Czy zestaw VR kosztujący 200 Euro więcej, niż Oculus Rift zaoferuje jednocześnie lepsze doświadczenie wirtualnej rzeczywistości? Mieliśmy okazję to sprawdzić podczas niedawnej wizyty w siedzibie warszawskiej firmy Immersion, która na co dzień zajmuje się tworzeniem aplikacji dla gogli VR. Oprócz konsumenckiej wersji Oculusa w nasze ręce wpadły gogle HTC Vive Pre – drugi Development Kit urządzenia tworzonego we współpracy ze słynnym Valve.

HTC Vive Pre nie pojawi się w publicznej sprzedaży. Producenci przygotowali 7 tysięcy darmowych egzemplarzy przeznaczonych dla deweloperów tworzących oprogramowanie na platformę SteamVR. Urządzenie zasadniczo nie różni się od wersji, która 5 kwietnia zadebiutuje oficjalnie w 24 krajach, w tym w Polsce. W porównaniu do wersji DK1, którą mieliśmy okazję testować podczas ubiegłorocznych targów gier Poznań Game Arena 2015 gogle otrzymały kilka poprawek.

Rozdzielczość

HTC twierdzi, że choć rozdzielczość Vive Pre pozostaje taka sama jak w Vive DK1 (2160×1200), to sam wyświetlacz został nieco udoskonalony, dzięki czemu uzyskamy bardziej ostry i płynny obraz. Dało się to zauważyć, mimo iż faktycznie zmiany wydają się jedynie kosmetyczne. Nie znaczy to, że jest źle. Wręcz przeciwnie. W tym momencie trudno jest mi wskazać zwycięzcę w pojedynku z Oculus Rift co oznacza, że firma HTC stanęła na wysokości zadania. Podobnie sprawa wygląda w przypadku efektu siatki (tzw. Screen-door effect), który jest już tak słabo zauważalny, że w zasadzie od następnej generacji headsetów HTC i Oculusa nie będzie potrzeby go oceniania.

SteamVR HTC Vive

Pole widzenia (Field of view)

Producenci deklarują 110 stopni pola widzenia, czyli dokładnie tyle ile Oculus. Tak jak wspominałem przy okazji pierwszych wrażeń z konsumenckiego Rifta w headsecie firmy Oculus VR daje się zauważyć efekt oglądania świata przez lornetkę. Choć może być to kwestia regulacji soczewek i dopasowania gogli do głowy to pewna, niewielka część ekranu zostaje niewidoczna. HTC Vive pod tym względem prezentuje się nieznacznie lepiej.

Śledzenie pozycji (Positional tracking)

Niezaprzeczalnym atutem gogli HTC Vive jest zintegrowany system śledzenia pozycji gracza typu „room-scale” – SteamVR Lighthouse. Istota jego działania opiera się na tzw. „stacjach bazowych – latarniach”, które wyglądem przypominają niewielkich rozmiarów głośniki. Umieszczone w rogach pokoju tworzą obszar o powierzchni do 4,5 x 4,5 metrów. po którym można się poruszać. Całość dopełniają kontrolery VR, pełniące rolę naszych wirtualnych dłoni.

SteamVR Lighthouse

Jak to wygląda w praktyce? Fenomenalnie! Możliwość poruszania się swobodnie po środowisku VR to zupełnie nowa jakość przeżywania doświadczeń wirtualnej rzeczywistości. W połączeniu z kontrolerami SteamVR, także należącymi do ekosystemu, możemy odnieść wrażenie, że tak jak w rzeczywistym świecie nic już nas nie ogranicza. Granice wyznacza sprytnie zaprojektowany system wirtualnego opiekuna, który informuje nas o przekroczeniu wyznaczonego obszaru ruchu za pomocą siatki nakładanej na aktualnie wyświetlany obraz.

System spisuje się generalnie bez zastrzeżeń. Zbliżenie się na niewielką odległość do wyznaczonej granicy działa bezbłędnie za każdym razem. Jedyne uwagi dotyczą gubienia zasięgu. W ciągu kilkunastominutowej rozgrywki przytrafiło się to parę razy, aczkolwiek obraz po krótkiej chwili wracał na ekran gogli. Tego typu problemów doświadczyliśmy już podczas testowania HTC Vive DK1 na PGA, gdzie przerwy były dłuższe i częstsze, w wielu przypadkach wymagające zrestartowania oprogramowania. Tym razem jest lepiej, ale nie idealnie. Miejmy nadzieję, że producenci sprzętu ostatecznie wyeliminowali te niedogodności w finalnej wersji HTC Vive.

