Dziś premiera nowej konsoli Sony – PlayStation 4 Pro. W związku z tym, że podobnie jak w „zwykłej” PS4 do urządzenia można podłączyć gogle PlayStation VR, sprawdziliśmy jakie profity wersja Pro zaoferuje VR-owym graczom.

W sklepach na całym świecie debiutuje dziś PlayStation 4 Pro – udoskonalona wersja PlayStation 4. Według firmy Sony konsola PS4 Pro posiada ponad dwukrotnie mocniejszy GPU, który nie tylko powoli uruchomić gry w rozdzielczości 4K, lecz także zapewni więcej mocy obliczeniowej dla gier wirtualnej rzeczywistości na gogle PSVR.

W przypadku telewizorów wspomniana rozdzielczość dostępna będzie jednak tylko w teorii. W praktyce gry będą upscale’owane przy pomocy algorytmów do 4K (3840×2160) z rozdzielczości niższych. Z tego też powodu na pewno nie zanosi się na pełnowartościowe 4K, ale różnicę w szczegółowości obrazu powinni zauważyć właściciele ekranów Ultra HD. Tym bardziej, że obie konsole (PS4 i PS4 Pro) otrzymają wsparcie funkcji HDR, która także wpłynie na jakość wyświetlanego obrazu.

Playstation 4 Pro

Jeżeli chodzi o gogle PlayStation VR na pewno możemy mówić o zmniejszeniu się czasów ładowania gier i wczytywania tekstur. Dotychczas przeprowadzone testy mówią o około 25-procentowym skróceniu „loadingów”.

Co bardzo ważne wszystkie produkcje wydane na PS4 będą kompatybilne z PS4 Pro i vice versa, jednak nowa konsola otworzy przed deweloperami nowe pola manewru. To właśnie od nich zależy jak wykorzystana zostanie zwiększona moc operacyjna wersji Pro.

Według Grega Koremana – współzałożyciela studia Impulse Gear opracowującego niekonwencjonalną strzelankę Farpoint na gogle PSVR – deweloperzy na konsoli PS4 Pro będą w stanie wyrenderować około dwukrotnie większą liczbę pikseli niż dotychczas. Na razie nie do końca wiadomo jak producenci gier VR zareagują na większy potencjał mocy, wiadomo natomiast, iż twórcy Farpoint nie planują zwiększać jakości efektów graficznych. W zamian za to wypuszczą grę w wyższej rozdzielczości, co w rezultacie zaowocuje większą szczegółowością obrazu.

Gogle Playstation VR

Spośród 45 gier VR wspierających gogle, które pojawiły się lub mają pojawić do końca roku na platformie PSVR, co najmniej 13 zostanie zoptymalizowanych względem PS4 Pro w dniu premiery nowej konsoli. Na liście znajdziemy następujące tytuły, które otrzymają stosowne aktualizacje:

Poniżej możecie zobaczyć porównanie obu konsol na przykładzie gry Batman: Arkham VR w goglach PSVR. Tytuł nie znalazł się na powyższej liście i być może właśnie dlatego ciężko jest jednoznacznie wskazać różnice. Już teraz jednak możemy przeczytać pierwsze opinie mówiące o tym, że zaktualizowane gry są znaczniej ostrzejsze i wyraźniejsze na PS4 Pro.

O ile w przypadku efektów graficznym kluczowym czynnikiem zapewne okaże się czas, który deweloperzy muszą poświecić na optymalizację swoich produkcji, bądź co bądź projektowanych w większości z myślą o standardowym PS4, o tyle na podobny progres odnośnie sytemu śledzącego ruchy użytkownika raczej nie ma co liczyć.

Niestety wszystko wskazuje na to, że PS4 Pro nie wpłynie na poprawę jakości śledzenia kontrolerów ruchowych PlayStation Move. Na problemy związane z systemem trackingu odpowiedzialnym za przenoszenie naszych dłoni do VR-owego świata zwróciliśmy już uwagę w naszej recenzji PSVR (jeżeli ktoś nie miał jeszcze okazji przeczytać, odsyłamy tutaj).

PlayStation 4 Pro debiutuje w sklepach niecały miesiąc po premierze gogli PlayStation VR. Urządzenie wycenione zostało na 1769 złotych, czyli niemal tyle samo co podstawowy zestaw z headsetem PSVR (1749 złotych). Miejsce obecnego modelu PS4 zajmie odchudzona wersja PS4 Slim.

Zobacz także: PlayStation VR – Recenzja

PlayStation VR