W Warszawie odbyła się kolejna edycja jednej z największych w Europie konferencji poświęconych technologiom wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Zapraszamy na relację z European VR/AR Congress 2017.

W dniach 23-24 listopada Centrum Nauki Kopernik w Warszawie już po raz trzeci gościło uczestników konferencji European VR Congress, która z uwagi na rosnące znaczenie technologii rozszerzonej rzeczywistości doczekała się poszerzenia swojej nazwy o skrót AR. Podobnie jak podczas poprzednich edycji kongresu wydarzeniu towarzyszyła strefa Expo, swoją drogą w tym roku jeszcze liczniej reprezentowana przez firmy działające w branży Augmented Reality.

Zacznijmy jednak od rzeczywistości wirtualnej. W trakcie dwóch dni kongresu swoje produkty zaprezentowała firma Sony, która wystawiła trzy stanowiska z konsolowymi goglami PlayStation VR. Na jednym z nich mogliśmy ponownie wypróbować bardzo udany kontroler PSVR Aim prezentowany wraz z grą Farpoint. Na dwóch pozostałych można było przetestować niedawno wydany symulator wyścigowy Gran Turismo Sport, który pomijając całkiem przyzwoity model jazdy, niestety nie zachwyca oprawą graficzną oraz immersją.

Z kolei bardzo przyjemnym doświadczeniem okazał się Bartender VR Simulator, czyli symulator pracy barmana, który opracowała polska firma VR Factory przy współpracy z sześciokrotnym mistrzem świata barmanów Tomaszem Małkiem. Dobre wrażenie na nas zrobiła także opracowana przez Hyperbook Studio e-sportowa gra Hyper Arena. Produkcję mieliśmy okazję sprawdzić już przy okazji podobnych wydarzeń, jednak tym razem śledzone było całe nasze ciało. Rozszerzony tracking to zasługa trzech sensorów Vive Tracker mocowanych na stopach i w okolicy pasa użytkownika gogli.

Ponadto swoje stoisko wystawiło Multikino VR oraz firma Lenovo, która przywiozła na kongres dwa nowe produkty. Jednym z nich są gogle wirtualnej rzeczywistości Lenovo Explorer z serii Windows Mixed Reality, które w zasadzie nie różnią się niczym od recenzowanego przez nas modelu Acer Windows MR. Pojawił się także AR-owy zestaw gogli Star Wars: Jedi Challenges. Prezentowane doświadczenie zrobiło na nas dużo lepsze wrażenie niż miesiąc temu, gdy testowaliśmy je podczas Poznań Game Arena. Więcej na ten temat postaramy się napisać wkrótce w oddzielnym wpisie.

Oprócz „Gwiezdnych wojen AR” technologia Augmented Reality reprezentowana była przez firmę Skanska, która wdraża rozwiązania wykorzystujące okulary Microsoft Hololens w branży budowlano deweloperskiej. Urządzenie dostępne było także na stoisku Spectral Games. Za ich pomocą mogliśmy przeprowadzić procedurę wymiany filtra powietrza w motocyklu. Własne rozwiązanie oparte na mobilnym AR zaprezentowało studio Pictureworks – twórcy Wykreślonej Warszawy.

W strefie Expo nie zabrakło również firm reprezentujących branżę sferycznych filmów 360ºVR (VR Flow/VREC, Insta360) oraz reklamową (Berrylife). Ciekawostką były hybrydowe okulary AVRO-2 pracujące w środowisku rzeczywistości mieszanej (XR), które umożliwiają wizualizację obrazów medycznych.

View post on imgur.com

Integralną częścią warszawskiego kongresu były oczywiście prelekcje, które tym razem zdominowane zostały przez tematy związane z medycyną, architekturą oraz wykorzystaniem VR/AR w biznesie. Uczestnicy konferencji dowiedzieli się m.in. jak za pomocą wirtualnych technologii możemy szkolić chirurgów czy pracowników budowy, a także jak mogą one wpłynąć na życie seniorów.

Podczas European VR/AR Congress miały miejsce również warsztaty, m.in. z tworzenia materiałów video w 360º prowadzone przez Lousia Jebba – wieloletniego dziennikarza brytyjskiego dziennika „The Independent”, który nieco wcześniej w głównej sali opowiadał o szansie, jaką dla mediów są immersyjne narracje. Nowością podczas trzeciej edycji kongresu był Startup Contest. Wzięło w nim udział 10 młodych firm, działających w branży VR i AR. Cztery najwyżej ocenione startupy zaprezentowały swoje projekty przed jury i publicznością. Zwycięzcą została firma 1000 realities – studio zajmujące się real support – wsparciem dla pracowników przemysłowych w VR i AR.

View post on imgur.com

W trakcie wieczoru networkingowego odbyła się premiera filmu dokumentalnego „Polska Rzeczywistość Wirtualna” – efekt prac Wojciecha Szczerby i Dawida Grzesika. Można było również przygotować w Virtual Reality własnego drinka przy użyciu wspomnianego wcześniej symulatora barmana, a następnie odebrać go w świecie realnym.

„Jesteśmy miejscem, gdzie świat technologii spotyka świat biznesu. Ten pierwszy inspiruje ten drugi, ten drugi inwestuje w ten pierwszy” – podsumowywał wydarzenie Piotr Graszek, dyrektor wykonawczy Kongresu.


Portal vrHunters.pl objął patronat medialny nad European VR/AR Congress 2017.