Chorwackie studio Croteam idzie za ciosem i po VR-owej reedycji wydanej pierwotnie w 2001 roku pierwszej gry z serii Serious Sam postanowiło wprowadzić tryb wirtualnej rzeczywistości także do kolejnych części przygód „Poważnego Sama” – Serious Sam: The Second Encounter (2002) oraz Serious Sam 3 (2011). Wsparcia dla gogli VR doczeka się także ich ostatnia produkcja – The Talos Principle (2014).

W grudniu zeszłego roku na Steamie pojawiła się dedykowana goglom Oculus Rift i HTC Vive wersja jednej z najbardziej wymagających strzelanek z widokiem z perspektywy pierwszej osoby – Serious Sam: The First Encounter (Serious Sam: Pierwsze starcie). Pomimo dynamicznego „gameplayu” tytuł zyskał uznanie wśród VR-owych graczy, którzy bardzo pozytywnie ocenili pomysł VR-owej adaptacji 15-letniej gry.

Serious Sam 1 VR jest kopią oryginalnej wersji, jednak stworzoną na nowym silniku Croteam (Serious Engine 2017) przez co znacznej poprawie uległa oprawa graficzna. Gra wykorzystuje kontrolery ruchowe Oculus Touch oraz SteamVR dla HTC Vive, dlatego też celowanie i strzelanie do przeciwników odbywa się w sposób bardzo zbliżony do tego w rzeczywistości.

Croteam zapewnia, że VR-owa wersja nie różni się od wersji „Non-VR”. Dzięki temu możemy swobodnie poruszać się po wszystkich lokacjach dostępnych w grze. Dla bardziej wrażliwych graczy pozostawiono możliwość tradycyjnej teleportacji, a także przygotowano specjalny system przemieszczania się zwany „Serious Warp™ locomotion”. Innymi słowy: można grać na siedząco, na stojąco, lub jak ktoś ma takie możliwości, także w trybie pokoju (roomscale).

VR-owe shootery FPS są w obecnych czasach na wagę złota. Mało który producent gier decyduje się na produkcję takich tytułów z uwagi na nudności, których dostarcza obecna generacja technologii Virtual Reality. Jak pokazuje przykład Serious Sam, nie jest to już obecnie aż tak duży problem. Dlatego też niedługo zobaczymy kolejne reedycje popularnej przed laty serii.

Na blogu Croteam możemy przeczytać, iż opracowywane są już kolejne VR-owe reedycje popularnej strzelanki. Jedną z nich będzie Serious Sam: The Second Encounter (2002), czyli bezpośrednia kontynuacja „jedynki”, znana w Polsce pod nazwą Serious Sam: Drugie Starcie. Trwają także prace nad przeniesieniem do wirtualnej rzeczywistości wydanego w 2011 roku Serious Sam 3: BFE.

Ale to nie wszystko. Zapowiedziano także trzecią VR-ową produkcję, którą będzie logiczna gra The Talos Principle z 2014 roku – ostatni na ten moment tytuł wydany przez chorwackie studio.

Croteam pierwsze VR-owe kroki poczynił w październiku 2016 roku, kiedy to zadebiutowała zupełnie nowa, dedykowana wyłącznie goglom VR produkcja pt. Serious Sam VR: The Last Hope. Z miejsca stała się ona jedną z popularniejszych gier wirtualnej rzeczywistości dostępnych na Steamie i w Oculus Store, jednak jej rozgrywka polega wyłącznie na odpieraniu fali nacierających na nas wrogów i pozwala na podróżowanie po mapie jedynie w systemie teleportacji. W tym przypadku myślą przewodnią było zapewnienie bezproblemowej rozrywki jak największej liczbie osób.

  • Yelon

    Jedna z moich ulubionych gier młodości. Jak tylko kiedyś kupie gogle to z chęcią obadam.