Jeszcze około dwa lata będziemy musieli poczekać na spadek cen VR-owego sprzętu do poziomu akceptowalnego przez większość społeczeństwa. Tak przynajmniej uważa szef Unity.

Pomimo ostatnich sporych obniżek kosztu zakupu zestawów wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift i HTC Vive cenowy próg wejścia do grona użytkowników zaawansowanych technologicznie gogli VR wciąż pozostaje zbyt wysoki dla dużej części społeczeństwa. Według szefa firmy odpowiedzialnej za jeden z dwóch najpopularniejszych silników gier na świecie, problem ten powinien rozwiązać się sam za około dwa lata.

John Riccitiello, dyrektor generalny Unity, w rozmowie z serwisem TechCrunch nawiązał do „powolnego startu” technologii VR w segmencie konsumenckim:

„Sprzęt jest zbyt kosztowny; to nie jest funkcjonalne. Problemy te rozwiążą się w latach 2018-2019, o czym mówię od 2015 roku.”

Riccitiello już wcześniej przewidywał rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami branży a rzeczywistą sprzedażą gogli VR i wygląda na to, że także i w tym przypadku może mieć rację. Od czasu premiery konsumenckich wersji topowych headsetów minęło zaledwie półtora roku, natomiast łączny koszt kompatybilnego PC oraz zestawu VR zmniejszył się blisko o połowę i wynosi w tym momencie około 1000 dolarów. Tymczasem już za miesiąc zadebiutują urządzenia z serii Windows Mixed Reality, które powinny wspomniany wcześniej próg wejścia obniżyć kolejny raz.

Szef Unity przewiduje także szybki rozwój technologii AR. Duże znaczenie w tym przypadku odegrają według niego wypuszczone przez Apple i Google narzędzia o nazwie ARKit (iOS) oraz ARCore (Android), dzięki którym użytkownicy setek milionów smartfonów otrzymają wkrótce dostęp do mobilnej rzeczywistości rozszerzonej. Ubiegłoroczny hit Pokemon GO ma być tylko początkiem AR-owej rewolucji.

  • twattermaster

    Wystarczylo troche ponad rok I ceny headsetow (Rifta + Touch) mozna bylo kupic za polowe ceny originalnej (albo nawet taniej w niektorych krajach). Poza tym w momencie pojawiania sie wersji 2.0 headsety pierwszej generacji bedzie mozna tanio dostac na rynku wtornym – o czy malo kto mowi. Poza tym ceny minimalnego sprzetu do grania rowniez szybuja ladnie w dol. Wszystko ma sie dobrze IMO.

    • Atakitamitu

      Nie zgodze sie z kolega, zeby tego typu sprzet stal sie popularny (masowy) nie moze kosztowac wiecej jak 200-250$ i nie moze to byc sprzet gorsy od Vive czy Oculus. Takie prawo rynku. Jedynie Sony wydaje ze zdaje sobie z tego sprawe – dlatego majac najwieksze mozliwosci by stworzyc topowy sptzet, zaoferowali girszy lecz w przystepnej cenie i w pewnym sensie wygrali – liczba sprzedanych egzemplarzy 2x przekracza calkowita sprzedaz wszystkich konkurentow razem wzietych. Podkreslam, to tak jak z TV czy kartami graficznymi do pc, mimo tego ze sa wspaniale drogie TV czy karty graficzne, prym w sprzedazy wioda te ktorych cena jest miedzy 150 a max 300$.

      • Bahus

        O czym Ty mówisz, chyba nie o PSVR.. Przecież cały komplet żeby to chodziło oscyluje w okolicy 2000zł.Za tyle to do niedawna mogłeś kupić CV1. PSVR wygrał tylko tym że jako pierwszy i jedyny uderzył w rynek konsol. Nic więcej. Gdyby XBOX miał adekwatny sprzęt to Sony nie zanotowałoby takich wysokich sprzedaży. Jako użytkownik CV1 który po roku podszedł do PSVR i porównał choćby EVE Valkyrie stwierdzam że właśnie pogorszenie jakości przez Sony źle wpływa na ogólny odbiór VR. Obiekty w EVE są płaskie i nieczytelne dużo bardziej niż mogłoby się to wydawać. Osobiście twierdzę że najlepsze co mogą zrobić to wreszcie zaproponować 4K, nawet na kablu. Do symulatorów wręcz nieodzowne. Zobaczymy jak poradzi sobie Sony kiedy dosłownie za chwilę nowy XBOX zacznie również wspierać VR.

        • Atakitamitu

          Ja jestem wielkim fanem VR, juz w 2000 r. Mialem gogle i-glessys II 3d VR. Jakosc – rozdzielczosc 1024×786 na kazde oko odswiezanie 100hz. Wbudowany zyroskop – pelen traking glowy 3d. Dodatkowa karta do PC odpowiedialna za rendering obrazu VR, cala masa gier w pelni VR. Mam porownanie do oculusa – sprzet znacznie lepszy od CV1, porownywalny z 2 i tylko troszke moze gorszy od ver komercyjnej. Tylko cana zestawu – 1800$. Wygraly okulary migawkowe za mniej jak 200$. Odsylam do strony gdzie znajdzieci prawdziwy obraz VR, bo historia o rozwoju VR ostatnio lansowana, to zwykle nabijani ludzi w bambuko. http://www.stereo3d.com/hmd.htm