Chińska firma Dexta Robotics poczyniła kolejny krok w kierunku przeniesienia dłoni gracza do wirtualnej rzeczywistości. Opracowywana przez nich rękawica Dexmo VR otrzymała dedykowany silnik, dzięki któremu programiści będą mogli zaimplementować obsługę opierającego się na egzoszkielecie urządzenia w grach i aplikacjach Virtual Reality.

W ubiegłym miesiącu informowaliśmy o postępach twórców rękawicy Dexmo VR jakie udało im się osiągnąć na przestrzeni ostatniego półtora roku. Teraz chińska firma pochwaliła się zestawem narzędzi dla deweloperów, który w uproszczeniu pozwoli programistom na poprawną implementację kolizji oraz pomoże budować różnego rodzaju fizyczne interfejsy wewnątrz wirtualnego świata.

Możliwości silnika Dextarity Interaction Engine (w skrócie DexIE) zaprezentowano na poniższym materiale filmowym.

Rękawica Dexmo to tak naprawdę zewnętrzny egzoszkielet, którego celem jest odwzorowanie ruchów naszej dłoni w wirtualnej rzeczywistości. Urządzenie potrafi przenieść do cyfrowego świata wszelkie ruchy dłoni, do których można zaliczyć obrót w nadgarstku i zgięcia oraz ruchy każdego palca osobno. Informacje przekazywane są do komputera za pomocą wspomnianego szkieletu.

Egzoszkielet dodatkowo wyposażono w siłowniki, które stawiają palcom opór, gdy trafią na kolizję w wirtualnym świecie. Krótko mówiąc, gdy w wirtualnej rzeczywistości chwycimy jakiś przedmiot, rękawica zablokuje nasze palce w takiej pozycji, jakbyśmy rzeczywiście coś trzymali w dłoni.

Co ciekawe rękawica podobno jest w stanie także symulować rodzaj faktury i ciężar trzymanego w dłoni przedmiotu, dzięki czemu będziemy w stanie wyczuć różnicę np. pomiędzy gumową kaczką a kamieniem. System ten można opcjonalnie wyłączyć, jeżeli wydaje się być w określonej sytuacji niepotrzebny.

Obecnie rękawica wykorzystuje śledzenie pozycyjne oferowane przez technologię SteamVR Lighthouse, jednak w późniejszym terminie planowane jest opracowanie własnego systemu trackingu bądź skorzystanie z bezpłatnej licencji, którą od niedawna oferuje firma Valve – współproducenci headsetu HTC Vive.

Jeżeli chodzi o specyfikacje, Dexmo obecnie waży niewiele więcej niż iPhone 6 Plus (około 172g), lecz być może ostateczna wersja okaże się nieco lżejsza. Bateria powinna wystarczyć na około 4 godziny pracy, a łączność odbywa się bezprzewodowo z wykorzystaniem modułów NRF, co pozwala osiągnąć opóźnienia na poziomie 25-50ms.

Już wkrótce Chińczycy powinni zaprezentować ostateczny produkt, który trafi do publicznej sprzedaży. Oprócz wirtualnej rzeczywistości Dexta Robotics widzi wiele innych zastosowań dla swojego sprzętu. Po utworzeniu odpowiedniego oprogramowania przy pomocy rękawic będzie można sterować dowolnym urządzeniem, np. za pomocą odpowiedniego gestu włączać światło w pokoju, kontrolować ruchy robota rozbrajającego bombę czy też sterować komputerowymi aplikacjami.