Czekacie na gogle VR bez efektu ‚scren-door’? Japoński koncern JDI, w skład którego wchodzą firmy Sony, Toshiba oraz Hitachi, poinformował o pracach nad rozwojem wyświetlaczy ultrawysokiej rozdzielczości przeznaczonych dla headsetów Virtual Reality.

Tzw. „screen-door effect” to jeden z najczęstszych powodów, dla których wiele osób wstrzymuje się z zakupem gogli VR. Co prawda widoczność pikseli w najbardziej zaawansowanych obecnie rozwiązaniach takich jak Oculus Rift czy HTC Vive osiągnęła już akceptowalny poziom, to jednak wciąż obraz nie jest na tyle idealny, aby można było ten czynnik całkowicie wykreślić.

Problemem jest to, że obecnie wykorzystywane w goglach VR wyświetlacze przeznaczone są dla smartfonów, przez co nie spełniają wymagań stawianych przez technologię wirtualnej rzeczywistości. I nie chodzi tu wyłącznie o efekt SDE, lecz także inne parametry uniemożliwiające osiągnięcie pełnego zanurzenia w cyfrowym świecie.

Kolejny krok w tym kierunku poczyniła firma Japan Display (JDI), w skład której wchodzi Sony, Toshiba oraz Hitachi, zapowiadając ultrawysokiej rozdzielczości ekrany dedykowane branży wirtualnej rzeczywistości. W informacji prasowej udostępnionej przez JDI możemy przeczytać, że koncern rozpoczął próbną produkcję 3,42-calowych paneli LCD o bardzo krótkim czasie reakcji i wysokiej częstotliwości odświeżania, wyposażonych w technologię „backlight blinking”.

Specyfikacja wyświetlaczy JDI prezentuje się następująco:

  • Rozmiar: 3,42 – cali
  • Rozdzielczość: 1440 x RGB x 1700
  • PPI (piksele na cal): 651ppi
  • Odświeżanie: 90Hz
  • Czas reakcji: 3-6 ms
  • Jasność: 150cd/m2
  • Kontrast: 700:1

Porównując panele JDI do tych montowanych fabrycznie w goglach Oculus Rift i HTC Vive możemy zaobserwować znaczny progres. Oba headsety korzystają z podwójnych ekranów o rozdzielczości 1080 x 1200 posiadających zagęszczenie pikseli na cal na poziomie około 456ppi, co przekłada się na 48-procentowy wzrost ogólnej liczby wyświetlanych pikseli w nowych ekranach JDI. Co ciekawe będzie to zagęszczenie „jedynie” 25% większe pod względem całkowitej liczby piksel, niż w mobilnych goglach Samsung Gear VR z ekranem Samsung Galaxy S7 (575ppi).

Japoński koncern nie zamierza na tym jednak poprzestać, ponieważ oprócz ekranów 651ppi w niedalekiej przyszłości planuje rozpocząć produkcję paneli z 800 pikselami na cal. W maju prototyp podobnego wyświetlacza przeznaczonego pod VR z nieco większym ppi (806) pokazał Samsung, który pracuje nad rozdzielczością 4K UHD (3840 x 2160). W dalszych planach południowokoreańskiej firmy jest osiągniecie rozdzielczości 10K, ale według szacunków jej prezesa nie stanie się to prędko i będzie wymagać od 5 do 10 miliardów dolarów inwestycji.