OSVR rośnie w siłę! Razer oraz Sensics, współtwórcy platformy otwartego oprogramowania i sprzętu VR – Open Source Virtual Reality (OSVR), największej firmy oferującej otwarty dostęp do rzeczywistości wirtualnej na świecie, poinformowali o premierze nowego modelu gogli VR z serii Hacker Development Kit – HDK 2. Urządzenie parametrami niemal zrównuje się z konsumenckimi wersjami gogli Oculus Rift i HTC Vive.

OSVR to ekosystem wirtualnej rzeczywistości stworzony od podstaw tak, aby ustanowić wspólny standard dla producentów urządzeń i deweloperów gier. Inicjatywa wspierana przez liderów branży, koncentruje się na graczach, którzy już od teraz będą mogli wznieść granie w wirtualnej rzeczywistości na kolejny poziom.

Ogłoszony podczas targów E3 headset HDK 2 (Hacker Development Kit) trafił do sprzedaży z nowym wyświetlaczem OLED, a w zasadzie z dwoma o łącznej rozdzielczości 2160 x 1200 pikseli oraz odświeżaniem 90 Hz. Są to parametry identyczne z tymi, które znajdziemy w konsumenckich wersjach gogli Oculus Rift i HTC Vive.

Urządzenie wyposażone zostało w specjalnie zaprojektowane soczewki, gwarantujące doskonałej jakości czyste obrazy. Zestaw zawiera także unikalną technologię IQE (Image Quality Enhancer), zastosowaną w celu zredukowania efektu screen door, który sprawia, że wyświetlany obraz wydaje się być pokryty moskitierą.

Gogle HDK 2 mogą być śmiało porównywane z najlepszymi zestawami wirtualnej rzeczywistości dostępnymi teraz na rynku. Tym niemniej urządzenie zostało wycenione jedynie na 399 dolarów, czyli o 200 dolarów mniej, niż konsumencki Oculusu i 400 dolarów mniej, niż gogle HTC Vive. Na goglach OSVR będziemy mogli uruchomić wszystkie gry, doświadczenia i aplikacje VR dostępne na platformie SteamVR.

OSVR headset

“HDK 2 pozwoli nam sprostać potrzebom fanów wirtualnej rzeczywistości i dostarczyć twórcom niedrogi, otwarty na oprogramowanie sprzęt do tworzenia” – powiedział Christopher Mitchel, przewodniczący OSVR z ramienia firmy Razer.

“Stawiamy sobie za cel demokratyzację wirtualnej rzeczywistości poprzez oferowanie otwartych, tanich, wydajnych rozwiązań wraz z nieomal uniwersalnym sprzętem oraz zachowaniem kompatybilności z wieloma silnikami” – powiedział Yuval Boger, CEO Sensics i współtwórca OSVR. „Napędzani wysiłkiem inżynierów z Sensics i Razera, udziałem partnerów OSVR oraz wkładem entuzjastów wirtualnej rzeczywistości na całym świecie, nie możemy doczekać się współdzieleniem nowymi, ekscytującymi możliwościami”.

HDK 2 będzie dostępny podczas E3 na stoisku firmy Razer w Los Angeles Convention Center. Poza tym do wypróbowania na targach znajdą się też rękawice do śledzenia ruchu Motionglove od Neurodigital Technologies. Po premierze rękawice te będą dostępne jako kontroler do HDK oraz reszty zestawów wirtualnej rzeczywistości wspieranych przez OSVR.

Więcej informacji na temat HDK 2 można znaleźć na stronie osvr.org/hdk2

Specyfikacja OSVR Hacker Development Kit 2

Przedni panel

– Łącze na podczerwień zapewnia informacje o pozycji ze śledzeniem użytkownika w 360 stopniach dla najpełniejszego, wielokierunkowego odwzorowania;
– Dołączana jest kamera na podczerwień działająca w 100hz.

Płyta główna

– Czujniki ze zintegrowanym akcelerometrem żyroskopem i kompasem;
– Zewnętrzy moduł USB 3.0 do podpięcia dodatkowych akcesoriów;
– Dodatkowe 2 wejścia USB 3.0 dla podpięcia dodatkowych rozszerzeń;
– Programowalna dla większej funkcjonalności.

Wyświetlacz

– Podwójny wyświetlacz o rozdzielczości 2160×1200 działający w 90fps. Zawiera ekran OLED z 441 PPI;
– Technologia IQE (Image Quality Enchancer) aby zapobiec tzw screen door effect.

Optyka

– System podwójnych soczewek, aby obrazy były jak najbardziej ostre;
– Powiększony obszar na oczy dla zachowania największego komfortu użytkowania;
– Zasięg pola widzenia – 110 stopni;
– Szybsze renderowanie obrazów dzięki zastosowanym technologiom;
– Ogniskowanie indywidualne dla każdego oka, przystosowane dla ludzi w okularach (zasięg dioptrii od +4,5 do -2 dla większości użytkowników).

Mechanika

– Pianka z mikrofibry wykonanej z bambusowego węgla drzewnego dla dodatkowego komfortu;
– Grubsza warstwa materiału w miejscu przeznaczonym na kości policzkowe i dodatkowa guma na mostku nosa dla podwyższonego komfortu;

Moduł zewnętrzny

– Dodatkowa łączność USB 3.0;
– Zintegrowane kodeki Surround Sound Audio;
– Łatwiejsze zarządzanie kablami i większa ergonomia;
– Wzmacniacze sygnału.

Czujniki

– Akcelerometr;
– Żyroskop;
– Magnetometer;
– Śledzenie pozycji w 360 stopniach.

Zalecane wymagania

– NVIDIA GeForce GTX 970 /Radeon R9 280 lub lepsza;
– Intel Core i5-4590 lub lepszy;
– 8GB+ of RAM;
– Wyjście HDMI kompatybilne z HDMI 1.3;
– 2 x USB 2.0 port.

  • makmag

    To świetna wiadomość!
    Ale coś mi się nie chce wierzyć, 1600zł?
    Dostajemy praktycznie gogle HTC vive, tak? I jeszcze do tego gry z steam’a?
    Kurcze, za piękne żeby było prawdziwe 🙂
    Bardzo bym chciał żeby to ktoś zweryfikował.

    p.s.:
    W Zalecane wymagania nie 2x USB 2.0 port a 3.0 he he

    • Według oficjalnych informacji, które otrzymaliśmy od Razera jest to jednak 2 x USB 2.0.

    • q23main

      Po dzisiejszym kursie 400 eur to 1758 pln, więc HMD będzie pewnie za 2000-2200 pln i w tej cenie nie dostaniemy rękawic. Te pewnie kolejne 1000-1500 pln (Rękawice na kickstarterze zaczynają się od $200). Kwota zbliża się do HTC Vive…

  • makmag

    To w takim razie Razer też się walną.
    Z resztą, tak na chłopski rozum…
    Skoro w goglach jest wyjście USB 3.0 to na płycie też musi być, tak?
    Się nie czepiam.
    Ale jak już zwróciłem twoją uwagę, to czy wiesz może gdzie można przetestować HDK2?

    • Niestety nie spotkaliśmy się w Polsce z żadnym modelem HDK. Może je mieć Poznańskie Centrum Superkomputerowo – Sieciowe (PCSS), ponieważ współpracują w ramach programu OSVR Academia.