W Warszawie odbyła się jedna z największych, o ile nie największa w Europie konferencja poświęcona technologiom wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Zapraszamy na relację z European VR Congress 2017.

Druga edycja European VR Congress już za nami. Warszawa kolejny raz gościła czołówkę polskiej i europejskiej sceny Virtual Reality w Centrum Nauki Kopernik, gdzie w dniach 23-24 maja eksperci i entuzjaści wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości mogli zaktualizować swoją wiedzę, podzielić się pomysłami i nawiązać wartościowe kontakty biznesowe.

Towarzysząca imprezie strefa expo była w tym roku nieco skromniejsza niż ostatnio, co nie oznacza, że mniej interesująca. Najbardziej znaną marką ponownie okazało się Sony, które tym razem oprócz tradycyjnych gier na PlayStation VR, przywiozło nowy kontroler PSVR Aim wraz z ostatnim VR-oym hitem – grą Farpoint (już wkrótce opublikujemy mini-recenzję gadżetu).

Wśród polskich producentów związanych z branżą nie mogło zabraknąć VR Visio. W tym roku zaprezentowali ciekawie zapowiadającą się grę Special Forces VR będącą pierwszoosobowym shooterem, którego ambicją jest stanie się VR-owym Counter-Strikem. Firma przywiozła także mobilną wersję gry Drone Hunter VR na Gear VR podpiętą pod… klasyczny arcade’owy automat do gier.

W strefie expo mogliśmy także obejrzeć film 360º zrealizowany przez zespół VR Storytales – grupę polskich filmowców eksperymentujących z wirtualną rzeczywistością. Ponadto w strefie targowej obejrzeliśmy po raz pierwszy obejrzeć efekty pracy studia Pictureworks. Ich aplikacja „Wykreślona Warszawa” przeniosła nas do Warszawy lat 40, w której nigdy nie wybuchła II Wojna Światowa. Ciekawostką tegorocznego expo okazało się pojawienie warszawskiej Akademii Leona Koźmińskiego, która planuje organizować lekcje w wirtualnej rzeczywistości dla studentów prawa. Na stoisku uczelni mogliśmy skorzystać z aplikacji przyuczającej do wykonywania oględzin miejsca zbrodni.

European VR Congress 2017 – strefa expo

Integralną imprezy były prelekcje, które w tym roku jeszcze bardziej skupiły się wokół sposobów i możliwości wykorzystania technologii VR w biznesie, architekturze, medycynie oraz branży wideo. Wśród prelegentów znalazł się m.in. Joe Robins reprezentujący twórcę silnika gier Unity oraz Daniel Kihlgren Kallander z SVRVIVE Studios, który opowiedział o tym jak udało mu się stworzyć solidną grę VR w pół roku.

O tym czym tak naprawdę jest wirtualna rzeczywistość i w jaki sposób różni się od wideo 360 opowiadał Artur Kurasiński z Ghost VR, który wywołał wśród publiczności dyskusję na temat tego, czy wideo 360 jest nam w ogóle potrzebne. Z kolei o tym jak ważne jest audio w VR tłumaczyli Maciek Uniatowicz i Jakub Korczyński z Giant Lazer. W czasie prezentacji pokazywali między innymi fantom głowy, czyli mikrofon stereofoniczny. Dzięki niemu można uzyskać nagranie binauralne, które daje efekty dźwiękowe, zbliżone do naturalnego odbioru dźwięków przez człowieka. Opowiadali również o mikrofonie ambisonicznym, który działa jak kamera 360, rejestrując dźwięk ze wszystkich stron.

Ponadto w trakcie wykładów poruszone zostały m.in. takie takie tematy jak: VR-owa choroba lokomocyjna (Piotr Wójcik z 1000realities), możliwości wirtualnej rzeczywistości w uśmierzaniu bólu (Marcin Czub z Uniwersytetu Wrocławskiego), a także „VR w dobrej sprawie”, czyli na ile VR może zmieniać postawy społeczne, jak stosować to nowe narzędzie w terapii i jak dzięki niemu prowadzić kampanię społeczną (Renata Werpachowska, psycholog z Fundacji SYNAPSIS i Maciej Piwowarczuk, World of VR).

Równolegle z prelekcjami odbywały się warsztaty. Zainteresowani mogli dowiedzieć się jak wykonać oględziny miejsca zbrodni przy wykorzystaniu technologii VR, jak prowadzić strategie „branded content” w oparciu o wideo 360º czy też w jaki sposób zaprezentować się przed potencjalnym inwestorem.

European VR Congress 2017

Zainteresowaniem uczestników kongresu cieszyły się także krótkie sesje rozmów 1:1 z przedstawicielami funduszy inwestycyjnych, który odbyły się w ramach tzw. Business Dating. Siedmiominutowe rozmowy były szansą na zdobycie dodatkowego kapitału na realizację innowacyjnych rozwiązań i rozwój swojej firmy.

Kolejna edycja imprezy odbędzie się jeszcze w tym roku – w listopadzie.


Portal vrHunters.pl objął patronat medialny nad European VR Congress 2017.