Jeżeli marzyliście kiedykolwiek o zdobyciu Mount Everest, właśnie nadarzyła się ku temu okazja. Islandzkie studio Sólfar wypuściło Everest VR – doświadczenie wirtualnej rzeczywistości dla gogli HTC Vive, mające na celu odtworzenie wyprawy na najwyższy szczyt Ziemi.

Everest VR jest doświadczeniem, symulującym prawdziwą wyprawę wysokogórską. Rozpoczniemy ją od przygotowań w obozie, by nieco później wyruszyć drogą przez lodospad Khumbu na sam szczyt Mount Everest.

Autorzy zadbali przede wszystkim o oprawę graficzną VR-owej wycieczki. Do tego celu wykorzystali ponad 300 tysięcy wysokiej rozdzielczości zdjęć wykonanych w technice fotogrametrii. Jest to technologia polegająca na skanowaniu otoczenia, szeroko wykorzystana chociażby w naszej rodzimej produkcji Chernobyl VR Project.

Doświadczenie podzielone zostało na kilka części, jednak aby ukończyć wszystkie etapy przewidziane w podstawowym trybie potrzebować będziemy nie więcej niż pół godziny (zdobycie szczytu w rzeczywistości zajmuje około 7 dni, nie licząc okresu klimatyzacji). Poza wspomnianym wcześniej obozem, w którym zostaniemy poinstruowani na temat sprzętu wspinaczkowego oraz lodospadem Khumbu, przyjdzie nam także spędzić jedną noc w obozie rozbitym w podczas wyprawy. Następnie zdobędziemy skalny uskok Hillary Step i ostatecznie wetkniemy flagę na szczycie Mount Everest.

Pierwsze opinie o Everest VR nie są zbyt przychylne. Recenzenci narzekają głównie na niewykorzystany potencjał doświadczenia. Pomimo wysokiej jakości tekstur doświadczenie określane jest mianem symulatora chodzenia, wypełnionego narracją i pojawiającymi się od czasu do czasu elementami interaktywnymi. Co prawda niektóre widoki dostępne w doświadczeniu potrafią zrobić na użytkownikach gogli wrażenie, jednak to trochę zbyt mało jak na płatną aplikację. W tym momencie na Steamie wystawionych zostało zaledwie 44% pozytywnych opinii.

Everest VR posiada obecnie wsparcie jedynie dla gogli HTC Vive i dostępny jest w sprzedaży na platformie Steam w cenie 22,99€. Doświadczenie wykorzystuje system Lighthouse oraz kontrolery ruchowe będące częścią ekosystemu SteamVR.