Uruchomiono zapisy przedpremierowe na headset wirtualnej rzeczywistości OSVR HDK 2. Urządzenie tworzone na zasadzie „open source” charakteryzuje się parametrami niemal identycznymi co konsumenckie wersje gogli Oculus Rift i HTC Vive, ale jest od nich znacznie tańsze.

OSVR (Open Source Virtual Reality) to ekosystem wirtualnej rzeczywistości stworzony od podstaw tak, aby ustanowić wspólny standard dla producentów urządzeń i deweloperów gier VR. Firmy Razer oraz Sensics – współtwórcy platformy uruchomili właśnie preordery na drugą deweloperską wersję „open-source’owych” gogli z serii Hacker Development Kit – OSVR HDK 2.

Ogłoszony podczas tegorocznych targów E3 headset trafił do sprzedaży z nowym wyświetlaczem OLED, a w zasadzie z dwoma o łącznej rozdzielczości 2160 x 1200 pikseli oraz odświeżaniem 90 Hz. Są to parametry identyczne z tymi, które znajdziemy w konsumenckich wersjach gogli Oculus Rift i HTC Vive. Urządzenie wyposażone zostało w specjalnie zaprojektowane soczewki, gwarantujące doskonałej jakości czyste obrazy. Zestaw zawiera także unikalną technologię IQE (Image Quality Enhancer), zastosowaną w celu zredukowania efektu screen door, który sprawia, że wyświetlany obraz wydaje się być pokryty moskitierą.

Gogle HDK 2 mogą być śmiało porównywane z najlepszymi zestawami wirtualnej rzeczywistości dostępnymi teraz na rynku. Tym niemniej urządzenie zostało wycenione jedynie na 399 dolarów (499 Euro), czyli o 200 dolarów mniej, niż konsumencki Oculusu i 400 dolarów mniej, niż HTC Vive. Na goglach OSVR będziemy mogli uruchomić wszystkie gry, doświadczenia i aplikacje VR dostępne na platformie SteamVR.

“HDK 2 pozwoli nam sprostać potrzebom fanów wirtualnej rzeczywistości i dostarczyć twórcom niedrogi, otwarty na oprogramowanie sprzęt do tworzenia” – powiedział w czerwcu Christopher Mitchel, przewodniczący OSVR z ramienia firmy Razer.

“Stawiamy sobie za cel demokratyzację wirtualnej rzeczywistości poprzez oferowanie otwartych, tanich, wydajnych rozwiązań wraz z nieomal uniwersalnym sprzętem oraz zachowaniem kompatybilności z wieloma silnikami” – powiedział Yuval Boger, CEO Sensics i współtwórca OSVR. „Napędzani wysiłkiem inżynierów z Sensics i Razera, udziałem partnerów OSVR oraz wkładem entuzjastów wirtualnej rzeczywistości na całym świecie, nie możemy doczekać się współdzieleniem nowymi, ekscytującymi możliwościami”.

Realizacja zamówień przedpremierowych rozpocznie się już 29 lipca. Urządzenie można zakupić w tym miejscu w cenie 499,99 Euro. W zestawie otrzymamy dwie gry – Descent: Underground oraz Radial G: Racing Revolved. Ponieważ jedyną różnicą w porównaniu do poprzedniej wersji gogli (OSVR HDK V1.4) jest ulepszony ekran, producenci urządzenia umożliwią dokonanie zakupu jedynie nowego modułu wyświetlacza.

W czerwcu OSVR ogłosił powstanie funduszu dla deweloperów, którego celem jest zapewnienie otwartego dostępu do treści VR na wszystkich platformach. 5 milionów dolarów zgromadzonych w funduszu ma zachęcić do wsparcia ekosystemu OSVR poprzez kupowanie kodów do gier bezpośrednio od ich autorów, pozwalając tym samym fanom wirtualnej rzeczywistości jak i twórcom oprogramowania na większą swobodę działania, bez zamartwiania się o zabezpieczenia typu DRM lub inne restrykcje.

“Wszystko wskazuje na to, że dzięki twórcom, którzy postanowili wprowadzić zupełnie nowe doświadczenia do interaktywnej rozrywki, VR odniesie wielki sukces.” – powiedział Christopher Mitchel z firmy Razer. „Fundusz dla developerów OSVR pomoże nam bezpośrednio wspierać wysiłki pionierów wirtualnej rzeczywistości z całej branży. Tym samym ich dzieła będą dostępne dla wszystkich. Jesteśmy przekonani, że jeżeli wszyscy uczestniczący w ekosystemie OSVR odniosą sukces, wtedy sukces odniesie cała branża VR. Zamknięte drzwi w przemyśle developerskim oznaczają wyrok śmierci”.

OSVR Developer Fund będzie dostępny dla wszystkich zakwalifikowanych i aktywnych twórców oprogramowania VR – w tym niezależnych. Jeżeli wszystko się powiedzie, Razer, bądź inny przyszły partner programu, zakupi od deweloperów kody do ich gier w podziękowaniu za wsparcie platformy. Pomoże to zrekompensować twórcom czas spędzony nad projektami, a także wzbogaci ekosystem OSVR o nową zawartość, pomocną w promowaniu dostępności gier w tym środowisku na wszystkie platformy VR.

OSVR HDK

“Rozumiemy, że deweloperzy natykają się na różne przeszkody do pokonania, ale my jesteśmy po to, aby im w tym pomóc.” – powiedział Justin Cooney, dyrektor ds. relacji z developerami z firmy Razer. „OSVR Developer Fund pomoże we wsparciu początkowej sprzedaży, pozwalając tym samym developerom na przyczynienie się do rozwoju wirtualnej rzeczywistości jako takiej”.

Partnerski duch OSVR pozwala twórcom na nieprzywiązywanie się tylko do jednego kanału sprzedaży, urządzenia bądź silnika gry. Wydawcy zaś będą mieć pełną, kreatywną kontrolę nad wytwarzanymi przez siebie treściami. Otrzymają oni także wsparcie w promocji i kampaniach marketingowych, włączając w to możliwości pokazania się na ważnych imprezach branżowych lub sprzedaż swoich produktów w zestawach OSVR. Chcesz stać się partnerem? Dodatkowe informacje można uzyskać pod adresem marketing@osvr.org.