Virtual Reality stał się jednym z głównych tematów tegorocznej edycji Filmteractive Festival. Impreza odbędzie się w dniach 28-29 września w Łódzkiej Szkole Filmowej. Organizatorzy obiecują m.in. prelekcje poświęcone wirtualnej rzeczywistości. Swój udział zapowiedzieli także producenci polskiej strzelanki Superhot VR.

Poniżej przedstawiamy informację prasową, którą otrzymaliśmy od organizatorów Filmteractive Festival.


Marketing w erze wirtualnej rzeczywistości

W 2016 r. wartość globalnego rynku wirtualnej rzeczywistości po raz pierwszy sięgnie 1 mld dol. – prognozuje Deloitte. Czy VR to przyszłość marketingu? – 28 i 29 września na to pytanie odpowiedzą światowej sławy eksperci, którzy będą gościć na Filmteractive w Łodzi. Podczas wydarzenia Deloitte Digital zaprezentuje wyniki swojej współpracy z Oculus i przedpremierowymi kontrolerami ruchu Oculus Touch.

Wirtualna rzeczywistość, realny potencjał

Deloitte szacuje, że na światowy rynek trafi w tym roku nawet 10 milionów sztuk gier i 2,5 mln urządzeń VR (o wartości powyżej 30 dol.), a przychody z tego tytułu sięgną odpowiednio 300 i 700 mln dol. Prawdziwą rewolucją mają być Oculus Touch — czyli specjalne kontrolery do wirtualnej rzeczywistości, rozumiejące gesty i ruchy dłonią i zapewniające dzięki temu realistyczne doznania. Wyniki współpracy z przedpremierowymi kontrolerami ruchu Oculus Touch na Filmteractive przedstawi organizator wydarzenia – Deloitte Digital.

Pierwsza wersja gogli Oculus Rift DK1 zainicjowała VR-owy wyścig. To, co pierwotnie miało zrewolucjonizować jedynie świat gier, szybko zostało przejęte przez nowe media, ale i marki, do zintensyfikowania przekazu oraz interakcji z konsumentami. Rynek reklamy ewoluuje pod wpływem wirtualnej rzeczywistości, która znalazła swoje miejsce również w świecie biznesu – mówi Olgierd Cygan, pomysłodawca Filmteractive oraz Agency Managing Partner Deloitte Digital – W konkretnych obszarach potencjał tej technologii ma szansę w pełni rozwinąć się i przynieść realny zysk. Stąd VR stał się jednym z głównych tematów tegorocznej edycji Filmteractive, na którą serdecznie zapraszamy.

Minimum teorii, maksimum praktyki

W specjalnie przygotowanej strefie pojawi się VR Cinema by Samsung, w którym będzie można zanurzyć się w VR na urządzeniach Samsung Gear, a o możliwościach wykorzystania rzeczywistości wirtualnej we współczesnej komunikacji na Filmteractive będą mówili uznani prelegenci m.in. z Polski, Francji czy Singapuru – twórcy, przedstawiciele globalnych marek, eksperci w dziedzinie nowych mediów oraz przedstawiciele funduszy inwestycyjnych.

Morgan Bouchet – Orange, Director Digital Content & Innovation Head of VR, Francja – uważa, że z krótkoterminowej perspektywy, wirtualna rzeczywistość okazuje się produktem niszowym, dlatego opowie o potencjale VR z perspektywy zastosowania jej na rynku masowym, której konsumenci i firmy muszą spróbować i przeżyć.

Wirtualną rzeczywistość z realiami biznesu skonfrontuje zaś Łukasz Kosuniak – Samsung Electronics, Head of Enterprise Marketing, Polska. Wychodzi z założenia, że technologia Virtual Reality, mimo, że opracowana na potrzeby przemysłu rozrywkowego doskonale sprawdza się również w wielu zastosowaniach biznesowych. Na Filmteractive zaprezentuje na podstawie realnych wdrożeń najciekawsze tego typu projekty oraz wskaże te obszary biznesu, gdzie potencjał technologii jest największy.

Wyścig o nagrodę główną Filmteractive Market 2016

Spośród ponad 50 zgłoszonych projektów interaktywnych, twórców pochodzących z całego świata: od Australii, przez Azję, Europę, aż po Stany Zjednoczone – międzynarodowy panel ekspercki Filmteractive Market wybrał ośmiu finalistów. Kto wygra nagrodę główną w tym roku dowiemy się już 29 września w Łódzkiej Filmówce.

