Dziś zapraszamy Was do przeczytania wywiadu z Robertem Łapińskim, wydawcą magazynu PIXEL oraz organizatorem retro-gamingowej corocznej imprezy Pixel Heaven, a teraz także konferencji VR Warsaw Day 2016, która już w najbliższy czwartek odbędzie się w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz Kinie Elektronik.

Robert opowiedział nam m.in. o swoich początkach z VR-em oraz polskiej branży gamingowej, która coraz śmielej poczyna sobie w świecie technologi Virtual Reality, a także zbliżającej się wielkimi krokami konferencji VR Warsaw Day 2016.


vrHunters: Jak zaczęła się twoja przygoda z VR?

Robert Łapiński: Pierwszy raz o możliwościach przeniesienia się w wirtualną rzeczywistość usłyszałem, pewnie jak wielu z nas, w latach 90., kiedy to Atari, Sega czy Nintendo podjęły pierwsze próby masowego wprowadzenia na rynek gogli do wirtualnej rzeczywistości. Jednak wówczas jak wiemy, toporność sprzętu i niska jakość grafiki nie sprostały oczekiwaniom klientów. Używanie tamtych wynalazków było raczej karą, niż czymś odświeżającym. Po raz pierwszy styczność z pierwszym Oculusem miałem na jakichś targach. To był rollercoaster, a ja nie mogłem ustać na nogach. Po krótkiej próbie byłem pewien, że nadchodzi coś nowego.

Rozrywka i marketing to główne hasła konferencji VR Warsaw Day 2016, której jesteś głównym organizatorem. Mógłbyś przybliżyć czytelnikom portalu vrHunters ideę, która przyświeca imprezie?

Jestem wydawcą magazynu PIXEL, a także organizatorem corocznej imprezy Pixel Heaven – a więc tematów bezpośrednio związanych z grami wideo. Z drugiej strony moja firma zajmuje się też organizacją wydarzeń b2b, choćby dla branży handlu detalicznego. Stąd zrodził się pomysł na VR Warsaw Day jako event poświęcony technologiom VR, ale skoncentrowany na zastosowaniu tej technologii nie tylko w rozrywce, ale przede wszystkim w biznesie, marketingu, komunikacji, kulturze, nauce czy medycynie. Powstają fascynujące projekty i fajnie być na początku tej drogi ze świadomością, jak to za 5 lat sami będziemy się uśmiechali na myśl o tych początkach.

Skąd w ogóle pomysł na tego typu imprezę? Jak bardzo renesans technologii VR wpłynął na Twoje postrzeganie branży gier komputerowych w Polsce i na świecie?

Ponowne narodziny VR, którym patronują największe światowe koncerny to z pewnością coś przełomowego, również dla gier wideo. Przed twórcami pojawiają się nowe możliwości, odbiorcy mogą doświadczać zupełnie nowych przeżyć związanych z graniem. Ja bym to nawet porównał do ekscytujących czasów pierwszych komputerów domowych z lat 80. ubiegłego wieku. Znów rodzi się coś zupełnie nowego, co dopiero poznajemy.

Jak dużym zainteresowaniem dotychczas cieszy się VR Warsaw Day 2016? Z tego co zauważyłem nie dystrybuujecie już kart wstępu na część wystawienniczą. Czy jest jeszcze jakaś szansa dla osób, które nie zdążyły się zarejestrować, na wejście do strefy EXPO?

Zainteresowanie wydarzeniem jest bardzo duże. mieliśmy założoną pewną liczbę kart wstępu na samą część wystawienniczą VRWD 2016 – czyli VR Expo – ze względu na komfort wystawców i gości. Ta pula się po prostu wyczerpała. Wciąż jest możliwość nabycia kart wstępu na konferencję i afterparty, ale i te lada moment się skończą, ponieważ w Kinie Elektronik, gdzie odbędzie się część konferencyjna mamy 400 miejsc i tym ograniczamy dostępność wejściówek. Oczywiście w samej strefie VR Expo gości będzie więcej.

Lista wystawców prezentuje się bardzo okazale. Być może masz jakichś własnych faworytów, na stoiska których chciałbyś szczególnie zaprosić.

Tak, zaprezentowane zostaną wyjątkowe projekty. Trudno kogokolwiek faworyzować, trzeba przyjść i przekonać się samemu. Na pewno będę chciał przenieść się w świat obrazów Zdzisława Beksińskiego dzięki aplikacji Beksiński VR od 11th Dimension. Zresztą chcąc wyróżnić wyjątkowe projekty przygotowaliśmy konkurs VR Awards. Każdy wystawca ma możliwość zgłoszenia produktu ze swojej oferty, a my nagrodzimy najlepsze na zakończenie VR Warsaw Day 2016.

W trakcie tegorocznej edycji Pixel Heaven, znacząco zwiększyła się liczba polskich wystawców pracujących nad grami wirtualnej rzeczywistości. Jak z perspektywy osoby, która na grach komputerowych zjadła zęby postrzegasz rozwój polskiej branży gier VR.

Polski gamedev to jest zjawisko na skalę światową. Mamy ponad 200 aktywnych studiów, które non stop pracują nad grami. Wśród nich są oczywiście projekty VR. Podczas naszej imprezy zaprezentowane zostaną takie tytuły jak Alice VR, Bound, Chernobyl VR Project, Detached, Hyper Arena czy Overflight – wszystkie od polskich twórców. Będzie też strefa PlayStation VR.

Masz już swoje ulubione gogle VR?

Tak – PS VR.

Która z wydanych dotychczas gier VR zrobiła na Tobie największe wrażenie?

Demo The Kitchen na PS VR. Żona w pewnym momencie zdjęła mi z zaskoczenia słuchawki, bo chciała coś tam powiedzieć. Polecam spróbować 🙂

Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia na VR Warsaw Day.

VR Warsaw Day 2016


Portal vrHunters.pl objął patronat medialny nad VR Warsaw Day 2016. Więcej informacji dostępnych jest na oficjalnej stronie imprezy: vrwarsawday.com