W sklepie Viveport dla gogli HTC Vive zadebiutowała wirtualna pracownia projektowa MakeVR. Aplikacja powstała we współpracy firmy Sixense oraz Vive Studios.

Informacja prasowa

Vive Studios, inicjatywa HTC VIVE zajmująca się tworzeniem i publikacją treści wirtualnej rzeczywistości oraz Sixense, globalny lider w dziedzinie technologii śledzenia ruchu oraz tworzenia treści VR wprowadziły na rynek aplikację MakeVR. Jest ona narzędziem opartym na rozwiązaniach CAD, wprowadzającym do rzeczywistości wirtualnej zaawansowane modelowanie obiektów 3D z wykorzystaniem intuicyjnego, ergonomicznego interfejsu. MakeVR wykorzystuje technologię śledzenia ruchu w trybie room-scale, aby dać twórcom przestrzeń do eksploracji i projektowania obiektów w niespotykany dotąd sposób.

Aplikacja tworzy też pomost między wirtualną pracownią i rzeczywistą umożliwiając eksportowanie plików obiektów do formatu wymaganego przez druk 3D. Vive Studios oraz Sixense planują także udostępnić MakeVR Pro, w której dodane zostaną narzędzia precyzyjne oraz funkcje zaproponowane przez użytkowników.

„MakeVR jest pierwszą tego rodzaju zaawansowaną aplikacją do tworzenia w wirtualnej rzeczywistości” – oznajmił Joel Breton, Dyrektor Vive Studios. – „Zdajemy sobie sprawę jak rewolucyjny potencjał w kontekście projektowania drzemie w intuicyjnym i immersyjnym środowisku wirtualnej rzeczywistości. Nasza praca z Sixense miała na celu uczynienie MakeVR przystępną, a jednocześnie zaawansowaną aplikacją do tworzenia przy użyciu Vive – wirtualną pracownią, która poprzez wykorzystanie naturalnych, fizycznych ruchów zapewni bezprecedensową możliwość intuicyjnego projektowania obiektów.”

„MakeVR pozwala każdemu tworzyć przy pomocy HTC Vive treści 3D z prędkością myśli, a następnie przekształcać te wirtualne kreacje w fizyczne obiekty za sprawą druku 3D” – mówi Amir Rubin, współzałożyciel i dyrektor generalny Sixense. – „Nasze partnerstwo z Vive Studios w zakresie opracowania MakeVR i wprowadzenia na rynek nowego rodzaju zaawansowanej aplikacji kreatywnej korzystającej z immersyjności, jaką daje wirtualna rzeczywistość daje wymierne korzyści zarówno twórcom, projektantom jak i ekosystemowi druku 3D.”

Wprowadzana na rynek konsumencka wersja MakeVR jest przeznaczona dla osób na różnym poziomie zaawansowania i pozwala na łatwą naukę. Wykorzystuje ona intuicyjny oburęczny interfejs 3D multitouch, za pomocą którego użytkownicy mogą manipulować kształtami i łączyć obiekty w zespoły, które potem można ponownie konfigurować. Interfejsu oburęcznego można też używać do skalowania i obracania obiektów. Skalowanie z punktu widzenia (viewpoint scaling) to funkcja MakeVR dająca ogromne możliwości, ponieważ pozwala użytkownikom umiejscawiać obiekty w dowolnym punkcie w przestrzeni wirtualnej w skali najlepszej do wykonania danego zadania.

Doświadczeni twórcy i projektanci mogą wykorzystać wydajność trójwymiarowego interfejsu multitouch MakeVR do eksploracji i tworzenia obiektów w sposób, który jest o wiele bardziej ekspresyjny i zapewnia o wiele większe możliwości niż tradycyjna mysz i klawiatura lub dotykanie płaskiego ekranu. Użytkownicy mogą eksportować pliki obiektów do standardowych formatów, kompatybilnych z innym oprogramowaniem do modelowania 3D lub z poziomu wirtualnej rzeczywistości przesyłać je bezpośrednio do drukarki 3D. Aplikacja MakeVR zawiera także bezpośrednie połączenie z Shapeways, usługi online umożliwiającej drukowanie 3D.

„Shapeways cieszy się niezmiernie z wprowadzenia MakeVR na rynek, ponieważ aplikacja ta zredukuje bariery dla osób chcących spróbować swoich sił w projektowaniu 3D” – stwierdził Pete Weijmarshausen, dyrektor generalny Shapeways. – „Dzięki narzędziom tak nowoczesnym jak MakeVR wyrażanie swoich pomysłów poprzez modelowanie 3D stanie się dla wielu osób bardziej intuicyjne, a także przyjemniejsze. Jesteśmy bardzo dumni budując pomost między MakeVR a światem druku 3D, dając jeszcze szerszej rzeszy twórców szansę na skorzystanie z usługi Shapeways w ich procesie kreatywnym.”

Aplikacja MakeVR jest obecnie dostępna w cenie 19,99 dolarów w sklepie Viveport.