Firma Sony opatentowała system trackingu typu „Inside-Out” umożliwiający śledzenie pozycji użytkownika gogli VR na podstawie obrazu pomieszczenia rejestrowanego przez wbudowaną kamerę.

PlayStation VR to pod wieloma względami bardzo udany model gogli wirtualnej rzeczywistości, na którego zdecydowało się już niemal milion konsolowych graczy. Niestety ogólne wrażenia w pewnym stopniu psuje niedoskonały system śledzenia pozycyjnego opierający się na nieco już przestarzałej technologii wykorzystującej PlayStation Camera oraz kontrolery ruchowe PlayStation Move. Trwają już jednak prace mające na celu jego udoskonalenie. Całkiem niedawno pisaliśmy o nowym patencie Sony przypominającym technologię dedykowaną goglom HTC Vive – system SteamVR Lighthouse – jednak jak na razie nie usłyszeliśmy żadnych konkretów z nim związanych.

Japończycy poszli jeszcze krok dalej i opatentowali system trackingu typu „inside-out”. Charakteryzuje się on tym, że nie wymaga instalacji dodatkowych zewnętrznych czujników lub kamerek śledzących ruchy głowy i rąk użytkownika gogli. Zamiast tego opiera się na kamerach głębi wbudowanych w headset. Tego typu system, podobnie jak AR-owe Hololensy, jest w stanie wykryć ściany i przedmioty znajdujące się w najbliższym otoczeniu gracza i na tej podstawie ustalić jego pozycję.

Technologia trackingu „inside-out” prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości zastąpi dotychczas wykorzystane systemy takie jak wspomniane wcześniej „latarnie” SteamVR czy sensory wchodzące w skład zestawu z goglami Oculus Rift. Firma Oculus VR pokazała w ubiegłym roku prototyp Santa Cruz, zmodyfikowaną wersją Rifta śledzącą pozycję użytkownika na podstawie obrazu pomieszczenia rejestrowanego przez wbudowany system kamer.

Podobne rozwiązanie znajdziemy także w opracowywanych przez firmę Intel goglach Project Alloy oraz „microsoftowych” headsetach Windows Mixed Reality. Technologia ta może trafić również do mobilnych gogli typu Cardboard czy Daydream za sprawą Project Tango.

Niestety, jak to najczęściej z patentami bywa, nie wiadomo nic na temat planów Sony związanych z wdrożeniem systemu w ewentualnej kolejnej generacji konsolowych gogli VR.

  • AdireQ

    Ten patent nie ma żadnej mocy prawnej. Jak można patentować metody znane od lat? Publikacja patentu ma służyć tylko do nakręcania spekulacji. W razie jakiejkolwiek rozprawy sądowej stwierdzą brak znamion innowacyjności.