Każdy kto zaktualizuje mobilną przeglądarkę Chrome na Androida otrzyma dostęp do wirtualnej rzeczywistości bezpośrednio z poziomu strony www.

Firma Google przeprowadza aktualizacje mobilnej wersji przeglądarki Chrome współpracującej z systemem Android. Najnowsze wydanie oznaczone numerem 56 wzbogacono o obsługę standardu WebVR. Dzięki temu użytkownicy gogli typu Cardboard i Daydream mogą od teraz uruchamiać różnego rodzaju aplikacje VR bezpośrednio z internetu, z pominięciem instalacji na telefonie dodatkowego oprogramowania. To duże ułatwienie i szansa na szybszą popularyzację technologii wirtualnej rzeczywistości.

Już teraz możemy odwiedzić VR-owe witryny www m.in. firmy Within (link), która udostępniła oparty na WebVR wideo player umożliwiający odtwarzanie filmów 360º. Na podobnej zasadzie działają już strony Sketchfab (link), PlayCanvas (link), Bear71 (link) oraz Matterport (link). Z uwagi na różnicę pomiędzy platformami Cardboard i Daydream, niektóre z tych stron poprawnie uruchomią się jedynie na goglach tej drugiej. Daydream jest rozwiązaniem nowszym i dużo bardziej zaawansowanym (m.in. posiada własny kontroler ruchowy), dlatego też będzie platformą docelową dla WebVR.

W dalszej kolejności możemy spodziewać się implementacji WebVR w PC-owym wydaniu Chrome. Jeżeli tak się stanie dostęp do podobnej funkcjonalności otrzymają m.in. użytkownicy gogli Oculus Rift, HTC Vive oraz OSVR. W tej chwili wejdziemy w powyższe linki, ale ich treść wyświetli się wyłącznie na monitorze.

WebVR jest eksperymentalnym API opartym na JavaScript, który umożliwia dostęp do VR-owych treści wprost z poziomu przeglądarki WWW. Obecne z tego standardu korzysta już aplikacja Samsung Internet Browser for Gear VR przeznaczona dla mobilnych gogli Gear VR współprodukowanych przez Oculusa.

W przypadku PC-towych headsetów obsługę WebVR umożliwia eksperymentalna wersja Chrome o nazwie Chromium. Wirtualną rzeczywistość z poziomu internetu uruchomimy także dzięki projektowi MozVR.com i Mozilli w wersji Firefox Nightly. W przyszłości różnego rodzaju aplikacje wirtualnej rzeczywistości dostępne będą bezpośrednio z Microsoft Edge, domyślnej przeglądarki systemu Windows 10 oraz przeglądarki Carmel projektowanej przez firmę Oculus VR.