Komfort i wygoda użytkowania

HTC Vive Pre jest lżejsze i lepiej dopasowane do twarzy, niż poprzednia wersja. Niestety wciąż daleko mu do lekkości Oculusa. Podczas gdy Rift wydaje się być zaprojektowany do dłuższych sesji w wirtualnej rzeczywistości, to o Vive będziemy mogli napisać coś więcej, gdy tylko spędzimy z urządzeniem nieco więcej czasu. Mam jednak wrażenie, że gogle Valve są nieco lepiej dopasowane do twarzy (być może jest to kwestia dokładniejszej regulacji podtrzymujących urządzenia pasków).

HTC Vive
HTC Vive

Zintegrowane słuchawki

Testowana przez nas wersja nie posiadała zintegrowanych słuchawek. Producenci planują dołączać słuchawki douszne do wersji konsumenckiej gogli. W tym momencie przewaga po stronie Oculusa, który posiada już takie rozwiązanie i oferuje własny zestaw audio 3D umożliwiający odgrywanie dźwięków przestrzennych w technice binauralnej.

Aplikacje VR

W ramach prezentacji mieliśmy okazję przetestować aplikację graficzną Tilt Brush oraz grę Cloudlands: VR Minigolf.

Tilt Brush to oprogramowanie, które umożliwia intuicyjne tworzenie obrazów w przestrzeni 3D za pomocą gogli i kontrolera VR. W praktyce jest to taki „Paint VR”, tylko dużo przyjemniejszy w obsłudze. Bardzo przyjemne i intuicyjne doświadczenie, które zapewne stanie się jedną z popularniejszych aplikacji VR na HTC Vive.

Z kolei minigolf Cloudlands VR zaskoczył nas świetnie prezentującą się oprawą graficzną co uzupełnił realistyczny system sterowania. Aby uderzyć wirtualną piłeczkę golfową wystarczy tak jak w rzeczywistości zrobić przy pomocy kontrolerów imitujące uderzenie. To tyle i aż tyle, bowiem rozwiązanie w połączeniu ze SteamVR Lighthouse spisuje się wyśmienicie i zapewne znajdzie się wielu amatorów tego typu rozgrywki.

Jakość a cena

Gogle HTC Vive sprzedawane będą w cenie 899 Euro. To o 200 Euro więcej niż konkurencyjny Oculus, jednakże tu mamy do czynienia mam wrażenie z niedocenianym jeszcze systemem Lighthouse. Biorąc pod uwagę, że Oculus VR także planuje w przyszłości zaoferować podobne rozwiązanie, może się okazać że stosunek jakości do ceny dla Vive będzie na bardzo zbliżonym poziomie co dla Rifta. Niemniej jednak, jak już pisałem przy okazji testów konsumenckiego Rifta, oba urządzenia to ta sama, najwyższa liga.

Jeżeli macie jakieś pytania odnoście HTC Vive Pre zadawajcie je w komentarzach pod artykułem, albo na naszym fanpage na Facebooku. Postaramy się na nie w miarę możliwości odpowiedzieć.

Test gogli Oculus Rift CV1 – konsumencki Oculus już w Polsce

Test Oculus Rift

  • BaUEr

    Witam,
    Czy orientujecie się może, czy w najbliższych miesiącach, będzie możliwość wypróbowania gdzieś HTC Vive w PL? (jakieś targi, stoiska itp. ) Lub czy jest możliwe to gdziekolwiek obecnie bardziej „z doskoku” lub za wcześniejszym „umówieniem się” ?
    Pozdrawiam 😉
    B.

  • Cześć- po wspomnianym 5tym kwietnia będziemy mieć HTC w firmie. Gdybyś był(a) w okolicy Łodzi, zapraszamy na kawę i prezentację! 🙂 Kuba z InPlanner-a (kontakt znajdziesz na naszej stronie, zapraszamy na facebooka!).

  • Darek

    Mój faworyt…Też chętnie przetestuję jak będzie możliwość :] Jestem z Krakowa więc obstawiam że będę miał okazje…

  • Witam,
    chciałem się dowiedzieć jakie główne minusy ma HTC VIVE, które od razu zwykły użytkownik zwróciłby uwagę?
    Rozumiem, że jest to nowość i wszystko się ulepsza z biegiem czasu, jednak jaka jest według redakcji przyszłość HTC, Oculus Rift i Playstation VR ?

    • Ciężko wskazać minusy. Być może będzie nim waga gogli, ale trzeba by trochę dłużej je ponosić, żeby coś więcej powiedzieć.