Tegoroczna edycja obfitowała w projekty o zróżnicowanej tematyce i zaawansowaniu technologicznym. Podczas Marketu zaprezentowane zostaną prace, które zakwalifikowały się do ścisłego finału. Chernobyl VR to polski projekt, który zabierze widzów w wirtualną podróż przez Czarnobyl i Prypeć. Przybliża on stan istniejący opuszczonego miasta w 30 lat po jednej z największych katastrof nuklearnych. Całemu założeniu towarzyszyła koncepcja ukazania tej historii w konwencji gry video z edukacyjno-fabularną narracją.

Technologię VR wykorzystuje, także amerykański projekt – Immersive Combat VR series. Gracz staje w samym sercu walk, które wykonywane są w różnych technikach między innymi Kung Fu, Muay Thai czy Medieval Combat. Wrażenie uczestniczenia możliwe jest dzięki wykorzystaniu autorskiej kamery 360 stopni.

Last Moment to francuski film VR, który łączy w sobie thriller, grę video oraz animację. Użytkownik występuje tu w głównej roli, staje się aktorem, a jego decyzje mają wpływ na fabułę filmu. Z Hiszpanii pochodzi kolejny projekt skupiony wokół filmu VR: LUZ to rodzaj artystycznego doświadczenia, które przybliża nam krótką historię Mogen i Raya, która okazuje się zaskakiwać swoim zakończeniem.

Sztuka niderlandzkiego malarza Hieronima Boscha zainspirowała francuskich twórców do przybliżenia i pokazania jego dzieł w najnowocześniejszej technologii VR – Temptation of st. Anthony by Hieronymus Bosch. Dokument opowiada o jednym z najgenialniejszych dzieł, tryptyku „Kuszenie św. Antoniego” i pozwala na jego interaktywną analizę.

Luksemburg reprezentuje Virtelio, narzędzie pozwalające na tworzenie w prosty sposób nielinearnych filmów interaktywnych.

W finałowej ósemce znalazł się akcent świąteczny. Polski projekt LuChristmas proponuje alternatywę dla tradycyjnej, „analogowej” świątecznej kartki. Po ściągnięciu aplikacji można „rozszerzyć” pocztówkę na urządzeniu mobilnym. Widoczne stanie się to, co do tej pory pozostawało jedynie w świecie wirtualnym. Projekt wykorzystuje technologię rozszerzonej rzeczywistości czyli AR.

Listę finalistów zamyka niemiecki projekt – Hitchhiker. Jest to gra video wykorzystująca interaktywny storytelling. Użytkownik staje się tytułowym autostopowiczem, jednak nie wie kim jest, jaką ma przeszłość, ani dokąd zmierza. Egzystencjonalne puzzle, kolejne rozmowy z kierowcami, przybliżają do odkrycia historii tytułowego Hitchhikera.

Te osiem projektów 28 września będzie walczyło o nagrodę główną Filmteractive Market – 10 000 PLN oraz zaproszenie na MIPTV 2017.

The Kissinger Twins w Łódzkiej Filmówce

The Kissinger Twins to artystyczny duet – Dawid Marcinkowski i Katarzyna Kifert, reżyserzy i twórcy multimedialni. W swoich pracach odznaczają się intermedialnością, łączą klasyczne kino, amerykański film noir, fotografię oraz najnowsze technologie. The Kissinger Twins są autorami pierwszego polskiego filmu interaktywnego Sufferrosa. Projekt ten inspirowany był twórczością Jean-Luca Godarda i jego Alphaville oraz arcydziełem Wojciecha Jerzego Hasa Rękopis znaleziony w Saragossie. W Sufferrosie wystąpili m.in. Ryszard Ronczewski, Beata Tyszkiewicz, Gosia Baczyńska i Ewa Szykulska.

Twórczość The Kissinger Twins była wielokrotnie wyróżniana. Zdobyli nagrody m.in. podczas: Webby Awards za film The Trip, Davey Awards, W3 czy Stuttgarter Film Winter. Prace duetu regularnie pokazywane są na prestiżowych festiwalach filmowych oraz nowych mediów m.in. SXSW, Vancouver IFF, onodotzero London, Reykjavik IFF, Geneva IFF, OFFF Barcelona czy WRO. Ich retrospektywa, pokazująca najważniejsze dzieła została zaprezentowana w Institute of Contemporary Arts w Londynie.

