Trwają pracę nad wyświetlaczem dedykowanym technologii VR i AR o rozdzielczości zbliżonej do możliwości ludzkiego oka.

Fińska firma Varjo Technologies poinformowała o pracach nad przełomowym wyświetlaczem o efektywnej rozdzielczości blisko 70 razy wyższej niż ekrany obecnie wykorzystywane w goglach Oculus Rift i HTC Vive.

Technologia opracowana m.in. przez byłych pracowników Nokii, Microsoftu, Intela i Nvidii bazuje na połączeniu możliwości tradycyjnego wyświetlacza z mikro-wyświetlaczem o bardzo wysokiej rozdzielczości. Uzyskany w ten sposób obraz będzie dużo bardziej szczegółowy w samym centrum pola widzenia, podczas gdy pozostała część zostanie wyświetlona w obniżonej jakości. Z tego też powodu producenci używają terminu „efektywna rozdzielczość”.

Wyświetlacze Varjo nie tylko pozwolą cieszyć się wirtualną rzeczywistością bez wrażenia oglądania siatki pikseli, lecz także znacząco obniżą zapotrzebowanie na moc obliczeniową komputera. Przedstawiciele firmy utrzymują, iż ostateczna rozdzielczość obrazu w jego centrum wyświetlona zostanie w jakości zbliżonej do tej, w której ludzkie oko naturalnie postrzega świat. Co więcej, dzięki połączeniu tej technologii z systemem śledzenia wzroku użytkownika gogli, wysoka rozdzielczość utrzyma się w polu widzenia bez względu na to, w którym kierunku będziemy spoglądać.

Wyświetlacz będzie gotowy w czwartym kwartale tego roku. Natomiast pierwsze headsety korzystające z ekranów Varjo mają pojawić się w roku 2018. Za wcześnie jest jeszcze mówić o ich potencjalnej cenie, jednak już teraz wiadomo, że będziemy musimy liczyć się z kosztem „tysięcy dolarów”.

„Opatentowane przez firmę Varjo wyświetlacze przesuną technologię VR o 10 lat do przodu względem obecnego stanu jej zaawansowania, do momentu gdy ludzie będą mogli doświadczać bezprecedensowej rozdzielczości w aplikacjach VR i AR ograniczonej wyłącznie percepcją ludzkiego oka” – powiedział Urho Konttori, prezes i współzałożyciel Varjo Technologies.

  • Adam Alicki

    Trzymam kciuki za tą technologię

    • Monika Zaba

      Ta technologia już istnieje-spójrz za okno 😉

      • Adam Alicki

        W domu chyba też 😉

  • Wik tec

    W moim gear vr brakuje dwóch rzeczy:
    rozdzielczości i większego pola widzenia. To drugie jest już rozwiązane w cv1 i vive. Tylko czekać na to pierwsze i vr będzie miał sens.

    • Hary0n

      Ja gram na Oculusie CV1 ale jednak myślę, że względem pola widzenia sporo można by poprawić.
      Ale nie jest źle! Nie zamieniłbym moich gogli za nic 😀

  • N3stor

    1. Eye-tracking relatywnie zmniejszy.
    2. Gogle mają kosztować tysiące dolarów, więc raczej nie będą dla zwykłego szaraka, tylko dla jakichś salonów, itp. Zapewne z dedykowanym sprzętem i aplikacjami.

    Fajnie że coś takiego robią ale nieliczyłbym na komercyjny sukces tego projektu.

    • LOBO

      np. Kino