Kontrowersji ciąg dalszy. Według pracownika firmy Valve, niektóre technologie znajdujące się w goglach Oculus Rift są bezpośrednią kopią rozwiązań stosowanych we wczesnych prototypach HTC Vive.

Alan Yates, jeden z pracowników Valve Corporation odpowiedzialnych za pracę nad systemem Lighthouse dla gogli HTC Vive, wypowiedział się niedawno w serwisie Reddit na temat wcześniejszej współpracy pomiędzy jego firmą a twórcami Oculusa.

Aby nakreślić obraz sytuacji cofnijmy się do roku 2012, kiedy to Oculus wystartował na Kickstarterze z kampanią, która miała na celu sfinansowanie pierwszej deweloperskiej wersji Rifta. Do projektu szybko dołączyła firma Valve (twórcy platformy Steam oraz serii gier Half-Life i Portal), która dosyć mocno zaangażowała się w pracę nad urządzeniem. Istniała wówczas duża szansa, że właśnie te dwie firmy wypuszczą wspólny produkt.

Jednak w 2014 roku do akcji wkroczył Facebook, który przejął firmę Oculus VR, a dodatkowo zatrudnił kilku pracowników Valve specjalizujących się w wirtualnej rzeczywistości. Tego było zbyt wiele więc Valve postanowiło związać się z tajwańskim producentem smartfonów HTC w rezultacie czego powstały gogle HTC Vive i zaawansowany system śledzenia ruchów gracza – SteamVR Lighthouse.

Oculus Rift elements

W tej chwili Oculus Rift i HTC Vive to dwie samodzielne platformy VR, konkurujące ze sobą w segmencie stacjonarnych gogli Virtual Reality dla PC. Według wspomnianego wcześniej Alana Yates’a kluczowe rozwiązania Rifta są bezpośrednią kopią architektury prototypu 1080p Steam Sight, który został swego czasu pożyczony Oculusowi i zainstalowany w ich biurze wraz z pozostałymi elementami tzw. Valve Room. Z kolei wśród rozwiązań, które Oculus opracował samodzielnie, Alan wylicza system trackingu oraz soczewki Fresnela.

„Mógłbym nazwać Oculusa pierwszym licencjobiorcą SteamVR, ale historia prawdopodobnie określi to nieco innym terminem.” – W ten sposób Yates zakończył swoją wypowiedź. Firma Oculus VR dotychczas nie skomentowała rewelacji pracownika Valve.