Jesienią już po raz drugi The Kissinger Twins będą gośćmi międzynarodowego festiwalu komunikacji interaktywnej – Filmteractive, na którym opowiedzą o swoich poszukiwaniach historii od Flasha do VR.

SUPERHOT – czyli jak wejść do gry

Głośny, startupowy sukces, tysiące fanów na całym świecie i gra, która zdobyła uznanie największych w branży – SUPERHOT jest naprawdę HOT. Ale Team nie zwalnia! Zimą 2016 fani będą mieli szansę zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości gry, która ma być całkowicie różna od wszystkiego, co do tej pory wiedzieliśmy.

SUPERHOT VR

SuperHot Team zapowiedział wypuszczenie specjalnej edycji gry przeznaczonej na Oculus Rift i Touch. Prace nad wersją VR rozpoczęły się w 2013 roku, już wtedy było wiadomo, że zajmie to znacznie więcej czasu, niż się początkowo wydawało. W 2014 roku Oculus zaprosił SUPERHOT Team do pokazania ich gry na E3 – najważniejszych targach branży gier, które odbywają się w Los Angeles. W dwa tygodnie powstało demo gotowe do prezentacji. Gra na VR okazała się hitem, Oculus prezentował ją w najbardziej widocznej części swojego stoiska. Sukces na E3 wygenerował kolejne: demo obiegło cały świat – Kopenhagę, Los Angeles, Shanghai. Twórcy postanowili iść na całość i przy wersji VR zdecydowali się na kompletny redesign. SUPERHOT VR utrzymany jest w stylistyce gry znanej z PC, ale reszta zbudowana jest od podstaw: odświeżona fabuła, nowe, unikalne treści wzbogacone o laserową strzelaninę, dzięki czemu gra zyskuje spektakularny charakter i angażuje w 100 %.

SUPERHOT MOVE

Idea SUPERHOT narodziła się w 2013 roku podczas 7 Day Person Shooter Game Challenge. Piotr Iwanicki (Game Director) razem z zespołem składającym się z 10 osób (niektóre z nich nie miały żadnego doświadczenia w tworzeniu gier) szukali pomysłu, który pozwoliłby im zaprezentować swoje umiejętności przy wykorzystaniu niewielkich zasobów. Wiedzieli, że należy zaskoczyć widzów i zapaść w ich pamięć. Iwanicki zderzył ze sobą dwa gatunki gier – grę turową (gra strategiczna, rozgrywana w turach) i grę FPS (gra skoncentrowana na walce z zastosowaniem broni palnej, której akcja obserwowana jest z perspektywy pierwszej osoby) z tego założenia narodziło się SUPERHOT – strzelanka, w której czas płynie tylko kiedy się ruszasz.

Grę cechuje oryginalna grafika składająca się z trzech kolorów: białego, czarnego i czerwonego. Początkowo ten minimalizm wynikał z braku wystarczających środków finansowych, ale później stał się znakiem rozpoznawczym gry.

SUPERHOT HIT

Internetowa prezentacja demo gry przyniosła pozytywną informację zwrotną. Opinie na temat SUPERHOT pojawiły się na globalnych portalach m.in. Kotaku i WIRED, co więcej, gra przeszła Steam Greenlight w jeden weekend i dostała rekomendację platformy. Wtedy twórcy postanowili zrobić pełną wersję i rozpoczęli kampanię na Kickstarterze – platformie crowdfundingowej. Podstawowe finansowanie ($100 000) zebrali w ciągu 24 godzin, a zakończyli zbiórkę z $250,798 ufundowanymi przez 11,626 osób. Jednym z donatorów był Cliff Bleszynski – designer Unreal and Gears of War, który napisał o grze „Superhot singlehandledly has one of the most innovative features I’ve ever seen in a FPS and deserves all the monies.”

Po Kickstarterze przyszedł czas na ciężką pracę, do gry dołożono nowe feature’y oraz niepowtarzalną fabułę. Potencjał SUPERHOT’a dostrzegł Microsoft, który postanowił zasponsorować prace nad wersją gry na platformę Xbox One. SUPERHOT został wydany 24 lutego 2016 na PC i 3 maja 2016 na Xbox One. Gra zachwyciła graczy oraz recenzentów. Średnia ocen na portalu metacritic.com to 82.

Gościem specjalnym tegorocznej konferencji Filmteractive będzie Piotr Iwanicki, Game Designer SUPERHOT.