Oculus Rift pomału dogania HTC Vive.

Valve jak co miesiąc opublikowało wyniki ankiety przeprowadzanej regularnie wśród użytkowników platformy Steam. Według danych zebranych w sierpniu znacząco wzrósł udział graczy korzystających z gogli wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift.

Najnowsze wyniki wskazują, iż 43,8% wszystkich użytkowników gogli VR posiadających konto w popularnym cyfrowym sklepie z grami używa konsumenckiej wersji Rifta. Jest to rezultat aż o 8,1% wyższy niż w ubiegłym miesiącu. Jego przyczyną niewątpliwie jest właśnie kończąca się wakacyjna promocja „RIFT na LATO”, w ramach której za zestaw zawierający headset i kontroler zapłacimy 449 Euro, czyli niemal o połowę mniej, niż na początku roku.

Liderem pod względem udziału pozostają gogle HTC Vive, aczkolwiek ich wynik zmniejszył się do 52,31%.

W porównaniu do danych opublikowanych w lipcu zanotowano 0,05-procentowy wzrost właścicieli gogli Oculus Rift, których posiadanie zadeklarowało 0,19% użytkowników sklepu. Konkurencyjny HTC Vive w ubiegłym miesiącu nie poprawił swojego wyniku, jednak nadal pozostaje na pierwszym miejscu z rezultatem na poziomie 0,23%. We wrześniu możemy jednak oczekiwać zmiany na plus, bowiem producenci Vive pod koniec sierpnia ogłosili stałą obniżkę ceny zestawu.

Analizując przytoczone wyniki warto zauważyć, że użytkownicy Rifta mogą kupować gry i aplikacje VR również bezpośrednio z oficjalnego sklepu dla gogli. Firma mocno promuje wybór tego rozwiązania, chociażby poprzez wypuszczanie ‚exclusivów’, czyli tytułów na wyłączność dla Oculus Store. Tymczasem posiadacze HTC Vive są niejako „zmuszeni” do korzystania z platformy Steam, gdyż większości gier VR nie znajdziemy w oficjalnym sklepie Viveport.

Aktualne wyniki ankiety publikowane są co miesiąc tym miejscu.

  • Maciej Soinski

    Każdy entuzjasta VR wie to doskonale, ale dla początkujących warto wyjaśnić, że nie należy porónywać Oculus Store do Viveport. Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że Rift i Vive są kompatybilne ze SteamVR i oba korzystają ze sklepu Steam oraz każdy z nich ma dodatkowo swój dedykowany sklep (Oculus Store i Viveport). Jednak głównym twórcą Vive’a jest Valve czyli właściciel znacznie szerszej platformy SteamVR i od początku to własnie sklep Steam jest dla HTC Vive podstawowym sklepem. Viveport powstał rok temu, głównie z powodu ekspansji HTC Vive na rynku azjatyckim, gdzie dobrze widziane jest posiadanie własnych-azjatyckich odpowiedników rozwiązań z Zachodu i jest też dość nieudolną próbą HTC do uniezależnienia się od Valve.

    SteamVR (OpenVR) w swoim zamyśle ma być takim Windowsem – wiele różnych headsetów kompatybilnych z jedną platformą. One ring to rule them all… 🙂

  • twattermaster

    Wcale bym sie nie zdziwil jakby Oculus przejal prowadzenie nad iloscia sprzedanych headsetow. Jedyne dane jake mamy pochodza z dobrowolnej ankiety na Steamie wiec logicznie jest wieksze prawdopodobienstwo ze wypelni ja uzytkownik HTC Vive dla ktorego Steam to platforma podstawowa (Viveport to porazka). Uzytkownicy Riftow wiecej czasu spedzaja w Home (przynajmniej ja tak mam 😉

    • xXx

      No z tego newsa wynika że Oculus raczej już dawno przejął prowadzenie w ilości sprzedanych headsetów. Aż 43,8% na Steamie to Oculus – a wiemy przecież że Steam to nie podstawowa platforma dla Oculusa – więc raczej tylko niewielka część ludzi posiadających Oculusa wchodziła na Steama. Skoro na pobocznej platformie dla Oculusa (a podstawowej dla HTC) Oculus niemal dobił ilością do konkurenta – więc to jest najlepszy dowód na obecną dominację tego headsetu.

      • Arek A

        Jest to logiczne co mówisz.

        • Hary0n

          Ja sam mam Oculusa i gry o ile to możliwe kupuje w Oculus Store. Wiem, że nie będę mógł np. używać ich „legalnie” na Vive ale jakoś wolę tę aplikacje.
          Na steam kupuje tylko to, czego nie ma na Oculusie.
          Co ciekawe np. The SoulKeeper ze Steam ma swoją ikonę w Oculus Home po instalacji więc już nie muszę nawet włączać Steam VR.

          • twattermaster

            Tak, po niedawnej aktualizacji Home appka dodaje „zewnetrzne” aplikacje do Home Library w postaci linkow. Czyli powinno tak byc w przypadku kazej gry- calkem wygodne.