Poszerzając nasze doznania w wirtualnej rzeczywistości pojawiają się projekty wynalazków mających symulować działanie poszczególnych zmysłów w komputerowym świecie. Od jakiegoś już czasu na całym świecie trwają prace nad haptycznymi rękawicami (GloveOne, PowerClaw, Dexmo VR), kamizelkami i kombinezonami (PrioVR, NullSpace Haptic Suit, Tesla Suit), a także nad wielokierunkowymi bieżniami (Virtuix Omni, Cyberith Virtualizer, Kat Walk). Są to jednak pojedyncze urządzenia. A gdyby tak stworzyć jeden spójny system łączący możliwości wszystkich tych urządzeń i jeszcze więcej?

Axon VR – tak nazywa się system, który być może zrewolucjonizuje poziom imersji w wirtualnych aplikacjach. Urządzenie ma się składać z haptycznego kombinezonu na całe ciało oraz egzoszkieletu połączonego z podstawą. Projekt – gigant, prawdziwe wyzwanie, połączenie i miniaturyzacja wielu nowatorskich technologii.

Co zapewni nam Axon VR? Po pierwsze haptyczny kombinezon, który pozwoli na odczucie zmian temperatury, nacisku oraz wyczuwania tekstur dotykanych wirtualnych materiałów. AxonSuit ma się składać z kurtki, spodni, rękawic oraz butów, wszystko z warstwą sensorów, skompresowanego powietrza symulującego dotyk oraz z warstwą termiczną. To właśnie one będą odpowiedzialne za symulowanie dotyku, temperatury i wilgoci w wirtualnej rzeczywistości. Rozwiązanie z pewnością będzie podobne do tego zastosowanego w TeslaSuit. Ponadto AxonSuit ma też realnie odwzorowywać masę wirtualnych obiektów poprzez nacisk na ramię. Takiego rozwiązania jeszcze nigdzie nie widzieliśmy.

Jednak imersja nie będzie pełna opierając się tylko na wrażeniach dotykowych. W wirtualnym świecie trzeba się jeszcze poruszać. Obecnie projektowanych jest kilka modeli wielokierunkowych bieżni VR. W niektórych można chodzić w skarpetkach, w innych potrzebne jest specjalne obuwie, niektóre pozwalają nawet na to, by można było w wirtualnej rzeczywistości na chwilę przysiąść, więc nawet nasze pośladki mogą „poczuć” trochę wirtualnego świata. Jednak w każdym z tych urządzeń tak samo będzie wyglądał spacer po wirtualnej żwirowej dróżce jak po betonowym chodniku, czy schodach. Wszystko będzie płaskie.

Inaczej zapowiada się wirtualny spacer przy pomocy projektu Axon. Wspomniany wcześniej kombinezon haptyczny będzie opakowany w specjalny egzoszkielet przymocowany do podstawy. Użytkownik zawieszony kilkanaście centymetrów nad podłogą będzie miał pełną swobodę ruchów. Koniec płaskiego wirtualnego świata. W tym urządzeniu stopy umieszczone w specjalnych strzemionach będą mogły wspinać się po schodach, a nawet zdobywać górskie szczyty. Ponadto egzoszkielet oprócz możliwości swobodnego poruszania się w wirtualnym świecie będzie miał jeszcze jedno ważne zadanie, podobnie jak w rękawicy Dexmo, będzie blokował nasz ruch w momencie natrafienia na kolizję.

Gotowe urządzenie na pewno nie będzie należało do tanich. Z tego względu oraz z powodu jego rozmiarów Axon VR będzie przeznaczony głównie do wirtualnych salonów rozrywki, lub jako sprzęt specjalistyczny do szkoleń bądź rehabilitacyjny. Z uwagi na złożoność całego projektu, a także ogrom pracy jaki trzeba będzie włożyć, by doprowadzić go do końca, rezultatów możemy się niestety spodziewać dopiero za parę lat.

  • Skoczek

    Do tej wizualizacji to jeszcze troszkę im brakuje… 😉
    To już lepiej prezentowały się obręcze w filmie – Kosiarz umysłów

  • Bloody Mary

    Twórcy wychodzą z błędnego założenia… nie ideowego, lecz marketingowego.
    Technologia jest ok, ale cóż z tego, skoro nikt jej nie będzie implementował w swoich produkcjach.

    Bo niby dla kogo? Jeśli gdzie nie poczytać, ludzie złorzeczą na nas – posiadaczy VR – jako tym procencie, dla którego nie warto tworzyć obsługi VR w grach, to użytkowników takiego sprzętu będzie promil.
    Zakup takiego urządzenia da nam dostęp do kilku dem technologicznych i tyle.

    Taki „Virtuix Omni” na przykład może przekładać ruch bieżni na wirtualny analogowy dwuosiowy joystick – a taki można sobie zbindować w większości gier. Nikt nie musi napisać obsługi bieżni w takiej grze. I to cała różnica. A dotyczy ona mnóstwa sprzętu tworzonego pod VR (i nie tylko).

    • Respawn

      Axon będzie na początek dla salonów. Przeciez to będzie masakrycznie drogie. Ale z czasem powstaną gry dedykowane, technologia stanieje, itp, itd… Od czegos ktoś musi zaczać.

  • Maciej Soinski

    Zawsze, gdy patrzę na ludzi udających chodzenie na tych wielokierunkowych bieżniach to mam nieodparte wrażnie, że ich docelowe miejsce to kluby fitness. Równie dobrze można przymocować czujniki do roweru treningowego – fajne i nieźle urozmaici trening, ale to jest urządzenie do trenowania mięśni, a nie akcesorium VR.