0,06%. To druga w historii comiesięczna ankieta przeprowadzana wśród klientów najpopularniejszego na świecie cyfrowego sklepu z grami, która uwzględniła technologię wirtualnej rzeczywistości, dlatego też możemy zaobserwować postęp w powiększaniu się bazy użytkowników najpopularniejszych obecnie na rynku PC rozwiązań VR.

W porównaniu do wyników majowych, dwukrotnie powiększała się liczba posiadaczy wydanej na przełomie marca i kwietnia konsumenckiej wersji gogli Oculus Rift. W tym momencie z headsetu korzysta 0,06% użytkowników Steam, podczas gdy w poprzednim miesiącu CV1 uzyskało wynik 0,03%. W zestawieniu znalazły się także wersje deweloperskie Oculusa. Drugi dev-kit Oculus Rift (DK2) wskazało 0,01% osób, o 0,01% mniej niż ostatnio. Z kolei Oculus Rift DK1 zaznaczyło w ankiecie 0,00% graczy.

Znacznie lepiej wyglądają wyniki należącego do Valve headsetu HTC Vive. W maju prawie jedna na tysiąc osób na Steamie (0,09%) posiadała już dostęp do technologii SteamVR, na której Vive opiera swoje działanie. W czerwcu wynik ten podskoczył o 0,06% i wynosi obecnie 0,15%.

Takie wyniki mogą nasuwać pytanie dlaczego HTC Vive jest prawie trzykrotnie popularniejszy od Oculusa, podczas gdy nieoficjalnie słyszmy o lepszej sprzedaży Rifta. Powody tej sytuacji są co najmniej dwa. Słabsze wyniki Oculusa są prawdopodobnie konsekwencją tego, że użytkownicy Rifta mogą kupować gry i aplikacje VR również bezpośrednio z oficjalnego sklepu dla gogli. Firma mocno promuje wybór tego rozwiązania, chociażby poprzez wypuszczanie ‚exclusivów’, czyli tytułów na wyłączność dla Oculus Store. Tymczasem posiadacze HTC Vive są niejako „zmuszeni” do korzystania z platformy Steam.

Choć w ostatnim czasie nastąpił w tej kwestii znaczący postęp, warto wziąć także pod uwagę, że firma Oculus VR ciągle nie uporała się z dotychczasowymi zamówieniami. W tej chwili realizowane są te, które zostały złożone w kwietniu oraz w maju. Gdybyśmy chcieli zamówić Oculus Rift CV1 w tym momencie, musimy się liczyć z czasem oczekiwania nawet do końca wakacji. Tymczasem producenci HTC Vive obiecują dostawę gogli w ciągu trzech dni roboczych i zazwyczaj się z obietnicy wywiązują.

Aktualne wyniki ankiety publikowane są co miesiąc tym miejscu.