Firma Linden Lab odpowiadająca za popularną wirtualną symulację społeczeństwa Second Life, zaprosiła niewielką, wyselekcjonowaną grupę deweloperów na prywatny pokaz możliwości swojej nowej inicjatywy o nazwie kodowej Project Sansar.

Project Sansar określany jest przez Linden Lab mianem platformy wirtualnych doświadczeń, której celem będzie demokratyzacja wirtualnej rzeczywistości i stworzenie nowego, kreatywnego medium. Platforma ta umożliwi jej użytkownikom proste tworzenie i udostępnianie własnych wieloosobowych doświadczeń, a także na zarabianie na nich. Ma być to na tyle łatwe i intuicyjne, że powinny poradzić sobie z tym wyzwaniem osoby na każdym poziomie zaawansowania. Twórcy Project Sansar chcą jak najbardziej uprościć proces realizowania wizji użytkowników poprzez zapewnienie im wszechstronnej platformy, dzięki której będą mogli ominąć takie kwestie jak hosting, dystrybucja oprogramowania, system komunikacji, płatności online, tryb multiplayer czy zgodność z istniejącymi przepisami prawa.

„Chcemy obniżyć barierę wejścia dla tworzenia doświadczeń VR.” – powiedział Ebbe Altberg, CEO w Linden Lab. „Poprzez znaczne rozszerzenie potencjalnej liczby twórców wirtualnych doświadczeń, Project Sansar zwiększy wartość wirtualnej rzeczywistości w wielu różnych dziedzinach, począwszy od gier i rozrywki po edukację, architekturę, sztukę, budowanie społeczności, spotkania biznesowe, opiekę zdrowotną, konferencje, szkolenia i wiele więcej.”

Second Life
Second Life

Użytkownicy aplikacji reprezentowani będą zaawansowanymi awatarami potrafiącymi wyrażać ekspresję. Komunikacja pomiędzy nimi przyjmie tradycyjne formy czatu tekstowego i głosowego. Zapowiedziano wysoką jakość wizualną środowiska, dźwięku 3D oraz symulację fizyki.

Linden Lab jest także twórcą Second Life – największej gry sieciowej z gatunku MMORPG, której rozgrywka odbywa się w wirtualnym świecie całkowicie wykreowanym przez graczy. Mimo, iż od premiery minęło już ponad 10 lat, SL nadal posiada wierne grono fanów spędzających swój wolny czas uczestnicząc w komputerowej symulacji społeczeństwa. W październiku zeszłego roku Second Life otrzymało oficjalne wsparcie dla gogli Oculus Rift. Więcej na ten temat znajdziecie w tym miejscu.

Prace nad Project Sansar rozpoczęły się półtora roku temu. W tym miesiącu Linden Lab zaprosi kilka osób do pierwszych alpha testów, a jesienią zaproszenia otrzymają kolejni testerzy. Otwarte beta testy wystartują na początku 2016 roku, mniej więcej w momencie debiutu konsumenckiej wersji gogli Oculus Rift. Wersja oznaczona numerem 1.0 zadebiutuje pod koniec 2016 roku.

Altberg zapowiedział, że firma nie wypełni wirtualnego środowiska własnymi doświadczeniami lub elementami przeniesionymi z Second Life. Zamiast tego pozwoli użytkownikom kształtować świat od początku samodzielnie. Pomimo, iż platforma projektowana jest dla wirtualnej rzeczywistości, można będzie ją uruchomić także na tradycyjnych monitorach oraz urządzeniach mobilnych.