Implementacja rozwiązań umożliwiających śledzenie wzroku użytkownika gogli VR prawdopodobnie będzie kolejnym kluczowym krokiem w rozwoju wirtualnej rzeczywistości. Niemiecka firma SensoMotoric Instruments (SMI) zapowiedziała własny zestaw deweloperski, który pozwoli na integrację technologii Eye Tracking w konsumenckiej wersji headsetu HTC Vive.

SensoMotoric Instruments to jedna z najstarszych firm działających w branży związanej ze śledzeniem ruchu gałek ocznych. Prace nad tą technologią są prowadzenie już od ponad 20 lat, jednak dopiero teraz mają szansę na stałe zagościć w naszych domach.

W opinii wielu specjalistów branży VR rozwiązania pozwalające śledzić wzrok użytkowników gogli to przyszłość technologii Virtual Reality. Jednym z głównych powodów, dla którego jest to takie ważne okazuje się technika zwana „foveated rendering”. Pomoże ona przede wszystkim osobom ze słabszym sprzętem komputerowym. Stanie się tak dlatego, że podczas wirtualnej rozgrywki renderowany w 100-procentach będzie tylko ten obszar, na który w danej chwili spogląda użytkownik gogli. Pozwoli to zwolnić zasoby niezbędne do wygenerowania znacznej części obrazu niepotrzebnie obciążającego PC-ta, a jednocześnie nie wpłynie negatywnie na odbiór doświadczenia. Rozwiązanie w praktyce prezentuje poniższy filmik.

Zastosowania eye-trackingu znajdują się na razie w większości jedynie w głowach inżynierów i programistów, jednak już teraz mówi się o społecznościowych wirtualnych światach (takich jak np. Second Life), gdzie użytkownicy reprezentowani są przy pomocy awatarów przypominających ludzi. Implementacja śledzenia oczu mogłaby pozwolić na nawiązywanie kontaktu wzrokowego z innymi osobami korzystającymi z tego typu aplikacji, co znacząco wypłynęłoby na poziom odczuwanej imersji, czyli „zanurzenia” w cyfrowym świecie. Mógłby to być wielki krok naprzód zważywszy jak wielką rolę w międzyludzkich interakcjach ogrywa kontakt wzrokowy.

Już w 2014 roku pracownicy SMI połączyli własne rozwiązania z deweloperską wersją gogli Oculus Rift (DK2). Rok później firma ogłosił zaangażowanie w projekt gogli VR opartych o ideę Open Source – OSVR. Z kolei na początku tego roku wydany został SDK dla mobilnych gogli Samsung Gear VR. Christian Villwock z SMI uważa, że wszystkie headsety drugiej generacji będą posiadać zintegrowane rozwiązanie do śledzenia wzroku gracza.

Już wkrótce niemiecka firma wypuści gotowe rozwiązanie dla deweloperów tworzących aplikacje VR na gogle HTC Vive. Będą oni mogli zmodyfikować headset montując niewielkich rozmiarów kamery oraz źródła światła podczerwonego, umożliwiające śledzenie wzroku w oparciu o algorytmy SMI. Producenci „dev-kitu” udostępnią także dedykowane pluginy do najpopularniejszych silników takich jak Unity czy Unreal Engine.

  • To musiało sie stać, ale jastem zaskoczony… To stało się wcześniej niż sie spodziewałem, jestem miło zaskoczony. 😀